Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för stort?

Utrustning och teknik.
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för stort?

Inlägg av Akahige »

Spontanjäst cider i en blå hink. Ett typexempel på hur ambitionen kan sträcka sig mycket längre än kunnandet och verktygen.

Som vanligt har jag kastat mig in i ett nytt projekt utan utarbetad handlingsplan. Jag fick plötsligt tillgång till äpplen och tänkte direkt: cider! Jag hade varken möjlighet att införskaffa rätt verktyg eller tid till att vänta på riktig jäst, så jag tog chansen med spontanjäsning och löser problemen som de kommer.

Jag har skållat 5 kg äppelklyftor med 2 l vatten i en vanlig plasthink (skulle vilja musta, men hade inte möjligheten den här gången) och strött över ca 2 dl socker för att få igång saftningen snabbare, sedan satt ett plastfolielock över och rört om varje dag. Jäsningen kom igång dag fyra, med en frisk doft av krämiga rabarbertoner, och ett fint, småbubbligt skum på ytan.
Jäsningen fortsätter lika friskt, och dag sju mixar jag äpplena med stavmixer och pressar ur så mycket vätska jag kan med de futtiga hjälpmedel jag har, häller musten på dunk och i med jäsröret.

Nu till kruxet: den dunk jag har erhållit för ändamålet visade sig vara väldigt mycket större än förväntat, och de 3,8 l vätska jag fick ut fyller bara upp kanske en sjundedel av dunken. Två timmar efter tappningen bubblar det till i röret, och en halvtimme senare bubblar det till varannan minut (oftast två stora bubblor i direkt följd). Dagen efter, alltså i skrivande stund, bubblar det ungefär var femte minut, men någon enstaka gång varannan.

Om jag har förstått saken rätt ska jäsningen ha stannat av när det bubblar varannan minut, och det kan vara läge att buteljera, men jag tycker att det verkar väldigt hastigt med tanke på att musten bara har jäst i fem dagar, om man räknar med idag. Är det det överdimensionerade jäskärlet som luras, eller har det jäst klart på fem dagar? Jag har inte mätt oechsle, så jag känner inte till sockerinnehållet, men jag har använt röda ätäpplen (Royal Gala) och tillsatt cirka 2 l vatten och 2 dl socker, som jag nämnde ovan. Kan sockerinnehållet ha varit så lågt att allt redan har omvandlats till alkohol?

Det bör kanske nämnas att jag planerar att tillsätta socker och kolsyra på flaska, och därför är synnerligen intresserad av att veta att det har jäst ut ordentligt.

Jag är tacksam för all feedback och goda råd från er visa bryggmästare!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av latmasken »

Ska du tillsätta socker inför flaskjäsningen så är det bara att låta det jäsa ut ordentligt och klarna. Det måste ju ha klarnat innan du flasktappar.

Det är bara om du dröjer flera månader med flaskjäsningen som du riskerar att det finns för lite jäst kvar för den. Det behövs bara ett fåtal jästceller för att kolsyrejäsningen ska komma igång.

Så: Låt det jäsa ut och klarna, tappa om till annat kärl, blanda i socker och flasktappa.
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

Tack för det snabba svaret, latmasken!

När du säger "låt det jäsa ut", innebär det i mitt fall att jag bara låter dunken stå orörd tills det slutar bubbla helt?

Är klarnandet livsviktigt för ciderns kvalitet och hållbarhet, eller bara en estetisk detalj, förresten? Jag kommer förmodligen att ha stora problem att tappa om utan att få med bottensatsen, och med tanke på den ringa mängden vill jag behålla så mycket av cidern som möjligt, så jag överväger att bara hälla över i nästa kärl så försiktigt det går, för att undvika det mesta av bottensatsen. Men om det skulle vara att fälla krokben för sig själv, kan jag givetvis tänka om.
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av renkku »

Den första bottensatsen är den som man vill ha bort det mesta av, eftersom den inte smakar så gott (död jäst och liknande). Sedan är det inte så farligt med en bottensats som följer med om man efter flasktappning har möjlighet för flaskorna att ligga stilla och sedan dekantera innan avnjutning, så borde man klara sig utan allt för mycket oönskade bismaker.

Jag förstår ditt resonemang med att inte vilja slänga bort för mycket av din cider men bättre är det ju att få 9 liter god dryck än 10 liter med sämre smak :)
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

Tack så mycket, renkku! Nu förstår jag skillnaden mellan när det är okej att ha bottensats och när det inte är det.

Sen är det givetvis tråkigt att förlora så mycket cider. Om det är en liter cider som måste bort för att bottensatsen ska undvikas, oavsett mängd, då förlorar jag inte en liter av tio, utan en liter av fyra, vilket är en procentuellt väldigt stor förlust. Men kanske bildar en mindre sats cider en mindre mängd bottensats, så att jag bara förlorar en halvliter, om jag har tur.

Undrar hur jag ska se igenom den halvt ogenomskinliga plasten att det har klarnat, bara!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av latmasken »

För att slippa få med mycket av bottensatsen så ska man helst ha ett smalt högt kärl. Professionella jästankar för öl har såvitt jag förstått en konisk botten för att samla ihop bottensatsen så koncentrerat som möjligt.

Man kan hälla upp bottensatsen (eller den översta delen av den) i ett nytt kärl efter omtappningen och låta det skikta sig för att få loss lite mer av den värdefulla brygden. Jag har stora fina gamla 2-liters glasburkar (tror det varit smörgåsgurka eller rödbetor i dem) som jag brukar använda till det.
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

Det var ett bra tips! Den 25-litersdunk jag har just nu har så bred botten att vätskan inte ens når tio centimeter över botten, så det tipset kan definitivt komma till användning.

Hade du några tankar kring hur man kan veta om jäsningen har stannat av, förresten? Ska jag vänta tills det har slutat att bubbla helt i jäsröret, eller helt enkelt satsa på att vänta en viss tid?
(Vilket ju egentligen var min ursprungliga fråga. :P )
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av latmasken »

Det är svårt när du har så lite.

Grundtipset är ju att mäta SG, men med så lite så är det onödigt att ta ut stora prov för att mäta SG (och du lär inte kunna mäta direkt i dunken).

Ett alternativ är att ta upp lite grann, häll i en PET, skaka ur kolsyran och sen skruva på korken. Om det fortfarande jäser så kommer trycket i flaskan att öka (du kan känna genom att klämma på den).

Risken med att flasktappa för tidigt är ju att det finns socker kvar, så när du tillsätter socker för kolsyrejäsning så blir det för mycket (och för mycket kolsyra eller rentav flaskbomber).
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

PET-flasketipset verkar användbart. Men skulle det gå att bara vänta en viss tid, tills jäsningen rimligen bör ha upphört men innan alla jästceller har dött, och inom det tidsintervallet tillsätta socker och tappa på flaska? Du nämnde ju tidigare att det bara är om flaskjäsningen dröjer flera månader som man riskerar att jästen inte räcker till för att producera kolsyra, och mig veterligen bör väl inte en svag cider kunna jäsa mer än ett par veckor innan allt socker är omvandlat till alkohol? Så om jag väntar, säg, två veckor från nu, då har det jäst i sammanlagt 19 dagar och borde vara någorlunda säkert? Eller finns det några risker som jag inte känner till?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av renkku »

30 dagar skall du nog kunna vänta utan problem. Efter 19 dagar borde det nog ha jäst färdigt, men knappast klarnat mycket ännu i det skedet.
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

Just det, så var det ju! :doh:
Ja, men då gör jag helt enkelt så att jag väntar en månad, tillsätter socker och tappar på flaska. Den övre delen av bottensatsen får sedan hamna på glasburk i kylen ett tag för att se om jag eventuellt kan få ut en flaska till av det.

Tack så mycket för hjälpen!

Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att jäskärl av flera anledningar gärna får vara höga och smala, så att man eventuellt kan mäta oechsle direkt i det om man inte vill ta ett stort prov av en liten sats, och dessutom slipper så mycket av bottensatsen som möjligt; att man kan hälla upp en liten mängd på PET-flaska för att se om det fortfarande jäser eller inte; att man istället för att mäta kan vänta tills cidern har klarnat, för då har den per automatik redan jäst ut.

Jag har lärt mig mycket nytt, och nu återstår bara att vänta på resultaten, samt att se på medan den här tråden så sakteliga sjunker ned bland bottensatsen tillsammans med en liten del av min okunskap.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av latmasken »

När det klarnar sjunker bottensatsen till botten. Om du ska blanda i socker så kommer du att röra upp bottensatsen.

Du har två alternativ.

1. Tappa om till ett annat kärl, för att slippa få med bottensatsen, tillsätt socker, rör om, flasktappa

2. Flasktappa med hävert från ditt jäskärl och tillsätt socker direkt i flaskorna
Akahige
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån okt 06, 2014 11:13
Utrustning: En blå hink.

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av Akahige »

Ja, precis! Jag har olika storlek på mina flaskor, så för att slippa räkna ut hur mycket socker som ska vara i varje flaska tänkte jag tappa upp i ett annat kärl, lösa upp sockret i en liten mängd av cidern på svag värme, låta svalna och sen blanda i sockerlösningen igen, röra om och tappa på flaska. Jag glömde bara nämna det.

Det är bra att du är med på noterna, utifall att jag hade missat något väsentligt!
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av cissiny »

Knycker tråden lite...

Började ju på min första ciderjäsning igår.
8 liter upptinad must, Oechsle före tillsats av sockerlag 1050.
Tillsatte kokt (avsvalnad till rumstemp) sockerlag - ca 350 g socker löst i 2 dl vatten.
Tillsatte rehydrerad jäst (Lalvin 71B) och satte på jäsning kl 16.45 igår fredag.
Märkte att det bluppade i jäsröret kl 19.

Jäshinken rymmer 15 liter, står hyfsat mörkt, 22 grader.

Funderar på om jag ska kolla Oechsle i eftermiddag, har ju inte kollat efter att jag tillsatt sockerlag, det borde jag kanske ha gjort. Bra idé att kolla? Ta upp med rengjord och steriliserad (Star San) såsslev? Noga att inte få med skum från toppen? Har inte smakat på musten heller, läge att provsmaka det jag tagit upp efter att jag kollat Oechsle?

Har sett en liten fruktfluga utanför jäshinken, kanske öppna hinken så lite som möjligt?

Hur tycker ni att jag ska göra? Det bluppar typ var femte sekund, bra?

Ha en trevlig helg! :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur vet en om det har jäst klart när jäskärlet är för st

Inlägg av latmasken »

Oe efter sockertillsatsen kan du i princip räkna fram. Kolla på http://oechslevikten.com (hmm, den verkar bara vara på norska numera, den fanns på svenska förut).

Ditt initiala oe på 1050 betyder 50 oe * 2,7 gram socker per liter, d.v.s. 135 gram socker per liter. Du har 8 liter, så det blir alltså 8 l * 135 g/l = 1080 g socker i musten.

Sen tillsatte du 350 g, så totalt 1430 g socker. Det borde då ge 1430 g/8 l = 178 g socker per liter, d.v.s. ett oe på 178 g/2,7 g/oe = 66 oe.

Så du kan räkna med att du hade oe 1066 när du började jäsningen.

Det låter som du har en bra jäshastighet, det brukar stå i böckerna hur långt mellan pluppen man ska vänta till men det har jag inte i huvudet. Men du borde nog kunna resonera att när det är nere i 30 sekunder eller mer mellan pluppen så kan du tillsätta mer socker.

Men 178 gram socker per liter must kommer att ge dig över 10% alkohol (178/17) så om du inte vill ha vin så ska du kanske inte tillsätta mer socker.


(Med reservation för räknefel.)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst