Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mölska/Braggot

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Mölska/Braggot

Inlägg av ManneSil »

Jag hade en påse med light maltextrakt och en burk med ljunghonung.
Så, jag kokade upp extraktet och sen i med honungen. Totalt gjorde jag 5liter.

500gr honung
500gr maltextrakt
sedan vatten och näring +Safeale s04

Jag vet inte vad som hände sedan, men det är SURT! Det finns en hint av öl, men det känns som surt vin.
Innan jag kolsyrejäste så smakade det ändå ganska okej, men efter att kolsyrejäsningen var färdig och den har lagrats i 1månad så är den väldigt sur och kolsyran är inte direkt märkbar.

Vad hände?
Shahivann
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 20, 2011 19:11

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av Shahivann »

I ett avsnitt av podcasten Basic Brewing video brygger de öl utan humle, och det blir surt. Jag vill minnas att de säger att torrjäst har bakterier i sig som måste motverkas av humlens antiseptiska egenskaper. Om detta med bakterier i torrjäst stämmer så gäller det ju rimligtvis bara öljäst, annars hade det blivit mycket surt vin ute i stugorna (det blir det kanske ändå, men inte pga jästen :wink: )
Givetvis vet jag inte om det är torrjästen som är boven i dramat i ditt fall, men det är en teori åtminstone.
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av ManneSil »

Grymt, tack för svaret. Det är ju helt klart en tänkbar anledning då ju. :)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av Weinkeller »

Ehh? Klart det blir syrligt. Du tillför massa enkla sockerarter med honungen vilket ger dig en torr väl utjäst dryck. Du har ingen beska och dålig restsötma samt en del inslag från jästen. Testa att göra en liten lag på honung och söta direkt i glaset så blir det mer som tänkt kanske?
/Weinkeller
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av ManneSil »

Efter lite experimenterande så tror jag svaret är mjölksyrebakterier... Heter det så? För nu pratar vi inte lite vinsurt, vi pratar skarpt surt blandat med filmjölk. :)
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av Flerpen »

Gör wirre på det istället!
ManneSil
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: lör feb 07, 2015 11:47

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av ManneSil »

Jag vet inte hur jag ska gå till väga. Har nog inte ens saker till det :-D
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Mölska/Braggot

Inlägg av Flerpen »

Då tycker jag att du ska vidga dina vyer på forumet. Finns mycket intressant läsning.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst