Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Typ av humle?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Typ av humle?

Inlägg av fredand44 »

Hej!

Jag har berätta på jobbet att jag börjat brygga lite öl.
Jag har alltid köpt humle, men det vore ju kul om man kunde odla egen.
Tyvärr har den humle vi har i trädgården aldrig gett några kottar.
Troligen pga att vi inte har någon av motsatt kön har jag hört.
En kollega sade att han hade en fin humle hemma på tomten som gav kottar.
Idag tog han med en kvist.

Så nu är frågan om någon kan avgöra vad det är för en humle.
Förmodligen är det svårt att säga men det skulle vara intressant att veta.

Mvh
Fredrik
Bilagor
humle_2.JPG
humle_2.JPG (168.52 KiB) Visad 504 gånger
humle_1.JPG
humle_1.JPG (230.84 KiB) Visad 504 gånger
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Typ av humle?

Inlägg av p-anders »

Förmodligen helt vanlig humle som du kan köpa på handelsträdgårdarna.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Typ av humle?

Inlägg av fredand44 »

Hej!

Tackar för svaret!
Tror du att man då kan brygga öl med "vanligt" resultat eller är det inte lönt att försöka?
Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Typ av humle?

Inlägg av p-anders »

Jag vet att jag läst om en del på detta forum som bryggt med sådan humle. Någon borde kunna ge tips. Testa att koka ett par kottar i en liter vatten och smaka av. Det kan ju ge en hum om vad det kan röra sig om för humle. Jag har aldrig testat själv med egenodlad humle så jag kan nog inte ge dig rättvisa tips.
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Typ av humle?

Inlägg av MR Cooper »

Jag har prövat att brygga med vanlig trädgårdshumle och det blev inte bra alls. Den smakade typ ingenting och hade en konstig äcklig bismak.

Men jag har sett att vissa trägårdsbutiker iblande har Northern Brewer som trädgårdshumle så man kan ju ha tur.

Jag har sett vissa skriva att man ska kunna göra te på en näve kottar och smaka om den smakar bra.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Re: Typ av humle?

Inlägg av fredand44 »

Hej
Tackar för alla svar.
Nu har vi plockat av ca två liter kottar.
De är ju alldeles färska, jag antar att man bör torka dem för att sedan mina dem innan man häller ned dem i koket? Vad tror ni?
Jag ska prova att koka några kottar och se hur det verkar.
Mvh
Fredrik
Chabo
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 06, 2015 22:13

Re: Typ av humle?

Inlägg av Chabo »

Har haft samma fråga som dig...länge....
Mailat till botaniska trädgården i GBG men dom svarar inte....

Googlat i oändligheten...detta är vad JAG har kommit fram till, rätt eller fel vet jag ej!

Har läst att plantagen ( där våran kommer ifrån) tydligen haft nån känd ölsort typ Northern Brewer som någon skrev tidigare.
Läste också att om man kokar 10 kottar med nån dl vatten o det smakar beskt så finns det lite potentisal...om det stämmer vet jag ej.
Skall även finnas lite go lukt när man krossar dom mellan fingrarna.
( jag tyckte lukten blev MYCKET starkare o goare efter torkning )

Kompisen sa att man kan använda denna sort ( alltså okänd hemmahummle) som bitterhumle, själv tänkt i dessa banor då jag fattat det som att smak o lukt kokas bort
o endast bitterheten är kvar..så borde man kunna komma på hur mycket man skall ha i ( Alfasyran är ju dock omöjlig att få reda så man får väl prova sig fram ) o sen köra det som bittergiven...rätt ?

Ang att du ej fått några kottar kan ju helt enkelt bero på att du har en hanplanta som ej ger kottar. ?

Kottarna är mogna när det finns gult gojs inne bland bladen, låter prassligt när man rullar de mellan fingrarna samt är lite bruna på topparna av bladen ( kottarnas blad)

Fått tips att torka kottarna...jag byggde en ram med myggnät o ställde en vanlig fläkt på i några dagar o sen in i frysen.


Jag har igår bryggt 5 L IPA med endast egen humle...smakade ok när den va klar men får väl se om några veckor.....

Som sagt...detta är vad jag googlat fram...ingen botaniker precis...

Anders
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Typ av humle?

Inlägg av Weinkeller »

Det går utmärkt att använda färsk humle. Se tex "Wet hopped beer" Färsk humle väger dock 6-8ggr mer än torkad så det går åt en hel del. Alfasyran är ofta ganska låg på klassiska ölhumle pga klimatet. Jag brukar räkna på hälften till en tredjedel mot vad de ligger på i handeln. Senast gjorde jag en lageröl på 600g färsk Magnum tillsatt 200g vid 60;20;5 min. Det resulterade i ca 25IBU.

Om man tar ut alfasyran från detta praktiska experiment så motsvarar humlen torkad ca 100g och varje giva alltså 33g, för man in det i Tinsethformeln så blir alfasyran på Magnumen 4,5% i år om jag räknar med att ölen tappar 20% av sin IBU efter jäsning. Ungefär 1/3 av magnums värde i handeln.
/Weinkeller
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Typ av humle?

Inlägg av latmasken »

Hmm, nu när jag ser den där bilden så inser jag ju att det vi har växer hemma (och som klänger över hela staketet efter att ha fyllt spaljen) måste vara nån humlesort...
arnesson
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 17, 2013 21:14
Ort: Östansjö

Re: Typ av humle?

Inlägg av arnesson »

Jag har okänd trädgårdshumle hemma som jag använt några gånger. Jag har dock alltid använt en humle med känt alfasyra innehåll på för bitterhumle och bara kört trädgårdshumlen som 10min alternativt 0min. Detta för att få en öl med önskad IBU på.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Typ av humle?

Inlägg av MR Cooper »

@arnesson: Hur har det blivit då? Har du fått bra smak och arom av den egna humlen?
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster