Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Potstill för whiskey mm.

Potstills, essensbrännare och strippers
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Potstill för whiskey mm.

Inlägg av korky »

Tjenare. tänkte bygga mig en pottstill och försöka mig på whiskey med mera nu när min vm är klar.

Jag har ett rostfritt kärl från en gammal labmaster på runt 20l jag tänkte använda. ska kapa av 2" kolonnen som sitter där nu. ska kapas nästan ända ner, men bygga en adapter för mindre rör på den. ska sätta in ett värmeelement i kärlet och jag undrar hur mycke watt jag kan köra på så det hinner kyla ner? samt vilka mått jag ska ha på kylaren ? längd osv. har läst igenom nästan alla inlägg men det finns ju tyvär inte så mycket information.

tror att det får bli kopparrör som libeig eller rostfritt. vad är bäst?
är det någon skillnad alls på stripper och pottstill? ska göra whiskey och andra smaksatta saker så den ska byggas främst för det.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Potstill för whiskey mm.

Inlägg av stillton »

varför inte använda samma kokkärl du ska använda till din VM?

hur mycket effekt du stoppar in beror på hur stor kylare du har. och storleken på kylaren begränsar effekten..

till 20Liter är det väl vettigt att köra 2-3kw.
då kan du följa saurons exempel http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3703&start=0 och bygga kylmanteln 40-60cm.

koppar är bättre eftersom det har mycket bättre värmeledningsförmåga.
nackdelen är att det ärgar lite, så du bör rengöra den inför vare slutbränning.

den enklaste form av potstill är samma sak som en stripper.
skillnaden är att potstills ofta har en hals som gör att det sker lite omdestillation i "kolonnen". och att man annars ofta kopplar dom till en thumper.

en stripper har inga såna finesser. den används bara för en enkel första destillering, för att separera bort främst fasta partiklar ur mäsken.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Potstill för whiskey mm.

Inlägg av korky »

stillton skrev:varför inte använda samma kokkärl du ska använda till din VM?

hur mycket effekt du stoppar in beror på hur stor kylare du har. och storleken på kylaren begränsar effekten..

till 20Liter är det väl vettigt att köra 2-3kw.
då kan du följa saurons exempel http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3703&start=0 och bygga kylmanteln 40-60cm.

koppar är bättre eftersom det har mycket bättre värmeledningsförmåga.
nackdelen är att det ärgar lite, så du bör rengöra den inför vare slutbränning.

den enklaste form av potstill är samma sak som en stripper.
skillnaden är att potstills ofta har en hals som gör att det sker lite omdestillation i "kolonnen". och att man annars ofta kopplar dom till en thumper.

en stripper har inga såna finesser. den används bara för en enkel första destillering, för att separera bort främst fasta partiklar ur mäsken.
Skulle väl kunna använda mitt vm kärl men det ligger på 60L och är lite stort kanske. har ju en 2,5" mejerikoppling på min vm och jag vet inte riktigt hur jag ska ansluta potstills röret på den än. tänkte använda min andra brännare med 2" mejerikoppling och bygga på. det är synd att dom inte har samma storlek på kopplingen för då kunde jag ta den mejerikopplingen och bygga på så det går enkelt att byta ut kolonnen på vm kokaren sen.

kanske får bli ett plastkärl som sauron använder
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Potstill för whiskey mm.

Inlägg av aqua vitae »

60 liter kan nog vara en bra storlek för en whiskymäsk hamnar väl kanske på 5-10% om du skall följa single malt destilleriernas recept, så det blir väldigt lite produkt om du bara kör 20 liter.
Iofs går det väl att dela upp mäsken i flera omgångar och blanda ihop till en spirit run...
Hursomhelst kan det vara smidigt med ett stort kokkärl om du använder potstillen som stripper för senare finkörning med kolonnen...
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Potstill för whiskey mm.

Inlägg av korky »

aqua vitae skrev:60 liter kan nog vara en bra storlek för en whiskymäsk hamnar väl kanske på 5-10% om du skall följa single malt destilleriernas recept, så det blir väldigt lite produkt om du bara kör 20 liter.
Iofs går det väl att dela upp mäsken i flera omgångar och blanda ihop till en spirit run...
Hursomhelst kan det vara smidigt med ett stort kokkärl om du använder potstillen som stripper för senare finkörning med kolonnen...
Jaha det viste jag inte att whiskey mäsk låg på så lite procent. tur att du sa det för då ska jag tänka om lite med allt :) någon som vet något bra mäsk recept för en nybörjare?
Nideh
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tis dec 25, 2012 3:24

Re: Potstill för whiskey mm.

Inlägg av Nideh »

Hej. Jag är också inne på samma sak som dig.
Funderar på hur du tänkt lösa problemet med att material (partiklar) bränner fast på värmeelementet?
Jag skulle vilja ha en stipper/pottstill som klara att köra mäsk med mycket "fast material" i.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster