Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Äppelcider - Min process och utrusning

Utrustning och teknik.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Hej alla bryggare

Ska för andra gången försöka mig på cider (efter att ha misslyckats totalt förra året med vinäger som följd). Har sökt information under en längre tid och försökt bilda mig en egen uppfattning om utrustning och process. Har några frågor på slutet i detta inlägget som jag inte blivit helt klok på. Hur ser upplägget ut tycker ni? Något moment som saknas eller bör justeras?

UTRUSTNING
4-5 sorters äpplen, höst och vinteräpplen, söta och syrliga
Råsaftscentrifug
3 jäskärl. 1x40 liter och 2x15 liter
Hydrometer
Hävert
Ciderjäst
Socker
Steriliseringsvätska

PROCESS
1) Få ut must genom juicecentrifug i ett 40 liters jäskärl
3) Mäta sockerhalten (OG värde) med hydrometer och eventuellt tillsätta mer socker i hela satsen upplöst i varm must eller vatten. Syran kan också mätas med PH-sticka och eventuellt justeras med vinsyra (siktar på PH 3,6 till 4,2)
4) Tillsätta lämplig jäst i musten, sedan på med lock och vattenlås (t.ex English Cider (White Labs WLP775)
5) När det slutat klucka i vattenlåset görs en FG mätning och cidern flyttas över utan bottensats i 12 liters kärl ända upp till kanten för en slutjäsning
6) Buteljering på flaska eller PET
7) Kolsyrejäsa med socker i varje flaska innan korken åker på. (6-8 gram per liter)
8) Lagring första 2 veckorna i rumstemperatur, sedan ett svalare och mörkt ställe.

FRÅGOR
1) Det skrivs att man ska spara någon liter pastoriserad must i frysen för att fylla upp vid omtappningarna. Är detta för att reducera allt spill och att få must ända upp till kanten i slutjäsningen?

2) I en del recept används inget lock med vattenlås vid första jäsningen. Endast en duk läggs ovanpå. Kan man inte använda lock och vattenlås från början?

3) Kan man tillsätta den totala mängden socker i musten före buteljering för att slippa dutta socker i varje flaska vid kolsyrejäsning?

4) Har PET-flaskor någon som helst nackdel bortsett från det estetiska?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av latmasken »

Råsaftscentrifug är såvitt jag förstått inget bra sätt att få must ur äpplen.
1) Det skrivs att man ska spara någon liter pastoriserad must i frysen för att fylla upp vid omtappningarna. Är detta för att reducera allt spill och att få must ända upp till kanten i slutjäsningen?
Det är om alla kärl man har är lika storlek. Ska du hälla över från en 20-liters damejeanne till en annan utan att ha med bottensatsen så behöver du fylla upp efteråt för att minska mängden luft.

Nu har du två 12/15-liters kärl (du har skrivit både 12 och 15 så jag vet inte var som är rätt) du tappar om till från ett 40-liters, då kommer du nog inte behöva nåt att "toppa" med.
2) I en del recept används inget lock med vattenlås vid första jäsningen. Endast en duk läggs ovanpå. Kan man inte använda lock och vattenlås från början?
Jo, det går utmärkt, det är t.o.m. bättre eftersom du minskar risken för infektion (t.ex. ättiksyrabakterier).
3) Kan man tillsätta den totala mängden socker i musten före buteljering för att slippa dutta socker i varje flaska vid kolsyrejäsning?
Ja, många tillsätter sockerlag precis innan de flasktappar. Att tillsätta sockret i fast fort (strösocker) funkar dåligt eftersom det löser sig dåligt.
4) Har PET-flaskor någon som helst nackdel bortsett från det estetiska?
PET släpper igenom mer syre än glas, det inverkar lite på oxidationen av cidern. Men det kan vara både fördel och nackdel. För cider som inte ska lagras så länge märker man nog inte nån skillnad.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Många tack latmasken :) Då är allt under kontroll... 8 backar äpplen står och eftermognar för att få ut lite extra sötma.

Har en sista fråga som jag inte kan få in i huvudet. Jag må vara trög, men kan inte förstå mig på oechsle och hur man justerar värdet. Har gått igenom alla trådar men förstår inte formeln. Det förklaras dessutom med olika skalor. Skalan på min hydrometer går mellan -15 till 120.
Skulle vara superglad om någon vänlig skäl kan hjälpa mig på traven. Är lite stressad då det ska mustas denna veckan...

Om vi har ett scenario som ser ut enligt nedan:

1) Jag har 25 liter must med ett OG värde på 1050 (50 på min mätare) Vad blir alkoholstyrkan om jag inte tillsätter socker?

2) Om vi utgår från att ovan scenario. Hur mycket socker ska tillsättas för att uppnå en alkoholhalt på 8%?

Stort tack på förhand! Kommer publicera bryggförloppet i denna tråden för er som är intresserade.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av latmasken »

punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Hittade guiden digitalt (PDF)
https://bryggforum.nu/download/upload/uplo ... vikten.pdf

Okej, har jag förstått det hela rätt nu? :)

Räkna önskad alkoholprocent x liter x 17 gram socker. Dra ifrån det socker som finns i saften. Sätt till det som fattas.

7% x 25l x 17g = 2975

Beräkna naturligt socker som redan finns. 2,7 gram socker ger 1°Oechsle i 1 liter vätska

2,7g x 50 oechsle x 25l = 3375

Total sockermängd - befintlig sockermängd = 400 gram socker som ska tillsättas för att uppnå 7%

Har jag överträffat mig själv?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av latmasken »

Det verkar rätt tänkt (orkar inte kontrollräkna siffrorna).

I mina anteckningar (baserade bland annat på Ciderboken) har jag skrivit att 12-15 g socker per liter höjer SG 5 enheter.

Min must har alltid varit 1055 faktiskt.
Riwen
Finjäsare
Inlägg: 69
Blev medlem: ons apr 02, 2014 13:25

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Riwen »

Hej ska oxå börja med cider i helgen.
Men varför inte råsaftscentrifug??
Varför bör man bara pressa
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Då var första laddningen på jäsning i källaren. Totalt tog hela processen 2 timmar!

Bild 1-3 Äpplena som mustades. 4 olika sorter.
Bild 4 Äpplena fick eftermogna i ca 1,5 vecka.
Bild 5 Utrustningen före mustning.
Bild 6 Fruktcentrifugen i full action :)
Bild 7 Avskumning.
Bild 8. Mäter sockerhalten till 50 oechsle.
Bild 9. Värmer upp sockerlag med must för att uppnå en cider på ca 7%.
Bild 10. English Cider (White Labs WLP775)
Bild 11. Redo för jäsning.

Två moment som inte visas är sterilisering av all utrustning samt tvätt av äpplena för att bli av med den värsta smutsen.

För att svara på din fråga Riwen
Hej ska oxå börja med cider i helgen.
Men varför inte råsaftscentrifug??
Varför bör man bara pressa
Jag förstår inte varför centrifugen inte skulle fungera? Jag mustade 25 liter på 1 timme. Funkade kanon!

Bild

Återkommer med fler bilder och updates :) Blir troligen ytterligare en batch då det finns mycket äpplen kvar. Kommer då brygga på annan jäst för att ha något att jämföra med.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av latmasken »

Om du har mycket partiklar i musten så påverkar det SG.

Du kan ju enkelt testa genom att sila nån halvliter genom ett kaffefilter och mäta SG på den, då får du troligen en mer rättvisande bild av sockerhalten.

Sen river väl råsaftcentrifugen sönder kärnorna? Det kan sätta smak på musten har jag läst.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Jo, den var ju inte helt kristallklar såklart. Men OG 50 känns inte helt orealistiskt. Tillförde ca 400 gram socker så det bör vara åt rätt håll för 7%. Nu är allt blandat och jäser för fullt så jag kan inte testa med filter.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Bozo »

Även syrorna som är lösta i musten påverkar mätvärdet. Det finns tabeller som generaliserar syrainnehållet i olika frukter och bär, kanske inte något som man måste kompensera för men ändå bra att veta.
Mvh Bozo.
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

Hej,

Ska precis göra liknande projekt. Gjorde samma sak förra året, men med kärnor och lite mer socker = vin.

Väntade du med avskummningen, isåfall hur länge? Det blir ju en rejälskumkrona om jag minns rätt.

En liten fråga till, varför blir det en skumkrona, vad innehåller den?

Mvh
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av Knox »

Om du menar skumkrona under jäsningen så är det jäst och det ska man inte skumma av
enJohan
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 25, 2012 10:56
Ort: Västerbotten

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av enJohan »

Nä, jag menar när man använder sig av en råsaftcentrifug, kanske var otydlig om de :D

Har centrifugera, pastörisera, sockra upp sen kl 16.00 idag. Sista gången jag använder den där råsaftcentrifugen! Blir att köpa sig en press till nästa år.. vilket jävla straff det har varit och 15 futtiga liter blev de.
punktcom
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: mån okt 28, 2013 19:06

Re: Äppelcider - Min process och utrusning

Inlägg av punktcom »

Låter länge :) Som sagt, tog mig en timme för 25 liter med min Philips. Skummet vet jag inte om det är ett fenomen från maskinen. Jag skummade av var 7e liter ungefär. Totalt tar allt lite tid. Allt ska steriliseras, äpplena ska sköljas, mäta socker och kalkulera. Och sist men inte minst, rengöring. :) Det tar tid oavsett metod. Imorrn ska jag köra 25 liter till, fast med Safale US-05. Någon som testat detta?
Johan: var det sockermängden som fick din must att bli vin? Upplevde du att kärnorna gav någon beskhet?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster