Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Jag har lagt till "grundläggande destillationsteori" till den befintliga klistrade tråden med kolonnbrännartyper. Där beskriver jag lite kortfattat om packning, cuts, lite om destillering m.m.
Jag skulle gärna se att kunnigt folk läser igenom det och korrekturläser så jag inte skrivit faktafel eller annan osanning. Lika om jag missat något annat kan ni påpeka det i den här tråden.
Det skulle kunna vara ett bra hjälpmedel för nytillkomna med en sådan klistrad tråd tänkte jag men då gäller det att faktan stämmer :wink:
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 1 gång.
Guran
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån sep 28, 2009 14:07

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av Guran »

Tjenare
måste få berömma dig för initiativet till att hjälpa oss bröder och systrar med din kunskap.

nu har jag läst igenom och reagerat på nedanstående:

Heads run, blöda ut heads
När man samlat så mycket heads som möjligt i toppen av kolonnen öppnar man försiktigt uttaget (VM och LM) eller slår av lite på vattnet (CM) och låter det sakta droppa ut. Öppnar man snabbt förstör man koncentreringen av heads i toppen när mer ånga rusar upp mot toppen. Vissa blöder ut heads exkremt (extremt) sakta, under en hel dag. Då minimerar man volymen på uttaget eftersom det blir väldigt koncentrerat samt minimerar risken att få headsrester i bodyn. Man kan naturligtvis ta ut heads saktare (fortare ? ) men då får man större volym heads och ökar risken att få föroreningar i bodyn.
Den första decilitern kan man slänga som foreshot, mängd beror på hur noga man har varit. Blöder man ut heads tillräckligt sakta blir de så koncentrerade (några deciliter på en sats) att man kan slänga dem. I annat fall kan man spara heads till nästa destillering alternativ tippa i bodyn och kola. Det går åt rätt mycket kol att få bort all smak och lukt men det är ett alternativ.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Hehe skall fixa det där. :P
Tack Guran!
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av Lullen »

Varför behöver man reflux är något som jag tycker saknas. Sedan är frågan hur informationsrik denna text är att tänkt att vara. Är det bara tänkt som en generell överblick eller mer ingående? Är lite ställen här och där som det känns som att någon som inte kan detta kommer virra bort sig. Sen sist så kan det behövas rättning av stavfel här och där samt särskrivning.
Har själv funderat på om man ska skriva en pdf där jag satt ihop plast/spiralbrännaren och sedan lagt till mer info som denna du skrivit samt lägga till lite mer utförligt om vm cm lm osv
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Precis i början har jag förtydligat lite mer om reflux nu, lika har jag kollat en gång till efter stavfel och fixat det jag funnit, tack för respons!

Den är tänkt som en generell överblick, mer ingående information kan man finna i böcker etc.

Vilka ställen är det som är för komplicerade?
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av Lullen »

"Man kan naturligtvis ta ut heads fortare men då får man större volym heads och ökar risken att få föroreningar i bodyn."
Detta är enligt mig lite konstigt skrivet. Det är många som blöder ut heads betydligt snabbare än 24h. Låter nästan som att tar det inte 24h så kommer det troligtvis bli dålig body.

"Närmare 1 liter i timmen klarar vissa kolonner utan att tails trycks upp genom kolonnen och förorenar bodyn. Hälften är det är mer realistiskt att börja med." Med vilken storlek på rören? Vissa 2" kolonner klarar ju nästan upp emot 2liter/h (fast då med e-arc).

"Efterhand som man kört ut body"

"Får man däremot väldigt otydliga gränser mellan de olika fraktionerna och väldigt förorenad body" Detta beror oftast pga att man tar ut för snabbt

PS. Har du ändrat i texten sen jag skrev sist? Minns inte att jag läste något om PM och sedan kändes det bättre nu rent allmänt DS.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Ja jag ändrade lite detaljer sen du skrev sist.

Nu har jag skrivit om lite igen utefter dina senaste synpunkter.
Men 2 liter/h och fortfarande få neutralt är i en optimalt inställd perfekt packad kolonn med e-arc och det är nog inget att skriva som norm för VM, LM och CM så jag ändrade till runt 1l/h istället.

Är den någon mer som har synpunkter angående innehållet i den klistrade kolonnbrännartråden skriv gärna om det!
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av Lullen »

Så nu klagar jag inte mer :)
Bra skrivet!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Nej då det är bra du kommer med synpunkter, texten är definitivt bättre nu än innan du kom med synpunkter!
Tack Lullen :)
Användarvisningsbild
rednud
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 13, 2009 18:39
Ort: Västkusten

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av rednud »

Lullen skrev:Så nu klagar jag inte mer :)
Bra skrivet!
veni vidi vici :lol: :lol:
MITT LIV MITT VAL
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av stillton »

skitbra skrivet, en guide över hur kolonnbrännarna ska köras har definitivt saknats.
det enda jag har att anmärka på: "spara heads till nästa destillering alternativ tippa i bodyn och kola. Det går åt rätt mycket kol att få bort all smak och lukt men det är ett alternativ."

om man har gjort sig besvär med att separera heads ser jag absolut ingen anledning att kola den spriten. även om kolet ganska effektivt kan rensa bort exempelvis etylacetet verkar den inte alls kunna filtrera bort exempelvis aceton
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Tanken var att om man misslyckas med headsavskiljning kan man kola ändå men det blev mest förvirrande och dåligt beskrivet så jag tar nog helt enkelt bort den textraden.
Tack stillton!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Tråden blev till slut så stor att jag delade upp den i två, Kolonnbrännartyper och Lite destillationsteori och teknik för att förenkla det lite.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av aqua vitae »

Jag har strukturerat om och delat upp ämnena i olika inlägg för att kunna skapa ett index, samt lagt till lite mer länkar och information.
Har även lagt till ett stycke med lite grundläggande destillationsteori skrivet av stillton.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Synpunkter på de klistrade trådarna i kolonnbrännarforumet

Inlägg av latmasken »

Tycker det är kanon att du jobbar vidare med att strukturera upp och förtydliga. Även om grejer redan är bra så finns det alltid lite som går att putsa på.
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster