Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Saker som rör driften av forumet.
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Inlägg av luvas »

Reglerna jag har skrivit är inte fastställda, har ni åsikter kring dessa får ni gärna dela med er.
Ni är en viktig del av detta forum så jag anser att ni ska få vara med och sätta reglerna.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Inlägg av latmasken »

Så vörtkok och jäsning, var skrivs frågor om det? Ska det alltså placeras olika beroende hur vörten har framställts?

Och kolsyrejäsning av all grain-öl i ena forumet och kolsyrejäsning av ölsats i andra forumet? :)


Bara lite funderingar alltså, det finns ju visst risk att trådar om sånt kommer att hamna i bägge kategorierna liksom...
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Inlägg av luvas »

Alla sorters jäsning tänte jag skulle vara i Nybörjare, primärjäsning, sekundärjäsning och kolsyrejäsning, oavsett om det är all-grain eller inte. Däremot kolsyrejäsning på fat ska då vara i den Avancerade delen.

Ang. vörtkok så har jag funderat en hel del på det, för det är ju ändå information som nybörjare kan ha nytta av. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra här faktiskt. Dock så har jag flyttat de flesta vörtkok-trådarna till Avancerat.
Nu tar jag gärna emot idéer ;)
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Inlägg av Calogero »

Kan man inte döpa dom till något mer avslöjande om vad dom innehåller, känns som strukturen kommer av sig sjäkv då. Tex, Ölbryggning - all-grain, fatanläggningar och humleodling.
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Åsikter ang. regler i nya öldelen.

Inlägg av latmasken »

Nybörjardelen kanske borde kallas Grundläggande istället?
Skriv svar

Återgå till "Om forumet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster