Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Blond ale

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Blond ale

Inlägg av Toffeln »

Är det någon som kan detta. Jag vet att kunskapen finns på forumet.
Eftersom jag har lite humle hemma och lite malt så funderar jag hur det kommer bli. Kan det bli bättre så köper jag till det som behövs.

Pale malt 4Kg
Wheat malt 0.5Kg

Challenger 20g 40 min
Styrian golding 15g 15 min.
Whitenbread golding variety 20g 1 min

White labs wlp009

Kör biab och ska ha 19l öl.

Hur kommer Humlen spela ihop? Har Mt hood och strisselspalt också. Är ca 60-80g kvar av alla sorter.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Blond ale

Inlägg av Toffeln »

Toffeln skrev:Är det någon som kan detta. Jag vet att kunskapen finns på forumet.
Eftersom jag har lite humle hemma och lite malt så funderar jag hur det kommer bli. Kan det bli bättre så köper jag till det som behövs.

Pale malt 4Kg
Wheat malt 0.5Kg

Challenger 20g 40 min
Styrian golding 15g 15 min.
Whitenbread golding variety 20g 1 min

White labs wlp009

Kör biab och ska ha 19l öl.

Hur kommer Humlen spela ihop? Har Mt hood och strisselspalt också. Är ca 60-80g kvar av alla sorter.
Körde detta recept fast med 4160g Pale ale och ca 600g vete.
Bytte ochså plats på de två sista givorna med 23g Whitenbread gold, 20g Styrian på slutet och 15g challeger i början. Det strulade till sig med vågen. Jästen blev safale s-04.
Lyckades slå sönder oe mätaren så något OG har jag inte :-(
Avtappningen från kokkärlet gick superbra i början med klar och fin vört, sedan måste något hänt eftersom jag slutade med 4 cm druv och bös i botten av jäshinken.
Förutom ovanstående gick bryggningen perfekt. Bra med varmdruv och kylningen tog <10 min :-)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Blond ale

Inlägg av Toffeln »

Satte ut hinken i förrådet den 12/4 och där har den stått.
När jag tog ett prov den 18/4 flöt det runt "klumpar" och den var mer än osmakligt grumlig. Tillsatte då gelatin.
Två blad värmda i lite vatten på 19L.
När jag tappade upp den på flaska idag är den fortfarande grumlig och ser fördjävligt ut.
De värsta klumparna har försvunnit men annars är det som en nytappad grönöl. Inte speciellt estetiskt tilltalande med andra ord.
Tempen i förrådet har följt utetempraturen hyfsat. Mellan -3 och + 6 ungefär. Mestadels närmare nollan.
Jästen är som sagt safale-s04. Kan det vara vetemalten som ställt till det? Krossningen? Det har ju ändå stått och klarnar ganska länge
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Blond ale

Inlägg av Rusdryck »

Det låter som gott öl! Jag kommer nog följa ditt recept. Tråkigt med klumpar o grejs. Har du möjlighet så tror jag att tappa över ölen i en annan behållare och låta den stå någon vecka till. Sug upp den med hävert så blir du av med mojs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Blond ale

Inlägg av AirQ »

Skulle gissa på att du har en högflockande jäst som gör att det klumpar sig.

Jag skulle låta den stå 1v till på klarning, gärna så nära 0an som möjligt.

Jag brukar jäsningen oftast stå 3-4v för att va säker på att jästen verkligen gjort den den vill göra innan jag börjar kallkrasha.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Blond ale

Inlägg av Toffeln »

Kopiera på du. Det smakar väldigt likt lageröl. Kanske pga den långa kylan och att det nästan är en lager. När kolsyran gjort sitt kommer den garanterat slinka ner i värmen.

Jag hade ingen möjlighet till omtappning innan flaskning och jag ville inte riskera hela bryggden med omtappning. Nästa gång kommer jag nog använda mig av bruggarn. http://bruggarn.blogspot.se/2014/12/valkommen.html?m=1
Bilden längst ner med ett filter i en extra jästunna. Jag hade inte ens tänkt på det innan eftersom jag försökt implementera allt i en och samma tunna. :doh:
Borde kunna resulera i blankare öl.

Flaskorna har klarnat redan nu. Tyvärr så är vissa fulla med druv/jäst men merparten verkar bli ok. Förmodligen får jag dras med köldgrumling även i denna sats. :thumbdown:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Blond ale

Inlägg av Toffeln »

AirQ skrev:Skulle gissa på att du har en högflockande jäst som gör att det klumpar sig.

Jag skulle låta den stå 1v till på klarning, gärna så nära 0an som möjligt.

Jag brukar jäsningen oftast stå 3-4v för att va säker på att jästen verkligen gjort den den vill göra innan jag börjar kallkrasha.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jo jag valde en högflockande jäst medvetet. Allt i kampen mot dis! Men dessa klumpar var ca 2mm stora och flöt runt i ölen. Tänk dig typ hallonsylt med hallonkärnor i fast flytande och ölfärg. Detta trots lång kallkrash. Tror däremot också att det var jäst eftersom det försvann en del efter gelatinet.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster