Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Potstill med bra resultat!

Potstills, essensbrännare och strippers
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Potstill med bra resultat!

Inlägg av Dr.Alkohol »

Tjena!

Kom över lite kopparrör förra svängen jag var o jobbade vilket resulterade i ett bygge som kunde leverera sprit.

Köpte en kastrull på biltema med tappkran som rymde 25 liter.
Kapade ett stigarrör som är ungefär 15cm långt som var 12mm.

Tog sedan en klämringskoppling som var 90 grader, vinklade sedan stigarröret en aning så att kopplingens andra anslutning pekade mer neråt.
Klämde sedan fast min worm och drog den runt ett rostfritt rör som jag hade hemma, tog ytterligare en klämringskoppling som jag kopplade via en hink där min worm gick igenom.

Fryste några isklampar och bunkrade kylen med 20 liter vatten.
Sen hade jag 20 liter sockermäsk hemma som jag tänkte ta första gången.

Började koka och fyllde hinken med is och det kalla vattnet, det dröjde inte länge alls innan det började puttra ur wormen.

Såklart spillde jag bort den första 1.5 decilitern.
Sedan stog det och puttrade på och spriten hade en hastighet på 1-2 droppar/sekund.

Slutade iaf med att jag hade fått ut dryga 7-8 liter sprit av 20 liter mäsk, kanske inte så bra men jag var nöjd iaf men skiten smakade ju som fotogen.

Så kolade 3 gånger sen köpte jag sån rom essens på närmsta butik och skakade om i en 70cl flaska, la in flaskan i kylen över natten.

Dagen därpå så skulle jag ut med kompisarna och festa och jag tog glatt med min flaska och hoppades på det bästa.

Resultatet var väl kanske inte 10/10 men inte sämre än 6/10 vill jag påstå.

Nu inför nästa körning så ska jag använda mig utav annat mäsk recept viket vet jag inte ännu men jag ska läsa på och se om jag hittar något intressant.

// Dr.alkohol
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Potstill med bra resultat!

Inlägg av stillton »

du bör ta cuts för att separera bort det värsta av heads och tails. det är inte så effektivt med en potstill, men det blir betydligt mindre finkel att rensa med kolet, och du får därmed en bättre slutprodukt.
heads och tails kan du sen koka om i nästa omgång, så du förlorar ingen sprit på det.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster