Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

karamell

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

karamell

Inlägg av Holm44 »

:roll: hej,jag ska snart göra en ölsats av Bulldogs RED CAT men vill ha lite karamell/kola-smak på satsen(23L) Kan jag köpa crystal-malt o5kg,krossad o hetta upp i 65gr 30min o slå i i början då jag ska lösa upp övriga ingredienser?ELLER...
leffe
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: karamell

Inlägg av Sourz »

Nu är inte jag nån expert, men är rätt så säker på att de är vägen att gå.. Håll dig dock under 200g på din sats, annars tror jag de kan bli lite mycket.. Värm upp vatten till 70°c, steepa sen i en humlepåse eller dylikt i 30 minuter. Laka gärna ur påsen med 1L varmt vatten för att få ut allt efter 30 min. Fint om någon annan med kan bekräfta detta då jag inte är 100% säker. Lycka till och ge en uppdatering om hur de blev :)
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: karamell

Inlägg av Weinkeller »

Crystalmalt mellan 50-100 ebc. 500g funkar nog men jag vet inte hur ölsatsen smakar innan tillsatts. Du bör koka den stöpta vörten en kvart för att vara på den säkra sidan.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster