Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

IPA med melontouch HJÄLP !

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Chabo
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 06, 2015 22:13

IPA med melontouch HJÄLP !

Inlägg av Chabo »

Hjälp med receptet önskas

Hittat en humle som heter Melon.
(jag skall alltså INTE ha frukt i ölet)

Så jag har en tanke om en IPA/APA med ganska låg beska, 5-6% alc.,
Smak "melonig" ( fruktig )
Lukt Citron/lime frukt.

Ger 44 IBU enligt Beersmith

5 liter
Jäst safe us-05

1,1 kg Maris otter ale malt
60 g carapils
50 g Crystal 240

6 g Cascade 60 minuter
8 g Melon 20 minuter ( se maltmagnus som säljer den )
8 g Wakatu 5 minuter ( blommig och citrusaktig)
2 g Citra 5 minuter

All input av intresse
OBS !!!
Detta är typ 5 bryggningen med min lilla 5L glasDameChang.... så vi pratar inte storskalig produktion...


Anders
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: IPA med melontouch HJÄLP !

Inlägg av MR Cooper »

Tror du inte det blir mer påtagligt om du har aromen av melon också? Man smakar ju minst lika mycket med näsan egentligen. Om jag var du skulle jag köra med endast melonhumlen i alla givor (bittergivan kan du ju köra vad som helst) så du får en tydlig uppfattning om hur humlen är. Eftersom du endast gör 5 liter så går det ju fint att experimentera med många olika varianter eftersom du fort kan dricka upp och brygga nytt.
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Chabo
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön sep 06, 2015 22:13

Re: IPA med melontouch HJÄLP !

Inlägg av Chabo »

MR Cooper skrev:Tror du inte det blir mer påtagligt om du har aromen av melon också? Man smakar ju minst lika mycket med näsan egentligen. Om jag var du skulle jag köra med endast melonhumlen i alla givor (bittergivan kan du ju köra vad som helst) så du får en tydlig uppfattning om hur humlen är. Eftersom du endast gör 5 liter så går det ju fint att experimentera med många olika varianter eftersom du fort kan dricka upp och brygga nytt.

Har haft samma tankar!
(och kommer troligen som du säger brygga på flera olika sätt)

Grundidén va melonsmak, MEN eftersom honungsmelon är ganska mörk o djup i smaken ( vad jag tycker) så vill jag ha citrus som lukt för att få den fräschare.
Sen kommer jag ju torrhumla med Melonhumlen så jag fyller på smaken där också. hoppa jag.

Skulle det kanske vara bättre med Melon i alla givor & sen torrhumla med citra kanske ?




Anders
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster