Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Chipotle-IPA hjälp med recept!

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

Hej!

Är relativt ny när det kommer till ölbryggning. Jag har kört två färdiga kit från köksbryggeriet där jag modifierade den ena med habanero. Det jag dock inte har testat är att hitta på ett helt eget recept så jag tycker det är god tid för mig att lära mig göra ett!

Jag tänkte brygga 5 liter rökig chipotle-IPA med maltextrakt.

Specialmalt
En blogg jag läste tipsade om att använda max 3 typer av specialmalt (total vikt 2lbs per gallon) utöver maltextraktet för att inte röra ihop smakerna för mycket, det jag då funderade på var dessa:
Smoked malt, havremalt och carapils. Skulle denna kombination fungera eller skulle det smaka vidrigt? (udda smaker har jag inga problem med så länge ölen är drickbar)
Jag såg även att det fanns rekommendationer på maltmagnus om proportioner, jag misstänker att detta gäller all-grain bryggning då dessa är uttryckta i %, hur vet jag proportionerna om jag brygger med maltextrakt?

Maltextrakt
Maltextraktet jag tänkte använda var golden light (1,5 lbs per gallon), skulle detta fungera till en IPA eller ska jag köra på en basmalt? (t.ex. pale ale-malt?)

Humle
I humleväg tänkte jag köra på Cascade och centennial, hur mycket av varje och vilken koktid tror ni är rimligt?

Övrigt
hemmagjort chipotleextrakt (chipotlefrukter som har legat i vodka)

med andra ord:
Golden light maltextrakt ?g ?minuter
Smoked malt ?g ?minuter
Havremalt ?g ?minuter (mestadels för att kunna kalla ölen för ChipOATle ..hehe)
Carapils ?g ?minuter
Centennial ?g ?minuter
Cascade ?g ?minuter
Chipotleextrakt

Jag vet liksom inte riktigt vilka proportioner jag ska ha av allt för att min kombination ska smaka bra eller om jag är helt ute och cyklar med ingredienserna....
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

Jag ser inget hinder i detta så länge du gillar beska, rök, humle och Chilihetta tillsammans. Jag gör det inte, jag tycker hög beska tillsammans med rök blir otrevligt. Chili hade jag inte stoppat i en öl frivilligt, men kanske efter lång övertalning i liten mängd i en Imperial Stout eller liknande.

Men kör för all del. Tänk på att hålla nere beskan lite och öka gärna upp maltigheten lite som stöd åt hettan. En fyllig mörk öl hade nog varit ett bättre val att köra chipotle i dock.
Tänk även på att rökmalt av olika fabrikat är fundamentalt olika i rökigheten. Cherrysmoked kan nog passa bra.
Lagom mängd av specialmalten kan vara 100g av varje men kanske lite mer havre om du vill åt den krämiga munkänslan, säg 150g. Extraktet tar du tillräckligt för att få önskat OG.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

Tack för svaret!

så jag ska inte ha i humlen allt för länge? är 30-40min rimligt?
Hur ökar jag maltigheten? ska jag byta ut/lägga till någon specialmalt för att få en lite mörkare IPA?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

golljoll skrev:Tack för svaret!

så jag ska inte ha i humlen allt för länge? är 30-40min rimligt?
Hur ökar jag maltigheten? ska jag byta ut/lägga till någon specialmalt för att få en lite mörkare IPA?
Hur du doserar humlen beträffande tid och mängd etc är något du får fundera över. Huvudsaken är att IBUn inte sticker för högt. Max 40 kan jag tänka mig (även om det är i lägsta laget för en IPA). Enklaste sätt att få till en maltigare öl är att använda en jäst med de egenskaperna. Engelsk eller skotsk tex. Münchenermalt och en högre mäsktemp hjälper också till.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

Ok, kollade runt lite på hur jag skulle räkna ut maltextraktet för att få önskat OG(är 1,060 rimligt?), det jag dock inte hittade var någon metod att räkna ut mängden maltextrakt om jag också har specialmalt, måste man inte ta hänsyn till sådant?

Hur vet jag hur länge jag ska mäska? De recept jag kar kört tidigare körde på 15 och 30 minuter

Är totalt 20g humle rimligt för 5 liter?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

Tror du kan hitta svaren på dina frågor genom att söka lite. Bla finns det en sida förutom alla forum som heter Brewers friend. Där finns diverse kalkylatorer.
Snabbhjälp:
1065 kan väl vara lagom för en IPA och räkna på 50 IBU för att få 40 IBU efter jäsning. Mängden humle beror på koktid och hur hög intensitet i smak och arom som du vill ha. Mina IPA brukar ligga runt 10g/l med merparten mot slutet av koket och som torrhumling. Du lär få ut ungefär hälften av extraktet från malten jämfört med maltextrakt (dvs 100g malt = 50g maltextrakt). 60min vid 67C är en standardmäskning.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

Kalkylatorerna fungerade finfint fick chansa lite för att få fram rätt OG och IBU (osäker på vad skillnaden mellan boil size och batchsize är så jag satte båda på 5 liter)

Tänkte bara kolla med dig om du tror detta kan fungera:

850g DME ger OG:1,065
varav 175g är från specialmalt (totala vikten 350g)
därför blir mängden maltextrakt 685g

10g cascade (alfasyra 5,2%) i 15 minuter
10g cascade (alfasyra 5,2%) i 30 minuter
10g centennial (alfasyra 10,1%) i 12 minuter (för aromen)
ger totalt IBU på 48

Jag fick ett på tok för högt IBU med 50g humle, men som sagt, det beror nog på hur länge och vad det är för sort

Vet inte vilken av humlesorterna som skulle passa bäst när, men jag gissar att det bara är att testa
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

12 min och 15min giva? Slå ihop dessa eller lägg den vid 5-0 min. 20g extra humle kan du torrhumla med efter en vecka. Batch size är volym i jäskärlet, Boil size är vörtvolym innan kok.

Ganska viktigt att du räknar på volymen du kokar ner till för att få ett korrekt OG.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

okok! Det receptet jag nu gradvis har byggt upp, är det menat som 5 liter boil eller batch size? Och hur vet jag hur mycket som försvinner?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

Eftersom du har satt värdena till samma så förutsätter det troligen kontinuerlig tillsats av vatten under koket. Runt 10% av vattnet ångas bort under en timmes kok men det är starkt beroende av kokintensitet och geometri på kastrullen. Det enda sättet att ta reda på mer exakta förluster till kok och druv etc. är att brygga en gång och ta lärdom.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

Om jag nu fixar en boil size på 5 liter och inte fyller på med vatten, hur stor roll spelar det för ABV och IBU? För min del spelar det ingen roll om de blir lite högre så länge det inte är allt för stor skillnad.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

golljoll skrev:Om jag nu fixar en boil size på 5 liter och inte fyller på med vatten, hur stor roll spelar det för ABV och IBU? För min del spelar det ingen roll om de blir lite högre så länge det inte är allt för stor skillnad.
Det beror på hur mycket du kokar bort. Linjärt beroende, kokar du bort 10% ökar OG med OG/(1-0,1). Så det är ganska stor skillnad på 0,5l och 1l vid så små volymer.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

allright, så det smidigaste är att bara tillsätta vatten så att batchsizen är 5 liter, behöver jag koka upp det vattnet också eller är det tillräckligt rent?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av Weinkeller »

Späd i slutet av koket så får du en kylningseffekt på köpet.
/Weinkeller
golljoll
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons jun 17, 2015 23:00

Re: Chipotle-IPA hjälp med recept!

Inlägg av golljoll »

okok kan ju vara smidigt då jag inte riktigt har tillgång till kylspiral etc. utan får köra på isvatten.

Läste någonstans att man kunde få ut ungefär 60% av extraktet från malten, vilket är mest exakt 50% eller 60%?
när det kommer till jästen, hur noga är det? 0.5 paket safale US-05?
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster