Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Årets glögg

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Ahlbergsbilar
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 10, 2015 14:37

Årets glögg

Inlägg av Ahlbergsbilar »

Hej,

Valde förra året att göra egen glögg fast då på vin som stod över sen resan till Tyskland, bestämde mig för ett antal veckor sedan att göra glögg även detta året med den lilla ändring att jag bryggt vinet själv. Det fick bli vin på äpplen från trädgården och jäst jag köpt från stans "allt-i-allo-butik". Tänkte nu se ifall någon av er har några förslag hur vinet skulle kunna kryddas, har funderat en del kring kanel och liknande men skulle se om någon har ett konkret recept!

Lite info om vinet: ganska sött, äppelsmakade och inte speciellt starkt. Halvgrumligt men ingen bottensats som flyter omkring/sjunker till bottnen (sol eller vad det kallas).

Hade varit kul om ni kunnat posta många glöggrecept i tråden så att fler kan ta del och lära sig nya recept!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Årets glögg

Inlägg av latmasken »

Jag gjorde på äppelvin för ett par år sen, jag köpte en påse Santa Maria glöggkryddor och slängde i nån vecka, det blev riktigt bra bortsett från en grej: Alldeles för mycket russinsmak. Så om du gör så, peta bort russinen från kryddorna.
Användarvisningsbild
jimbo160
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:32

Re: Årets glögg

Inlägg av jimbo160 »

Ahlbergsbilar skrev:Hej,

Valde förra året att göra egen glögg fast då på vin som stod över sen resan till Tyskland, bestämde mig för ett antal veckor sedan att göra glögg även detta året med den lilla ändring att jag bryggt vinet själv. Det fick bli vin på äpplen från trädgården och jäst jag köpt från stans "allt-i-allo-butik". Tänkte nu se ifall någon av er har några förslag hur vinet skulle kunna kryddas, har funderat en del kring kanel och liknande men skulle se om någon har ett konkret recept!

Lite info om vinet: ganska sött, äppelsmakade och inte speciellt starkt. Halvgrumligt men ingen bottensats som flyter omkring/sjunker till bottnen (sol eller vad det kallas).

Hade varit kul om ni kunnat posta många glöggrecept i tråden så att fler kan ta del och lära sig nya recept!


Hej

Gjorde en förjävla go glöd förrförra året som jag fortfarande har kvar av, kan slänga upp recepter om du vill ha.

Mvh
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Årets glögg

Inlägg av Martin73 »

Den vanligaste är väl GPs Dunderglögg!

Det finns trådar om det här på forumet men du kan likaväl söka på det på Google!
ett tips är att inte använda bakjäst som det står i ursprungsreceptet, kör hellre med en starkvinjäst.
Ahlbergsbilar
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 10, 2015 14:37

Re: Årets glögg

Inlägg av Ahlbergsbilar »

[/quote]
Hej

Gjorde en förjävla go glöd förrförra året som jag fortfarande har kvar av, kan slänga upp recepter om du vill ha.

Mvh[/quote]

Hej! Ja det får du hemskt gärna göra, vore jättesnällt!

Mvh
Användarvisningsbild
jimbo160
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:32

Re: Årets glögg

Inlägg av jimbo160 »

Rödvinsglögg
4 liter Hemgjort rödvin eller köpt.
1 påse kanelstänger (innehåller 5 stänger)
1 påse kardemumma
1 påse Nejlikor
1 påse pomeransskal
½ påse stjärnanis (luktar väldigt starkt)
250g russin
½ flaska Ron Barcelo Aged Rum 40%
200g torkade plommon (ekologiska
Tillsätter också apelsinskal från 2 apelsiner utan att få med det vita. (ger viss beskhet)
2013-11-15

Ska nu stå 2 veckor.
2013-11-24
Har nu hällt av kryddorna och tillsatt
2 påsar kanelstänger (innehåller 5 stänger)
1 påse Nejlikor
250g russin
Apelsinskal från 1 apelsin
1 påse pomeransskal
1 påse kardemumma
Ska stå Minst en vecka

Kryddorna silades av 2013-12-05
Och en 5 liters dunk fylldes upp med glöggen och lite mera vin så att det blir 5 liter.
Ska stå mörkt och svalt i minst ett år.
Angående lagring så vet jag inte hur noga det är men jag brukar göra såhär :)
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster