Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tråkig cider

Utrustning och teknik.
Roy
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 20, 2015 19:53
Utrustning: Damejeanne

Tråkig cider

Inlägg av Roy »

Förra året gjorde jag cider på äpplet Katja och det blev en fadd o tråkig cider. Är Katja ett optimalt äpple eller är det någon del av processen som har blivit fel?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Tråkig cider

Inlägg av temp_wricko »

Jag vet inget om just den äppelsorten men för ett bra svar så får du nog beskriva hur du gjort cidern. Ett recept och beskrivning hur du gjort.
/Wricko
Roy
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 20, 2015 19:53
Utrustning: Damejeanne

Re: Tråkig cider

Inlägg av Roy »

jag började med att köra äpplena genom en råfruktscentrifug, och satte ca 20 l på jäsning. Jag la inte i ngt socker o ingen jäst utan ville att det skulle spontanjäsa. Efter några veckor tyckte jag att det var dålig fart på det o köpte in en fransk champagnejäst, och då fick jag igång jäsning, som resulterade i en fin chapeau. några veckor senare började jag övervaka oechseltalet. jag satte till socker, och strax efter jul (efter ca 4 månader) fyllde jag det på flaska och lät det vila i tolv veckor, därefter provsmakning, och konstaterande av att det var en tråkig o smaksvag cider, även om den innehöll ca 4 - 5 % alkoholstyrka.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tråkig cider

Inlägg av ranald »

Normalt ger äpplen som är goda att äta en mindre god cider. Du kan läsa en väldans massa matnyttigt om cider, cideräpplen, tekniker, etc., här: http://www.cider.org.uk/
Roy
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis okt 20, 2015 19:53
Utrustning: Damejeanne

Re: Tråkig cider

Inlägg av Roy »

Antagligen så är det äpplet. Jag har spanat efter franska cideräppelsorter som Bedan, men det verkar inte finnas till salu i Sverige. Jag tycker inte om engelsk cider, utan vill ha en smakrikare, så jag är tveksam till de engelska cidersorterna.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tråkig cider

Inlägg av ranald »

Vad gäller karaktären på den färdiga cidern är den mycket beroende på vilken jästsort du använder. Jag har gjort finfin fransk-typ cider på blandade äpplen, med en fransk vinjäst.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tråkig cider

Inlägg av latmasken »

Traditionell cider ska ju vara sträv, Ciderboken som jag har rekommenderar typ en tredjedel vildäpplen. De ska vara bittersyrliga, sådär så att munnen drar ihop sig om man tar en tugga.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tråkig cider

Inlägg av ranald »

Man blandar söta ("sweet"), sura ("sharp"), och sträva ("bitter") i lagom blandning. Sajten jag länkade till har en massa info om det, och lämpliga blandningar. Själv har jag några hemliga vildapelträd som jag hämtar frukt från och blandar med det jag har på tomten (himmelstalund och ingrid marie).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Tråkig cider

Inlägg av Weinkeller »

Det går utmärkt att göra cider på en sorts äpplen och komplettera med sötma/syra eller bitterhet om sorten saknar detta. Med Råsaftcentrifug måste man kärna ur äpplena för ett bra resultat. Det låter som trådskaparens cider främst saknar syra och kanske fått en nötig fadd smak från kärnorna.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Tråkig cider

Inlägg av Häxbryggaren »

Råsaftscentrifug får man sjukt mycket syre med så äpplena kanske oxiderat för kraftigt innan jäsningen kommit igång? Sen brukar man bara få ut en liter must innan filtrera behöver rengöras 20lter must med en råsaftscentrifug då får man allt jobba. :?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster