Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Inlägg av Tyresöl »

Vänner. Ny på forumet och ny på ölbryggning. Köpte ett bryggkit för några år sen med avsikt att börja brygga, men sen var det så mycket bra på TV. Nu, fem år senare 'hittade' jag det i en flyttkartong och bestämde att det var dags att sätta igång.

IPA:n som kitet innehöll står och jäser, avser att buteljera i veckan, så resultatet har jag ingen aning om. Har inte heller kunnat mäta OG och FG då hydrometern är påväg.

Men, när jag stod och bryggde så kände jag i hela min person att detta var mitt kall (hehe). Så, jag satte mig ner och läste och läste och började samla ihop till mitt bryggeri. P.g.a. ekonomi, utrymme osv kommer jag till att börja med utgå från min befintliga utrustning, dvs 1 Gallon, och brygga småbatcher så ofta jag kan, det ger mig också utrymme att experimentera lite mer utan att en eventuell förlust blir så stor.

Nu till min fråga;

Jag har för avsikt att brygga en brygga en Pilsner, eller Lager som första öl - har lite svårt att differentiera sorterna, med en kall, krispig lager till vårkanten låter ju inte fel. Så här har jag tänkt:

5L - 60 min
1,1kg pilsnermalt - 2,5 L i 60 minuter, laka med 3L vatten
18g Saaz - 13g vid uppkok och 5g vid 5 minuter
Lite irish moss när det återstår 10(?) minuter
Danish lager yeast

Jäsa 2 veckor vid 8-10°C, tappa om och sedan lagra vid 4°C i sex veckor.

Sen tänkte jag prima med 18,6g strösocker för buteljeringen.

Det kanske är dumt att börja med Lager, men jag har tillgång till ett förrådsutrymme som håller 8°C och ett kallskafferi som för tillfället håller 2-4°C beroende på hur mycket jag öppnar ventilen. Som jag förstått det så ska pilsner / lager jäsas vid ganska låg temp och sedan lagras rätt så länge, gärna nära 0°C så jag vill passa på att smida medan förrådet är kallt.

Mängder på malt och humle har jag fått genom att leka runt i BeerSmith, men jag har inte riktigt kläm på programmet så jag bifogar ingen fil därifrån, bl.a. säger den att jag ska mäska med 7dl vatten vid 96°C och sen laka 11L.. Men det får ge sig senare...

Vad säger ni?

Jag har även läst att det kan vara klokt att tillsätta lite ny jäst när jag ska buteljera för att det inte fins så mycket kvar efter 6 veckor lagring, hur mycket jäst pratar vi om för en sån här liten batch? Eller räcker det med sockret?

Tack på förhand,

Tyresöl
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Inlägg av Weinkeller »

Mäska med 4l vatten. Du kommer koka bort en del och malten binder upp någon liter. Du vill ju ha minst 6l vört innan du startar koket om du ska jäsa 5l. Vid lakning brukar man vilja hålla ca 75C i maltbädden, hur du höjer temperaturen finns det flera sätt att göra på. Så små satser som du brygger så rekommenderar jag dig att skaffa en kastrull på ca 10l och en BIAB påse så förenklar du din process betydligt.
Låt jäsa ca 7 - 10 dgr kallt. Därefter tar du in ölen i rumstemperatur en vecka för att sedan kallkrascha ölen några dygn och tappa sedan på flaska och jäs i rumstemperatur eller runt 10C i två-tre veckor. Sedan kallagrar du flaskorna och öppnar en varannan vecka tex.
/Weinkeller
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Inlägg av Tyresöl »

Jäsvolymen kommer att bli någonstans 3,8L då min damejan jag fick i bryggkittet är 1 Gallon.

Mitt "bryggeri" är lite Ad hoc just nu, men jag har en 10L som jag håller på att montera en kran i, men just nu läcker den som ett såll då jag inte hade tänkt på att en kastrull kröker sig.. Akvariesilikon har jag läst om...

Den tänkte jag mäska och koka i medelst en tvättpåse från CO. Så en raggar-BIAB-lösning kan man säga.

På sikt är planen att ha en kylväska som jag mäskar i och sen kokar på kastrullen, då kommer jag även ha införskaffat lite större jäskärl så jag kan göra 5L eller kanske 7L t.o.m.

Imorgon ska vi se om min IPA jag gjort har blivit något, planerar att brygga lagern i början av Feb.

Men det spelar ingen roll om man lagrar i sekundären eller på flaska? Tänker på klarhet osv.

Tyresöl
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Inlägg av Weinkeller »

Det är nog bättre att lagra på flaska pga oxidationsaspekten och behovet av ytterligare jäst. En flaskjäst öl kommer alltid ha bottensats men ölen kommer vara blank efter lagringen.
/Weinkeller
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: Första "riktiga" bryggningen, synpunkter / tips

Inlägg av Tyresöl »

All right!
Tack för tipsen. Kör på flasklagring.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster