Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Berliner Weisse från extrakt!

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Hej!

Jag har suttit många timmar och läst runt på forum, bloggar osv. och har bestämt mig för att prova mig på en sur öl på mitt första försök :)

Tänkte prova på en Berliner Weisse med hallon från extrakt.

Så skulle kunna behöva lite stöd från några erfarna bryggare

Jag tänkte gå tillväga såhär:

1. Kokar upp Flytande Bavarian Wheat CBW 1,5kg 65% Wheat Malt, 35% Mältat Korn i 10 liter vatten.

Låter vörten ligga kvar i kastrullen och kyler ner til ungefär 32-35°
Tillsätter då: Lactobacillus Delbrueckii I WLP677 och tar på ett lager med steriliserad plastfolie PÅ vörten + lock så de inte kommer åt nån syre.

2. Ställer kastrullen varmt, ungefär 30 -35° i 2-3 dagar..
Smakar av under tiden för att hitta rätt nivå syrlighet.
Efter jag har lyft ett hörn på plastfolien tillsätter jag lite Kolsyrat vatten innan jag lägger på folien igen för att undvika syre.

3. När jag hittat rätt mängd syrlighet så kokar jag upp vörten igen, kokar 15 minuter och tillsätter då humle: 25g Lublin 2.1% .

4. Kyler vörten till 20° grader, tillsätter us-05 jäst och låter jäsa som normalt.

5. Efter ungefär 7-10 dagar tappar jag över til sekundär med 150g hallon pr liter och låter jäsa ut ytterligare.

6 Tappar över på flaska samt karbonering.


Låter detta helt idiotiskt eller kan verkar de som jag har fått med mig de mesta?

Kommer föra logg här så ni kan följa utvecklingen..

Takk för all hjälp :)

/Nybörjare
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Toffeln »

En sak jag alltid undrat är hur pass känslig ölen är för syre? Tänker på steg 2.
Jag har aldrig gjort eller smakat suröl men spontant så verkar processen likna det man förväntar sig av en bryggning.
Jag tycker att omtappningen till "sekundär" alltid i stort sett är onödig då det är ett extra moment med risk för infektioner som inte ger någonting i utbyte.
Sekundär är bara ett stadie i jäsningen. Inte ett annat jäskärl. Enligt mig.
Lycka till. Hoppas det går bra och att man får se resultat i tråden.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Knox »

innan du har i bakteriekulturen så bör du tillsätta mjölksyra tills det att pH är 4.5 (se http://sourbeerblog.com/fast-souring-lactobacillus/)
För att spara lite pengar kan du använda typ proviva eller kapslar med probiotika (kolla så de bara innehåller lactobascillus och googla på stammen för att se att den lämpar sig för öl) istället för dyra bakterier från whitelabs eller wyeast
I övrigt har jag inget att anmärka på
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Är lite osäker själv, och är även lite orolig eftersom jag inte har grejerna så jag kan "flusha" med kolsyre.. Jag hoppas på de bästa.

Det blir bare en sats på 10 liter, så skulle de gå åt helvete så är de inte hela världen..

De ska jag göra! :) Hadde missat att man borde sänka ph på vörten..

Alla grejer är på väg till mig nu, ska bli kul att få dra igång med projektet :)


Jag har en liten fundering till? jag funderar på att dela upp i 2 satser på 5 liter i sekundär och tillsätta nån annan frukt i ena behållaren..

Någon som vet om frukt som e lämplig?

--------------------------------
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Weinkeller »

Det är ju inget måste att syra i kastrullen. För att undvika luftkontakt under syrningen (vilket kan ge tex smörsyra) kan du häva över till en dunk och trycka ut all luft innan du skruvar på korken. I övrigt låter ditt tillvägagångssätt helt ok. Jag skulle behålla ena delen av satsen neutral, utan frukt.
/Weinkeller
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Hmm, mycket sant..

Men tänkte att kokning vill få ut lite syre och att omtappning kanske vill syresätta igen.
Jag har ingen plastdunk tyvärr.. men vad tror du om jag fyller upp damejeanne på 5liter tills det rinner över sen pluggar igen med vattenlås? kan de fungera?

Och om jag väljer den metoden.. borde jag då tillsätta kulturen i damejeanne eller i kastrull?

Mvh
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Knox »

Du har inte tillgång till en sodastream? om du har det så är det bara att blåsa ur damejeannen några gånger med den (se till att du inte pluggar igen den för då lär den explodera). jag hade inte rekomenderat att fylla hela vägen upp, om du har fått med t.ex. en vildjäst som kan konkurrera ut lacton så kommer det jäsa över och skapa städning ;)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Jag har ju tyvärr inte tillgång till de.. Men en ide kan ju va att jag ställer damejeannen i en större hink, så att OM de skulle jäsa över så går de bara rakt ner i hinken och städjobbet blir minimalt? Fast vet ju inte hur bra de fungerar ändå, hur känsligt de faktiskt är med syret.. Är nog några dagar kvar tills grejerna kommer och jag drar igång, så får väl försöka höra runt med några polare om dom har en liggande så är jag iaf på den säkra sidan :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Weinkeller »

Eller också köper du dig en dunk...
/Weinkeller
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Åker och köper 2 om jag inte skulle få tag på någon sodastreamer :) Bor lite ute på vischan, så e lite omständigt..
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Fått alla grejer nu, så då börjar jag en liten brygglogg med mycket bilder :)

Detta e mitt första öl, men slår på stort direkt och gör ett suröl!

Jag vet att man borde flusha med kolsyra men jag har ingen tillgång till de för tillfället, så gick för en provisorisk lösning efter ett lite tips från mister Weinkeller här på forumet..

Köpte en 15 liters vattenbehållare av mjukplast. Då har jag även lite utrymme om de skulle ha kommit inn nån vildjäst som börjar jäsa så jag slipper städa som ett helvete!

Har ni några tips tar jag med glädje imot allt! Är som sagt helt färsk!


1. Gör rent absolut ALLA grejer.. Först med ett desinfiserings medel som jag måste skölja av, samt efter med ett jag kan låta va på..
Gx1IbCnm.jpg
Gx1IbCnm.jpg (12.09 KiB) Visad 309 gånger
Nummer 1
siSTUICm.jpg
siSTUICm.jpg (7.74 KiB) Visad 309 gånger
Nummer 2
XVCFDkgm.jpg
XVCFDkgm.jpg (13.84 KiB) Visad 309 gånger


2. Pastöriserar CBW vid 85°c i 5 minuter.
hBWRdWob.jpg
hBWRdWob.jpg (5.33 KiB) Visad 309 gånger
J1inQIYm.jpg
J1inQIYm.jpg (9.06 KiB) Visad 309 gånger
3. Får en OG på 53?
vgixPrWm.jpg
vgixPrWm.jpg (7.75 KiB) Visad 309 gånger
4. Kyler vörten till 40°c och slår sen i en vattenbehållare av mjuk plast. Har tratten ner i vätskan slik att de ska komma inn minst möjligt syre i vörten när jag fyller upp.

5. Klämmer ut ALL luft och tillsätter bakteriekulturen - blandar ordentligt
f7sbdy5m.jpg
f7sbdy5m.jpg (11.2 KiB) Visad 309 gånger
ns4XEBym.jpg
ns4XEBym.jpg (10.05 KiB) Visad 309 gånger
6. Sätter behållaren på en stol med "ryggen" mot ett element och har täckt med filtar så den ska hålla hög temperatur.. runt 40°.
pB0zE9Cm.jpg
pB0zE9Cm.jpg (12.38 KiB) Visad 309 gånger

Jag hadde ingen mjölksyra, så fikk inte ner ph på vörten innan jag körde på med bakterier. Är bara 8 liter och bakterier för 23, så hoppas de går igång ändå..

Nu är de bara att vänta och se vad som händer! Fortsätter att uppdatera hela vägen.

Wish me luck! :mrgreen:
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Efter att ha läst lite runt om wlp677 så flyttade jag den bort från elementet och till rumstemperatur.
Läste även att wlp677 inte är den bästa till surmäskning, tyvärr..

Men jag ger den lite tid och hoppas på de bästa :)

Tog ett smakprov idag 24 timmar efter att jag satt kulturen. Smaka mindre sött? men ingen surhet änn va jag kan känna. Heller inga skumma dofter.

Ingen Kolsyra/syra har bildats i tanken, så antar att de är ett bra tecken :)

Fortsätter att ta smakprov varje 24 timme.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

HJÄLP!

Dag 3. Nån gas har bildats! Kärlet e helt tätt, så nånting händer därinne.
yRQUhU1l.jpg
Vet någon vad det är? Och i så fall, är de normalt?

Tog ett smakprov och luktade, smakar nu surt och har en söt-sur doft.. Luktar absolut inte illa. Flickvännen tyckte de påminde om en mango/citrusfrukt :P

Eftersom de inte finns nån dålig lukt så måste ju det va bra?

Låter den stå ytterligare innan jag smakar igen.
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Jag smakade på vörten och tog beslutet att sluta surning efter 52 timmar..

Den blev mycket kraftigare både i lukt och surhet dom sista 8 timmarna!

Tyckte den lukt lite "funky" men de är nog bara jag som e känslig då min flickvän tyckte den lukta jätte gott :)

Rengjorde igen allt efter alla konstens regler, så hoppas de ska gå bra.

Jag tappade vörten från vattenbehållaren och ner i kastrullen för sedan att koka i 20 minuter. Sista 15 min koka jag med 10g Lublin kottar 2.1%. Det ska då ge en IBU på 3.2 på mina 8 liter
cPS5CIgl.jpg
Kylde ner till 20°c och slängde jästen i en burk med vatten.

Nu tappa jag upp ett prov som hade Oe på 1.052, så det är jag jätte nöjd med.

Smaken gick bort lite efter koket, kändes inte lika surt längre.. Fortfarande surt, men nästa försök så kör jag längre och provar mig på en mer aggressiv kultur.

MEN! Vörten smaka underbart! Friskt sur och näst intill luktfri! Drack upp hela decilitern jag hade i provröret, hehe..

Ska även köra med ett DME nästa gång så jag får det lite ljusare, blev aningen mörkt av CBW.

Nu väntar jag spänd på slutprodukten.. Tror det kan bli riktigt bra för att vara mitt första öl :)

Vet att det inte kan kallas en Berliner weisse, men gott tror jag de blir ändå!

Här kommer en liten bild.
Q60KV3Xl.jpg
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Berliner Weisse från extrakt!

Inlägg av Sourz »

Då va de klart för att tillsätta bären! Efter nu 6 dagar med primärjäsning så valde jag att köra på med bär i båda satserna.. Känner nu att jag missat TOTALT på ph när jag tog ett prov.
Oe innan bär va 1.015 och vörten kändes inte alls sur..

Men man lär sig alltid nått!

Har beställt två nya kulturer med lacto som jag ska testa nu under dom kommande veckorna. Och denna gången har jag även mjölksyra så jag kan surna vörten innan jag tillsätter Lactobacillus.

Nya kulturer är: Lactobacillus Brevis (White Labs WLP672) och Lactobacillus Blend (The Yeast Bay).
Ska bli spännande att se hur dom olika kulturerna beter sig.

Har även Ph papper så jag är helt säker på att de blir rätt, då jag kommer sikta mot ett på på 3.4-3.6 :)

Tilsatte 1 kg frysta hallon som jag gjorde till pure och gav ett uppkok innan jag slog i dom.
S2DEHwjl.jpg
Damejeannerna får nu stå ytterligare och jäsa 5-7 dagar innan jag gör en omtappning och kallkraschar vid ungefär 0°c i 2-3 dagar.
ckklVYSl.jpg
Vem vet, de kanske blir gott ändå :P
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster