Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

bygga potstill? hjälp!

Potstills, essensbrännare och strippers
sebn
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 11, 2014 17:22

bygga potstill? hjälp!

Inlägg av sebn »

Hej! Jag har tänkt bygga en brännare för ren sprit att ställa på plattan hemma, enbart för eget bruk så därför ingen stor jäkel! Har en labmaster stående men då jag bor i lägenhet o tippar på att de går rätt mycket vatten till kylning så lär ju hyresvärden undra varför! Så vill vill ha en där det inte krävs rinnande vatten!

Gjorde en prydnadspotstill för ett tag sedan som lätt går att göra till fungerande! Rymmer ca 1.5l mäsk.Lägger upp bild ikväll.
Men läst runt lite nu o förstått att dom nästan bara används till smaksatt sprit, går det att få ut ren sprit på något vis? Har tänkt göra kopparrör från toppen med böj ner, på nedåtvägen blir en spiral i ett vattenkärl o en pip ut till behållare. Kanske ska bygga en större för att enklare kunna plocka bort de första man inte ska ha? Har tänkt kola också.
Tack på förhand!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: bygga potstill? hjälp!

Inlägg av Flerpen »

Sprit kan du alltid göra, men den kommer att behöva kolas.
du kanske ska spana lite på en kolonnspiralis? Simpel konstruktion som inte behöver vattenkylning och som dukar få drickfärdig sprit ur.
sebn
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 11, 2014 17:22

Re: bygga potstill? hjälp!

Inlägg av sebn »

Antingen 15 el 18 cm i diameter, totalhöjd max 46 cm. Först som ett rör med plan botten, sen smalnar av och sen uppe på de kommer kopparröret, ska jag ha den isärtagbar vid anslutning mellan avsmalnande och kylrör eller längre ner? Har funderat på o bygga in spiralen i en minikyl som rymmer 6 läskburkar eller vad de nu är! Vad tror ni om de? Ska man ta ut svängen mycket från toppen av kokarn?
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster