Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
behedwin
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: mån mar 24, 2014 0:01

Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av behedwin »

Hur lyder råden för hållbarhet av diverse ingredienser?
Funderar på att köpa lite större mängd och spara på vinden (temp ca 13-20grader året om)

Jäst, torrjäst
Safale US-05 är det jag använder oftast. Hur förvaras detta bäst? Hur länge kan det förvaras?
Ska det stå varmt, torrt (såklart), i kylskåp osv? Kan jag frysa det?

Humle
Vakumförpackad Humle i 100g batchar. Hur länge kan detta sparas och hur ska det förvaras på bästa sätt?

Malt
Mald malt, hur länge kan det sparas om det verkligen förvaras torrt?


Hur påverkas öppning av malt under förvaring
Hur påverkas öppning av vakumförpackad humle, återslutas på bästa sätt?
Hur är det med jäst?


Tacksam för alla råd, skrönor och personliga erfarenheter osv som jag kan få.
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av binx »

Alla svar hittar du om du söker på detta forum.

ha en god helg
behedwin
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: mån mar 24, 2014 0:01

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av behedwin »

binx skrev:Alla svar hittar du om du söker på detta forum.

ha en god helg
nja det kan jag ju. men då faller nyttan med ett forum och diskutera det i en tråd...

ha en god helg
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av binx »

behedwin skrev: nja det kan jag ju. men då faller nyttan med ett forum och diskutera det i en tråd...

ha en god helg
Så vi ska diskutera dina frågor igen trots andra trådar som jag förmodar finns?
Kanske sökfunktionen ska tas bort?

Men eftersom du inte har tid lust att använda sökfunktionen så ska jag hjälpa dig hitta en tråd på din första fråga, så kan du söka själv efter de andra frågorna!
behedwin skrev:Hur lyder råden för hållbarhet av diverse ingredienser?
Funderar på att köpa lite större mängd och spara på vinden (temp ca 13-20grader året om)
En sökning på "hållbarhet malt" gav bland annat denna länk:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php? ... arhet+malt

Och här har du sökfunktionen: http://www.bryggforum.nu/search.php

Lycka till!
SimonHallman
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 05, 2014 1:00

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av SimonHallman »

behedwin skrev:Hur lyder råden för hållbarhet av diverse ingredienser?
Funderar på att köpa lite större mängd och spara på vinden (temp ca 13-20grader året om)

Jäst, torrjäst
Safale US-05 är det jag använder oftast. Hur förvaras detta bäst? Hur länge kan det förvaras?
Ska det stå varmt, torrt (såklart), i kylskåp osv? Kan jag frysa det?

Humle
Vakumförpackad Humle i 100g batchar. Hur länge kan detta sparas och hur ska det förvaras på bästa sätt?

Malt
Mald malt, hur länge kan det sparas om det verkligen förvaras torrt?


Hur påverkas öppning av malt under förvaring
Hur påverkas öppning av vakumförpackad humle, återslutas på bästa sätt?
Hur är det med jäst?


Tacksam för alla råd, skrönor och personliga erfarenheter osv som jag kan få.
Först vill jag säga varför vill dö köpa in massor av råvaror om du inte ska använda dem direkt? så länge du inte kommer att brygga massor och ofta så ska du inte köpa hem råvaror alls, de ska inte bara ligga, köp istället hem de de behöver till receptet du ska brygga får alltid fräschare råvaror att brygga med då.

Torrjäst man kan förvara den i rumstemperatur så länge den ligger på en torr plats. Och det står ett bäst före datum på paketen av jäst som du köper.

Humle humle förvarar man i frysen, de kan hålla några år beroende på när den är plockad och om den öppnad så ska den användas inom ett år helst. jag förvarar min öppnade påse med humle i en vanlig påse fast använder mig av klämmor för att försluta påsarna, brukar använda upp min humle så fort så brukar inte vara länge i frysen.

Malt Malt ska du förvara torrt rumstemperatur mellan 10-20c, de ska vara I en torr sluten förpackning så ingen fukt eller insekter tar sig in, hel malt kan man förvara i ungefär ett år, medan krossad malt ska användas så fort man kan helst inom 1-3 månader.

Kan också säga att humle är som konserveringsmedel så det är svårt för bakterier att växa leva på humle även om du öppnar påsen, men missförstå mig inte man kan fortfarande få en infekterad öl av humle om man klantat sig, fast en påse som öppnas och sedan sluts för att bara ligga några månader till ett år i frysen så är det ingen fara.

Hoppas någon av dessa svar är nog för er, och så får ni andra fylla in om jag klantat mig med informationen.
behedwin
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: mån mar 24, 2014 0:01

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av behedwin »

tackar tackar

har köpt per satts nu.
då jag saknar bil så tycker jag det är lite tråkigt att behöva planera för varje bryggd med att beställa dagar i förväg.
Tänker köpa in lite mer, kanske så jag har en mängd för 3-4 bryggder hemma hela tiden.
då kan jag mer spontant brygga när jag får lust/tid.

tack för infon.
SimonHallman
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: tis aug 05, 2014 1:00

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av SimonHallman »

Jo förstår det, jag har ingen bil eller körkort och bor 5 mil till närmsta stad, så det är tungt i bland, fast när jag beställer malt från internet och de skickar det med posten så brukar jag beställa hemkörning av lantbrevbäraren vilket är gratis, fast när jag beställer tyngre paket så blir det att man får fixa sig en resa till stan.

Lycka till med bryggningen :)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av Odqvist »

Jag köper själv mycket åt gången, detta för att ha hemma till i alla fall tre bryggningar och för att få ned den förbannade frakten i pris. Fullt förståeligt.

Malt köper du hel och krossar själv. Förvara denna i ett luktfritt utrymme, helst något svalt men viktigast är att det är torrt och mörkt. Plastvävssäckarna du får av vissa tillverkare är bra, då de andas. Papper går fint, bara där inte är fukt. Fukt och lukt är maltens fiender, och möss förstås. Hel malt står sig länge. Smaka på den. Den ska vara hård och krispig, ha söt maltsmak och inte mjuknat, missfärgats eller antagit lukt.

Humle köper du i hela kottar. Efter att du öppnat foliepåsen klämmer du ur all luft, sätter påsklämma och lägger foliepåsen i en fryspåse och sedan i frysen. Humlen gulnar av oxidation med tiden och tappar även doft. Oxiderad humle hör hemma i vissa öltyper, men ej i de flesta. Köp mindre och fler påsar istället. Om förvaring sker enligt ovan håller humlen minst ett halvår utan problem.

All jäst, torr eller flytande, förvarar du i kylskåp tills det är dags att använda. Jäst är färskvara och förpackningsdatum på förpackningen är det du ska gå på. Något äldre jäst tar längre tid att starta, för gammal jäst kan vara död eller ge dålig jäsning. Torrjäster håller utan större problem i ett år, flytande jäster ska användas enligt instruktionerna. Där brukar jag försöka undvika jäst jag inhandlat för längre än tre månader tillbaks.

Vattensalter, tillsatser, jästnäring etc. Mörkt och torrt, i slutna förpackningar. Luktfritt. Håller i evigheter om de ej blivit angripna av lukt eller fukt.

Torrt, svalt och mörkt är ledorden med andra ord.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Förvara råvaror på bästa sätt, hållbarhet?

Inlägg av cissiny »

Odqvist skrev: All jäst, torr eller flytande, förvarar du i kylskåp tills det är dags att använda. Jäst är färskvara och förpackningsdatum på förpackningen är det du ska gå på. Något äldre jäst tar längre tid att starta, för gammal jäst kan vara död eller ge dålig jäsning. Torrjäster håller utan större problem i ett år, flytande jäster ska användas enligt instruktionerna. Där brukar jag försöka undvika jäst jag inhandlat för längre än tre månader tillbaks.

Vattensalter, tillsatser, jästnäring etc. Mörkt och torrt, i slutna förpackningar. Luktfritt. Håller i evigheter om de ej blivit angripna av lukt eller fukt.

Torrt, svalt och mörkt är ledorden med andra ord.
Använde sökfunktionen och det här var den enda tråden jag hittade för orden förvaring och torrjäst.

Jag har köpt hem ett litet lager av torrjäst med mera just för att inte behöva beställa i tid och otid. Har inte tänkt på att dessa ska förvaras i kylskåp, de ligger i en låda i mitt bryggkök, ca 18 grader. Paketen är väl inköpta för 4-6 veckor sedan och har alltså legat i lådan sedan dess. De jag har använt (är inne på min sjätte bryggning och kommer nog att fortsätta med en ny sats varannan vecka eller så) har fungerat jättebra, helst vill jag inte förvara dem i kylen (har bara en frys i "bryggköket", den vanliga kylen delar jag med min mamma) men är det risk för att jästen blir dålig så får jag förstås försöka hitta en bra plats i kylen. Jästnäring kan vara kvar i lådan? Pektolas har jag i kylen även om den ju transporterades utan kylförvaring.

Normalt håller jag mig i vin/cideravdelningarna men där fanns ingen tråd om förvaring av jäst?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster