Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gotlandsdricka

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Hej!
Här kommer jag med ett försök till dricke.
skulle uppskatta om någon med lite erfarenhet kanske kunde hjälpa en total amatör på denna fronten =D
Har bryggt detta och har ingen aning om vad det blir av den =D

Recept:
  • 14l kokande vatten
    3,5kg gotländs rökmalt
    15g humle
    400g vitt socker
    450 brun farinsocker


Tillvägagångssätt:
Värmde 7l vatten till 90c
hällde då i 3,5kg malt och stängde av plattan men lämnade kastrullen på plattan
Tempen sjönk till ca 78c när malten kom i


Temp kontroll under lakningstimmen:
  • 15 min. 78gc
    30 min 78gc
    45 min 78gc
    60 min 78 gc
Tappade alltså inte en grad på en timma, tycker detta var lite konstigt?
Sen kom ett problem, som förmodligen lite erfarenhet och hjälp av er bryggare där ute kan underlättas till nästa gång.
Tänkte stegvis hälla av vörten "genom" all malt och även tillsätta resterande 7l "genom" malten.
Så jag satte en stor finmaskig sil över hinken och fyllde på med malt.
Då vart det stopp, malten släppte inte igenom nå vätska knappt, men till slut ordnade jag det med lite vilja och pressande mot väggar i silen.
Sen var det dags för koket.
Kokade upp alltihopa, skummade av, sen i med 15g humle och 35 krossade enbär.
När det återstod 8min av det 12 minuter långa koket kastade jag i 40 hela enbär till....
Sen kylde jag i badkar till ca 22gc och då stoppade jag i 400g strösocker vitt och 450g med brun farinsocker och rörde om ordentligt.
Nu är det bara jästen kvar, i med 1*1cm2 med bakjäst.


Intressant upplevelse detta och jag har ingen aning om vad eller hur man gör, så snälla kommentera och ge mig tips på vad jag skall göra till nästa gång för att lyckas bättre.


Skall redan nu investera i 25l plastdunk till att "spola" igenom malten med efter lakning.


Tack för mig, och för ett grymt forum fullt av aktiva medlemmar med bra tips.
Hejs
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Gotlandsdricka

Inlägg av nilly »

Jag som gotlänning och har bryggt go dricke får väl kommentera lite, när man brygger dricke skall kokhett vatten användas, inga tempkontroller behövs, lite estrat skall med i vörten. Och du måste också koka ainlag på enris kvistar som du sedan mäskar med. Men det kommer nog bli gott ändå, jag humlar också aningen mer än normalt för dricke men det är en smaksak som man märker efter några körningar. 100% rökmalt brukar jag också köra på, tycker inte det smakar nog med rökigt ändå :)
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Nice=)

Inlägg av jensas »

Ja, gotlänning är jag med, men har bara druckit go dricke innan=)
funderade just på detta med enris, för det kan ju annars vara nog så bra att ha som "Sil" tillsammans med malten i en 25 litare antar jag?
Eller har du något annat tips på just "bli av med malten" biten..
För visst är det så att man inte måste ha enris, finns väl 2 grundtyper så att säga?

Nu är detta en testsats i mindre skala för o se om jag kan få min egen dricke till jul, så kanske blir värt o testa större sats, men PMa gärna lite tips Nilly=)





nilly skrev:Jag som gotlänning och har bryggt go dricke får väl kommentera lite, när man brygger dricke skall kokhett vatten användas, inga tempkontroller behövs, lite estrat skall med i vörten. Och du måste också koka ainlag på enris kvistar som du sedan mäskar med. Men det kommer nog bli gott ändå, jag humlar också aningen mer än normalt för dricke men det är en smaksak som man märker efter några körningar. 100% rökmalt brukar jag också köra på, tycker inte det smakar nog med rökigt ändå :)
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Gotlandsdricka

Inlägg av nilly »

Ursprungs dricku bestod ju av bara malt och enris det är humlen som har kommit till senare, och som du beskriver också är enris perfekt att bygga upp en tratt av på insidan av en jäshink med en tappkran på sidan, det är precis så jag har det. BIAB borde funka bra för dricke också, enkelt att bli av med malten.

Sen är det ju små skillader i recept och tillvägagångsätt över hela gotland, ett annat tips om du brygger större mängder är att ställa dunkar med jäsrör i kylskåpet då kan dricku hållas vid liv och smaka ok i upp ti 2 månader
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Ok, låter nice..
Skall testa enris i dunk varianten först, tror nog mest på den faktiskt=)

nilly skrev:Ursprungs dricku bestod ju av bara malt och enris det är humlen som har kommit till senare, och som du beskriver också är enris perfekt att bygga upp en tratt av på insidan av en jäshink med en tappkran på sidan, det är precis så jag har det. BIAB borde funka bra för dricke också, enkelt att bli av med malten.

Sen är det ju små skillader i recept och tillvägagångsätt över hela gotland, ett annat tips om du brygger större mängder är att ställa dunkar med jäsrör i kylskåpet då kan dricku hållas vid liv och smaka ok i upp ti 2 månader
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Gotlandsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Tillvägagångssätt:
Värmde 7l vatten till 90c
hällde då i 3,5kg malt och stängde av plattan men lämnade kastrullen på plattan
Tempen sjönk till ca 78c när malten kom i
78 grader denaturerar alla enzymer. Du kommer inte få ut något maltsocker eftersom malten behöver konverteras då det rör sig om en basmalt. Du behöver ligga mellan 62-72 som min och max värden i en timme för att få något utbyte. Så som du gjort nu kommer du bara få alkoholproduktion från det tillsatta sockret och smakämnen från rökmalten och stanna runt 3,0% i alkohol om din volym är 14l.
/Weinkeller
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Så det räcker med så "några" grader för mycket alltså.
jag visste att jag låg lite högt men inte att det gjorde så mycket.
men tror inte det gör något när det gäller dricke just eftersom man matar lite försiktigt ibland med socker så den inte slutar jäsa, eller har jag fel?
Så har jag gjort när jag fått dricke i alla fall
så stark blir han nog till slut.
Weinkeller skrev:
Tillvägagångssätt:
Värmde 7l vatten till 90c
hällde då i 3,5kg malt och stängde av plattan men lämnade kastrullen på plattan
Tempen sjönk till ca 78c när malten kom i
78 grader denaturerar alla enzymer. Du kommer inte få ut något maltsocker eftersom malten behöver konverteras då det rör sig om en basmalt. Du behöver ligga mellan 62-72 som min och max värden i en timme för att få något utbyte. Så som du gjort nu kommer du bara få alkoholproduktion från det tillsatta sockret och smakämnen från rökmalten och stanna runt 3,0% i alkohol om din volym är 14l.
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Gotlandsdricka

Inlägg av nilly »

Han har lägre temp än vad som brukar användas vid drickbryggning, och jag lovar att dricken inte kommer hålla så lågt alcohol värde, min dricke håller ungefär 10% efter 2-3v jäsning, och därefter är det också dags att börja mata med socker.. Då slår jag i 2kg strö socker i 25l lännu(vörten) i slutet av koket
Weinkeller skrev:
Tillvägagångssätt:
Värmde 7l vatten till 90c
hällde då i 3,5kg malt och stängde av plattan men lämnade kastrullen på plattan
Tempen sjönk till ca 78c när malten kom i
78 grader denaturerar alla enzymer. Du kommer inte få ut något maltsocker eftersom malten behöver konverteras då det rör sig om en basmalt. Du behöver ligga mellan 62-72 som min och max värden i en timme för att få något utbyte. Så som du gjort nu kommer du bara få alkoholproduktion från det tillsatta sockret och smakämnen från rökmalten och stanna runt 3,0% i alkohol om din volym är 14l.
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

bra

Inlägg av jensas »

Så då mindes jag inte helt fel i alla fall... Att dricken ska matas.
Posta gärna något recept jag kan testa:-)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Gotlandsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Med gotländsk rökmalt nämnd ovan kommer man ej få något maltsocker vid en initial temperatur av 78 grader. Kanske har du använt en annan icke basmalt eller haft en temperatur någonstans i mäsken som är under 75 grader, då kan viss konvertering ske. Försök att hålla mäsken mellan 65-68 grader så kommer ni få en starkare och maltigare Dricku med mindre mängd socker, jag lovar. Bifogar tabell över enzymaktivitet från Palmers bok:
f79.gif
f79.gif (16.56 KiB) Visad 611 gånger
/Weinkeller
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Re: bra

Inlägg av nilly »

Ett jäkla bra recept med bilder som är moderniserat i utrustningen har HIDE samfällighetsförening gett ut här: http://www.hideviken.org/gotlandsdricke
det kan jag starkt rekommendera, det är i stora drag så jag själv också gör. Notera att det kallas spisdricke när man kokat mindre sats på spisen och inte använder en rejäla bryggarsgryta :)
jensas skrev:Så då mindes jag inte helt fel i alla fall... Att dricken ska matas.
Posta gärna något recept jag kan testa:-)
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Re: bra

Inlägg av jensas »

perfekt, skall kolla in detta, och göra en liten spisdricke på det receptet ;)
nilly skrev:Ett jäkla bra recept med bilder som är moderniserat i utrustningen har HIDE samfällighetsförening gett ut här: http://www.hideviken.org/gotlandsdricke
det kan jag starkt rekommendera, det är i stora drag så jag själv också gör. Notera att det kallas spisdricke när man kokat mindre sats på spisen och inte använder en rejäla bryggarsgryta :)
jensas skrev:Så då mindes jag inte helt fel i alla fall... Att dricken ska matas.
Posta gärna något recept jag kan testa:-)
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Ok, nej ingen annan malt har använts men man kan ju använda 50% av nån annan malt om man så önskar.

Jag vill ha min dricke ganska ljus och väldigt söt, så det här med bara rökmalt är mest på skoj, ett test.

Så med andra ord, hade jag haft en lägre temperatur, säg 70 grader så hade jag fått en mycket sötare dricke med nämnda ingredienser än vad jag kommer få nu?
Är det något annat som jag går misste om genom att inte ha lägre temp?

För vad jag vet så precis som Nilly säger så brukar man ha kokande vatten till dricke, men det är kanske bara för att man i regel inte förstår "kemin" bakom att laka ut en malt?

Och måste tacka för grymma svar=)
Weinkeller skrev:Med gotländsk rökmalt nämnd ovan kommer man ej få något maltsocker vid en initial temperatur av 78 grader. Kanske har du använt en annan icke basmalt eller haft en temperatur någonstans i mäsken som är under 75 grader, då kan viss konvertering ske. Försök att hålla mäsken mellan 65-68 grader så kommer ni få en starkare och maltigare Dricku med mindre mängd socker, jag lovar. Bifogar tabell över enzymaktivitet från Palmers bok:
f79.gif
f79.gif (16.56 KiB) Visad 612 gånger
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Gotlandsdricka

Inlägg av nilly »

Jag tror att man riskerar att få ett färsköl med enrissmak istället för dricke :), jag gissar iaf på att man får ur lite andra smaker ur malten med hetare vatten, lite råare smak än öl.

Jag har bevisligen fått stark dricke, så nåt socker från malten lär ju jästen få att jobba med.

Jag ska pröva nån gång att mäska en dricke som öl. och se vad skillnaden blir, även mäta OG i en vanlig dricke lär ju säga en del om sockerinnehållet
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Ja! det tycker jag låter som ett bra experiment=)
Hör av dig när resultatet är klart.

nilly skrev:Jag tror att man riskerar att få ett färsköl med enrissmak istället för dricke :), jag gissar iaf på att man får ur lite andra smaker ur malten med hetare vatten, lite råare smak än öl.

Jag har bevisligen fått stark dricke, så nåt socker från malten lär ju jästen få att jobba med.

Jag ska pröva nån gång att mäska en dricke som öl. och se vad skillnaden blir, även mäta OG i en vanlig dricke lär ju säga en del om sockerinnehållet
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster