Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjaröl

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Alkoholen
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis dec 01, 2015 21:40

Nybörjaröl

Inlägg av Alkoholen »

Hejsan,

Jag har tidigare endast erfarenhet av vinjäsning men passade på att köpa två ölsatser från Coopers på black friday, nämligen: TC sparkling ale, och TC wheat beer.

Trodde från början att det var ett färdigt paket som bara skulle blandas :screwy:

Hursomhelst har jag läst på lite nu och det finns ju ingen som helst anledning att kompletera med ingredienser just från Coopers, samtidigt är det väldigt svårt att bestämma sig för vad jag ska göra för någonting nu när det står klart för mig att man kan göra på rätt många olika sätt. Jag tänkte börja använda TC sparkling ale, har ni något förslag på något roligt jag kan göra med denna sats som ger något kring 6% i alkoholstyrka och som inte är för svårt för en nybörjare? Ingredienser, jäst, hur skulle ni gjort för en lyckad första bryggning?

Senare tänkte jag använda mig av TC wheat beer. Går det att göra en rauchweizen av denna tror ni? Någon som har erfarenhet av rauchweizen?

:idea:
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjaröl

Inlägg av vafan »

BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster