Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

California Common, åsikter om recept

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Gjorde en sats från ett färdigt kit som hade legat och skräpat i ett par år, slutade i fiasko. Så jag bestämde mig för att läsa på mer och köpa lite ny fin utrustning (alltid lika kul).

Har suttit och knåpa ihop ett litet recept som ska försöka imitera Anchor Steam som är en fin öl, vill börja brygga med endast en humlesort så att jag lär mig lite mer, ska tilläggas att jag även planterat nämnda humle och hoppas på lite skördeöl till hösten :-)

Så, till ämnet, har suttit och fingrat lite i Beersmith och tror att jag klurat ut det basala, här fått ut detta recept och ber nu om lite åsikter. Jästen i receptet är fel, kommer att använda Mangroove Jack's M54 California Lager som ska kunna jästa vid 18-20°C, något som passar mig bäst just nu.

Kör BIAB i en 19L gryta och lite beroende på väder och vind kanske jag tom kör no-chill. Tänkte försiktigt tappa ur koket i jäshinken, borde väl inte störa för mycket?

Tyresöl II - California Common

Amt Name Type # %/IBU
2.40 kg Pilsner (2 Row) Ger (2.0 SRM) Grain 1 88.9 %
0.30 kg Caramel/Crystal Malt -120L (120.0 SRM) Grain 2 11.1 %
11.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 60.0 min Hop 3 17.6 IBUs
12.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min Hop 4 11.7 IBUs
12.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Boil 5.0 min Hop 5 3.8 IBUs
1.0 pkg California Lager (Wyeast Labs #2112) [124.21 ml] Yeast 6 -
Beer Profile
5.00 g Northern Brewer [8.50 %] - Dry Hop 7.0 Days Hop 7 0.0 IBUs


Est Original Gravity: 1.051 SG Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.017 SG Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.5 % Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 33.1 IBUs Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 13.2 SRM
Mash Profile
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av binx »

Tycker det ser rätt bra ut som ett första försök, kanske dra ner på Crystal malten någon procent. Sedan kan du ha kvar vörten i kitteln, bara sätta på locket efter koket och vänta i ca 24timmar om du ska köra nochill. Och har du irish moss eller liknande hemma så kan du lägga till det när det är ca 20min kvar på koket.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Coolt!

Funderade på att dra ner på Crystal och ev. ta lite vienna som jag även köpte för att få lite mer färg... Bra eller anus?

Tyvärr så har jag ingen irish moss (än) men tänkte ev. klara med gelatin när den torrhumlat klart.

Gällande torrhumligen, jag tänkte flytta till sekundär efter, säg 14 dagar och ställa den lite kallare och efter de 7 dagarna klara med gelatin. Eller bör torrhumlingen ske i samma temp som jäsningen?

Gällande gelatinet, räcker det med 2-3 dagar innan man flaskar?

Och en sista fråga, har även lite US-05 jäst hemma och jag har förstått att den även jäser på lite lägre temp. Har ett förråd som håller 16°C och det vore enklare att köra jäsningen där än att släpa in och ställa i en garderob.

Det blir väl inte en CC men jag är inte så petig så här i början ;-)

E
Jespergotbo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån maj 02, 2016 20:19

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Jespergotbo »

Har bryggt efter detta och det blev riktigt bra tycker jag
Bilagor
received_1189357461076737.jpeg
received_1189357461076737.jpeg (109.38 KiB) Visad 1013 gånger
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av vafan »

Har du ett förråd som håller 16C så hade jag jäst den där med California jästen.

Torrhumla kan du göra i vilken temp du vill i stort sett.

Vienna är väl aldrig fel i en common :)
BIAB+NoChill Nuff Said!
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Fy fan. Nu är man slut :)

Äntligen kokar vörten och jag har följande observationer som jag borde tagit i beaktning innan:

1. Mängden vatten - Tänkte inte tanken att malten skulle tränga undan en hel del vatten, enl. Beersmith skulle jag ha 19L men min tanke var att gå på 5,5L / kg malt enl. någon BIAB guide jag läst, således hällde jag i 15,4L vatten och började glatt skopa i malten. Ändrade mig f.ö. i sista sekunden från att värma vattnet till 72°C och tillsätta malten till att börja med varmt kranvatten och jobba mig upp till mäsktemp. Detta i kombination med att vattennivån steg drastiskt när jag fyllde på med malt gjorde mig minst sagt lite skakig. Fick tappa ur 3L som jag sedan tog igen genom någon slags lakning..

Så fr.o.m nu kommer jag att köra någon variant på flödeslakning alt. köpa en kylväska och laka i den, eller en kombo av allting. Tänker mig att när jag ändå kör BIAB/NoCHill så kan jag helt skapa min egen setup för vad som passar mig bäst.. Får se.

2. Termometer - Tappade först i min analoga °C termometer i mäsken, skakade snabbt fram en ny (dock i °F) som jag fick med ölkitet jag köpte från Amerikatt. Den tappade jag också i. Slängde då i proven till min STC-1000 som jag har till Sous-Vide samt en stektermometer som ref. Det skilde 4°C mellan de båda så jag fick efter många om och men fiska upp min analoga med en stekpincett. Den fick vara "sanningen" till slut.

Så köp en ny, mer exakt termometer - tips mottages gärna.

3. Tiden - Det tar ju längre tid än vad man tror. Det blir på håret att koket blir klart innan jag måste hämta ungarna på dagis, tur att jag valt NoCHill ;)

Tog ett pre boil OG och det avläste 1.041 (BeerSmith hade en estimerad på 1.045 så det får vara godkänt.) vet inte riktigt vad jag ska göra med den informationen men skriver ner den ändå. Kommer att knycka en liten bit strax innan kokslut för att mäta OG. Får återkomma med det.

Total kokvolym hamnade till slut någonstans runt 12-14L, vet inte exakt för jag var lite stressad under hela bryggningen. Men det får väl också anses vara godkänt?

Sen efter all min tid och funderingar kring receptet bestämde jag mig tillslut för att beställa ett pack WLP810 San Francisco Lager och låta den jäsa i matkällaren, det pendlar mellan 11,7-14°C på ett dygn.

Namnet då? Ja, efter som det är en Steam Beer och med tanke på allt min vånda med recept, jästval och sen bryggningen så är det väl inte mer än rätt att den får heta "Tyresöl: Ångest" 8)

Edit: Mätte OG och, så vitt jag kan se hamnade det på 1.052. Kan också vara 51 eller 50, vet inte riktigt hur jag ska avläsa hydrometern. Ska mäta imorgon innan jag pitchar också. Mycket mätande blir det...
Bilagor
OG
OG
IMG_6054.JPG (618.32 KiB) Visad 977 gånger
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Då var jästen pitchad och allt diskat.

OG hamnade till slut på 1.051 (BeerSmith förutsåg 1.053) så det känns bra, då har jästen lite att ta av.

Antal liter som hamnade i jäskärlet var 10, planen var att få i 11.35 (3 gallon) men efter lakningsdebaclet så får jag anse mig nöjd med den volymen. Det viktigaste är att jag får ut 24 flaskor som jag kan ställa i mina nya hemsnickrade ölbackar, det gäller att prioritera ;-) Jag tror att totala antalet liter var 15.

Slutreceptet blev så här:

2.2kg Pilsner
0.3 Crystal
0.3 Vienna

15g Northern Brewer @ 60
12g Northern Brewer @ 20
12g Northern Brewer @ 5

1 paket WhiteLabs San Fransisco Lager WLP810

5 g Northern Brewer i sekundären

Nu står den och myser vid 15°C och jag hoppas att jäsningen kommer igång så att man kan slappna av, lite.. Får återkomma om 4-6 veckor med resultat.

Om jag nu vill klara den med gelatin, när i processen gör jag det? Man måste vara väldigt varsam när man rör om? Kanske delar på den när jag flyttar till sekundär och klarar en och låter den andra vara för att se skillnaden..
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

En vecka jäsning och FG mäter idag 1.016, 1.014 ska den landa på enl. BeerSmith så jag ger det en dag till och sen drar jag över den till sekundären där jag har för avsikt att låta den stå men lite humle i 7 dagar till. Sen flaska och ytterligare 4 veckor innan jag får smaka den "färdiga" ölen. Men jag smakade givetvis provet och det var faktiskt inte alls dumt! Men jag tror att den måste få mogna lite mer. Men det är åt rätt håll iallafall.

Insåg att strecken på hydrometern representerade 2 punkter så min OG var snarare 1.053-54, vilket stämmer på pricken vad jag siktade på.

Sen efter att ha läst om NoChill lite mer så inser jag att jag kanske skulle justerat mitt humleschema lite, nu var den inte jättebitter men lite mindre kanske inte hade skadat. Får ha det i åtanke till nästa öl.

Mycket aktivitet i tråden på sistone ;-)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Knox »

Jag tror att du i te kommer märka av 5g torrhumling 0.5g/l ger i te mycket, eftersom du tappar en hel del pga ojusterat humleschema kan du kompensera med lite mer torrhumle typ 2-5g/l beroende på önskad arom och smak.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Så pass?

Visst är det så att torrhumlingen bara tillför arom och ingen beska?

Jag väljer nog den försiktiga vägen och går på typ 20-25 g

Bra tips!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Knox »

Torrhumle ger mestadels arom och en del smak, i princip ingen beska
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Weinkeller »

En CC är sällan torrhumlad..

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Ja, mitt namn på ölen gör sig återigen påmint. Önskar att jag hade sett ditt inlägg lite tidigare Weinkeller. Nu ligger den i sekundären med 20g humle och myser, den får ligga ett par dagar bara tänkte jag, säg 3? Sen åker den på flaskan och får lagras. Kunde svära på att jag läst att Anchor Steam (som är målbilden) var torrhumlad.. Oh well...

Men, ingen dag utan misstag... När jag skulle slanga över till sekundären var jag mycket noggrann med renligheten, fixade och donade och såg till att slangen skulle ligga bra för att minska syret osv. Dock så hade jag glömt att stänga kranen på sekundären och förlorade där ca 8dl öl :doh:

Mätte FG igen och fick det till 1.015-16 så det stämmer fint. Smakade givetvis, dock på den sista slatten som jag inte fick ut ur jäskärlet med rädlsa för att få det grumliga. Den smakade gott, aningen besk men det kanske kan relateras till humleschemat och nochill-metoden? Men jämnar smakerna ut sig med tiden, tänker på de nästföljande fyra veckorna av flasklagring och kolsyresättning?

Jag är iallafall inte avskräckt, snarare tvärt om! Planerar redan inför nästa bryggning, lutar åt en IPA eller APA, men det tar vi sen.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Smakade av ölen förra veckan, tog en direkt efter att kolsyrejäsningen blivit klar. Den var okej, hade en påtaglig beska som inte var helt angenäm. Ska pröva en ikväll till fotbollen och se om det hänt något på en vecka. Får ta en i veckan och anteckna om den jämnas ut.
Tyresöl
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: fre jan 15, 2016 19:21
Utrustning: 1 gallon damejan

Re: California Common, åsikter om recept

Inlägg av Tyresöl »

Nej, nu har jag konstaterat att något gick snett. Smakar inte alls bra, metallisk, sträv beska som träffar direkt när man smakar. Trist.

Ner i vasken och hoppas på nästa brew!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster