Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gotlandsdricka

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Gotlandsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Så med andra ord, hade jag haft en lägre temperatur, säg 70 grader så hade jag fått en mycket sötare dricke med nämnda ingredienser än vad jag kommer få nu?

Kod: Markera allt

Ja, eftersom du kommer få en större bas av maltbaserat socker vilket ger din dryck fyllighet och högre alkoholhalt som också upplevs sött till viss del. Vill du ha kola och knäcktoner så använder du en del karamellmalt som tex Caramünich. Riktigt söt kommer drickun bara bli om den inte hinner jäsa ut eller matas med socker efter jästen dött av alkoholförgiftning.
Är det något annat som jag går misste om genom att inte ha lägre temp?

Kod: Markera allt

Inte vad jag vet, men själva principen vid mäskning kräver ett specifikt intervall för god konvertering.
För vad jag vet så precis som Nilly säger så brukar man ha kokande vatten till dricke, men det är kanske bara för att man i regel inte förstår "kemin" bakom att laka ut en malt

Kod: Markera allt

Det kan kanske röra sig om en lite otydlig kopiering av originalrecepten för Dricku men meningen är nog att tillsätta lagom mängd kokande vatten för att hamna mellan 60-70 grader i sin maltgröt. Efter en timme eller två kan man laka ur malten med ytterligare kokhett vatten eftersom konvertering av maltsocker skett.
Det ni gör är ju i princip ölbryggning fast med en lite förenklad process och ett lite annorlunda recept. Skulle även kunna tipsa om att använda tex en veteölsjäst eller annan tex engelsk alejäst för att få ett lite mumsigare resultat.
/Weinkeller
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Det låter som ett experiment jag skulle kunna tänka mig=)

Finns det möjlighet att du skulle kunna knåpa ihop ett recept utifrån dina tankar, antar att en erfaren bryggare som du har ett vettigt datorprogram för att räkna ut en 23l sats.
Men i så fall måste det ju fortfarande vara "enkelt" så att säga, så att det blir modifierad dricke.

Själv har jag haft tankar på att testa vanlig alejäst, men risken är ju att det jäser ut för bra, så dricken inte blir tillräckligt söt?



Weinkeller skrev:
Så med andra ord, hade jag haft en lägre temperatur, säg 70 grader så hade jag fått en mycket sötare dricke med nämnda ingredienser än vad jag kommer få nu?

Kod: Markera allt

Ja, eftersom du kommer få en större bas av maltbaserat socker vilket ger din dryck fyllighet och högre alkoholhalt som också upplevs sött till viss del. Vill du ha kola och knäcktoner så använder du en del karamellmalt som tex Caramünich. Riktigt söt kommer drickun bara bli om den inte hinner jäsa ut eller matas med socker efter jästen dött av alkoholförgiftning.
Är det något annat som jag går misste om genom att inte ha lägre temp?

Kod: Markera allt

Inte vad jag vet, men själva principen vid mäskning kräver ett specifikt intervall för god konvertering.
För vad jag vet så precis som Nilly säger så brukar man ha kokande vatten till dricke, men det är kanske bara för att man i regel inte förstår "kemin" bakom att laka ut en malt

Kod: Markera allt

Det kan kanske röra sig om en lite otydlig kopiering av originalrecepten för Dricku men meningen är nog att tillsätta lagom mängd kokande vatten för att hamna mellan 60-70 grader i sin maltgröt. Efter en timme eller två kan man laka ur malten med ytterligare kokhett vatten eftersom konvertering av maltsocker skett.
Det ni gör är ju i princip ölbryggning fast med en lite förenklad process och ett lite annorlunda recept. Skulle även kunna tipsa om att använda tex en veteölsjäst eller annan tex engelsk alejäst för att få ett lite mumsigare resultat.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Gotlandsdricka

Inlägg av Weinkeller »

Ett litet recept på fest Dricku, vill man ha det svagare skippar man honungen och vill man ha det starkare pytsar man i mer honung, socker, malt etc.

Recipe: Dricku
Style: Specialty Beer
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 25,24 L
Estimated OG: 1,073 SG
Estimated FG: 1,019 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7,13 %
Estimated Color: 20,5 EBC
Estimated IBU: 27,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 72,50 %
Boil Time: 90 Minutes

Malt:
Amount Item Type % or IBU
2,70 kg Rökmalt (Gotländsk) (3,1 EBC) Grain 42,86 %
1,00 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 15,87 %
0,80 kg Biscuit malt (Castle Malting) (60,0 EBC) Grain 12,70 %
0,45 kg Rye, Flaked (3,9 EBC) Grain 7,14 %
0,45 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 7,14 %
0,90 kg Honey (2,0 EBC) Sugar 14,29 %

Humle/Kryddor:
Amount Item Type % or IBU
28,00 gm Svalöf Mauritz, 2010 [3,00%] (60min)%Hops 8,7 IBU
3,00 gm Vattenklöver [50,00 %] (60 min) Hops 15,5 IBU
7,00 gm Pors [25,00 %] (5 min) Hops 3,6 IBU

Mängd humle: 38,00 gram
Bitterness Ratio: 0,379 (IBU/FG)

Jäst:
Amount Item Type % or IBU
1 Pkgs London Ale III (Wyeast Labs #1318)

Mäskning:
Total Grain Weight: 5,40 kg
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 16,00 L of water at 75,0 C 69,0 C
40 min Sparge Add 14,00 L of water at 89,6 C 78,0 C

Jäsning:
14 dagar vid 20,0 C
Flaskjäsning:
Bottle beer at 15,6 C with 110 gm of sugar.
CO2 Volym: 2,5

Notes:
------
Ursäkta svengelskan från genererat recept i BeerSmith. Koka upp vattnet till lakningen med enkvistar i och låt det stå och dra till det är dags för lakning. Har man inte tillgång till örterna så kan man öka humlen till 85g. Receptet mycket likt "Gotlandsdrickå" från boken "Radical Brewing".
/Weinkeller
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

Gotlandsdricka

Inlägg av jensas »

Men du va nice=) verkar helspännande
Tack som fasen



Weinkeller skrev:Ett litet recept på fest Dricku, vill man ha det svagare skippar man honungen och vill man ha det starkare pytsar man i mer honung, socker, malt etc.

Recipe: Dricku
Style: Specialty Beer
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L


14 dagar vid 20,0 C
Flaskjäsning:
Bottle beer at 15,6 C with 110 gm of sugar.
CO2 Volym: 2,5

Notes:
------
Ursäkta svengelskan från genererat recept i BeerSmith. Koka upp vattnet till lakningen med enkvistar i och låt det stå och dra till det är dags för lakning. Har man inte tillgång till örterna så kan man öka humlen till 85g. Receptet mycket likt "Gotlandsdrickå" från boken "Radical Brewing".
nilly
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: ons sep 21, 2011 14:20

Gotlandsdricka

Inlägg av nilly »

Mjaa, det receptet ser gott ut Weinkeller men det blir ingen dricke, om en gotlänning skulle smaka på den så skulle han antagligen bli lite småsur att det kallades dricke alls, dricke går inte att flaska, en flaskad och kolsyrad dricke smakar mer som öl.

En dricke slutar ALDRIG jäsa utan matas på med socker under sin livstid och blir starkare hela tiden, sista dricku brukar vara en riktig fylledricke

Dricke består av rökmalt och Münchermalt, eller bara rökmalt, många blandar 50/50, det är en lättdrucken blandning som passar de flesta.

Och honung används sällan i drickbryggning, ibland på sommaren vet jag en del bryggare som använder det för att sakta ner jäsningen när det är väldigt varmt i jäsutrymmet

Och att byta ut bakjästen förändrar smaken drastiskt, weinkellers recept är på Smoked Beer och ser väldigt gott ut, jag kanske gör det nån gång.
Däremot funkar bak torrjäst ypperligt.

Den där boken weikeller är ju brittisk, jag gissar att dem ändrat receptet för att passa en annan marknad.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Gotlandsdricka

Inlägg av Weinkeller »

@nilly:Självklart är det ingen traditionell Dricku utan en modernare tillredning med dagens teknik, inga medeltidsfasoner. Ursprungsreceptet antar jag dock att det finns en del bakgrundsforskning om. Jag har modifierat det lite enligt eget tycke (tex skippat bakjäst) och visst är det kanske fel att kalla det Dricku. Kanske hellre Historisk Festöl eller något i den stilen. jag gjorde något liknande en gång fast lite mörkare som jag kallade "Tors Vrål" och kryddade med bla enbär, koriander, russin och honung. Den utvecklas fortfarande och öl/dricku enligt denna princip surnar inte eller blir dålig då den skyddas i flaskan. Anledningen till att man matade just Drickun är väl för att den inte ska sluta jäsa och därmed surna.
/Weinkeller
jensas
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons mar 23, 2011 23:33
Ort: visby
Kontakt:

testat idag!

Inlägg av jensas »

Provsmakade dricken idag.. Spännande. Men det blev som jag trodde, inte vidare. Den var inte dålig utan bara, smaklös typ. Men tappade på 5l dunkar och stoppa i en sockerbit, är det för lite socker?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Gotlandsdricka

Inlägg av nils-alf »

japp det är för lite. Stoppa i mellan 4 till 9 till i varje dunk. Jag hade stoppat i 5 till, men jag är inte jätte förtjust i kolsyra.
Alkoholen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 01, 2015 21:40

Re:

Inlägg av Alkoholen »

nils-alf skrev:japp det är för lite. Stoppa i mellan 4 till 9 till i varje dunk. Jag hade stoppat i 5 till, men jag är inte jätte förtjust i kolsyra.
Skulle han gjort haft 400-900 gram mera socker menar du? Hur bör fördelningen mellan vitt och brunt socker se ut om man vill ha en fyllig dricku? Var det något mer du tyckte TS saknade?


Blir det verkligen så illa att buteljera denna dryck och går den bra att traditionsenligt göra enbart med pors och ingen ene?
Alkoholen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 01, 2015 21:40

Re:

Inlägg av Alkoholen »

nilly skrev:Jag som gotlänning och har bryggt go dricke får väl kommentera lite, när man brygger dricke skall kokhett vatten användas, inga tempkontroller behövs, lite estrat skall med i vörten. Och du måste också koka ainlag på enris kvistar som du sedan mäskar med. Men det kommer nog bli gott ändå, jag humlar också aningen mer än normalt för dricke men det är en smaksak som man märker efter några körningar. 100% rökmalt brukar jag också köra på, tycker inte det smakar nog med rökigt ändå :)
Alltså 100% rökmalt och inget socker?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Re:

Inlägg av AirQ »

Alkoholen skrev:
nilly skrev:Jag som gotlänning och har bryggt go dricke får väl kommentera lite, när man brygger dricke skall kokhett vatten användas, inga tempkontroller behövs, lite estrat skall med i vörten. Och du måste också koka ainlag på enris kvistar som du sedan mäskar med. Men det kommer nog bli gott ändå, jag humlar också aningen mer än normalt för dricke men det är en smaksak som man märker efter några körningar. 100% rökmalt brukar jag också köra på, tycker inte det smakar nog med rökigt ändå :)
Alltså 100% rökmalt och inget socker?
Smaksak.
Vet dem som brygger på vanligt pilsnermalt o nåra som kör på rökmalt.

Sen är de lite olika på hur du dricker, endel sockrar o dricker under jäsprocessen, medans några väntar 2v innan de dricker
Learning by doing is the shit
Alkoholen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 01, 2015 21:40

Re: Re:

Inlägg av Alkoholen »

AirQ skrev:
Alkoholen skrev:
nilly skrev:Jag som gotlänning och har bryggt go dricke får väl kommentera lite, när man brygger dricke skall kokhett vatten användas, inga tempkontroller behövs, lite estrat skall med i vörten. Och du måste också koka ainlag på enris kvistar som du sedan mäskar med. Men det kommer nog bli gott ändå, jag humlar också aningen mer än normalt för dricke men det är en smaksak som man märker efter några körningar. 100% rökmalt brukar jag också köra på, tycker inte det smakar nog med rökigt ändå :)
Alltså 100% rökmalt och inget socker?
Smaksak.
Vet dem som brygger på vanligt pilsnermalt o nåra som kör på rökmalt.

Sen är de lite olika på hur du dricker, endel sockrar o dricker under jäsprocessen, medans några väntar 2v innan de dricker
Jag förstår... Nä, 100% rökmalt har jag tänkt köra på eftersom det här är en anrik gammal dryck som ska tillredas så traditionellt som möjligt och malten ju var rökt förr i tiden. Vad jag undrade var om han menade att det inte skulle vara något socker i men det var ganska uppenbart en missuppfattning? Fungerar det bra att göra brygden med enbart pors, malt, socker och jäst?

För övrigt har jag försökt få tag i den gotländska rökmalten men tydligen börjar människan som tillverkar den att bli till åren så det har inte kommit några leveranser de senaste åren :(
Annan rökmalt är inte lika rökig som jag förstått det och det tar ju udden av det roliga om man inte kan få tag i lokala ingredienser längre.
Får hoppas att någon annan tar vid och börjar tillverka alspånsrökt malt i Sverige.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av AirQ »

Tja tradition är ju vad det är, dvs olika i varje hem :)
Finns ställen på gotland där det aldrig varit rökmalt o en del där det bara är det :)

Så som vi gjort är att köra vanligt malt o sen sockra hela processen o börja dricka ifrån typ dag 5.
Så personligt så gillar jag dricke så, men en del sockrar för att få lite mer % och låter de jäsa 2v och börjar dricka när jäsningen börjat stanna av.

Rökmalt skall nog gå och köpa i Stånga på ön, alternativt kan du nog beställa på humle eller maltmagnus
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av latmasken »

Det är ju inte alltid så att det sätt folk har använt traditionellt faktiskt är vettigt.

Tittar man t.ex. på hembränning så har folk traditionellt kört en labmaster med termonob... Helt enkelt för att de inte visste bättre.

Och det kan väl vara samma sak med gotlandsdricka. Metoden har förts vidare muntligt genom generationer och förändrats av missförstånd.

Nu är jag inte ett dugg påläst, men kan det ha varit så att man efter vanlig öltillverkning lakade ur det sista sockret ur malten med en skvätt extra kokande vatten och sen jäste detta till "dricka"? Den riktiga vörten gick ju vidare till kok med humle för att bli riktig öl, men man kan ju tänka sig att de som ville ha lite "snabb" dricka snyltade av maltresterna innan de gick till djuren.

Eftersom man mest fick ut lite smak och inte så mycket socker så tillsatte man vanligt socker för att få upp alkoholhalten lite.

Det är väl lite variant av svagdricka helt enkelt?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Gotlandsdricka

Inlägg av AirQ »

Kan bara tala för så det är gjort hos oss farmor och farfar samt mor o far.

Men våran process ser ut så här ungefär.

Koka upp enlag.
Förbereda lakkärlet med enkvistar i botten så det blir lagom tätt.
Skålla malten med kokande enlag o låta de dra i typ 15min.
för sedan lägga ut den på lagret med ene.
Sedan hälls enlaget över maltet och man tappar sakta lite i botten hela tiden som man sen häller tillbaka överst (dra ut mer aocker samt klarna).
Provsmak av malt för o se om de är sötma kvar.
Om inte tappas allt till kokärl där det kokas upp o man tillsätter socker och humle.
sedan kyler man till ca 20c o lägger i sötdegsjäst(tumnagel med jäst till 1 mjölkanna(50L)) och låter jäsa ett par dar innan man dricker.
Sedan matar man den med socker tills den inte klarar o jäsa mer, (gissar 14-15%) och vid det laget så börjar det bli slut i dunken :)
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster