Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jälp det jäser inte.

Utrustning och teknik.
Peleback80
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2014 6:08

Jälp det jäser inte.

Inlägg av Peleback80 »

Mustade 25L äpplen för ca 3v sedan. Tillsatte 4g vinsvavla och två dagar senare pitchade jag i ett paket aktiverad wyeast cider jäst. Oechelvärdet startade på 1.048. Inget hände på en vecka. Aktiverade ännu ett paket jäst och Tillsatte det. Ställde även kärlet något varmare ca 22-23°C. Ingen jäsning. För tre dygn sedan tillsatte jag ännu mer jäst. Denna gång hade jag låtit den börja jäsa i en 2L PET-flaska med 1.5L upptinad must. Jäste rejält i flaskan och efter två dagar tillsatte jag blandningen i jäshinken. Tillsatte även en halv tesked wyeast jästnärsalt. Fortfarande ingenting. Någon idé?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Jälp det jäser inte.

Inlägg av renkku »

Om du hade en förkultur som jäste på bra på 2 liter till en sats på 25 liter betyder det att du har någonting i musten som dödar jästen, en infektion eller liknande.

Det kan också vara svavlet, men tvivlar på det eftersom du bara hade 4g av det. Desinficierade du allting noggrannt innan du började?
Peleback80
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2014 6:08

Re: Jälp det jäser inte.

Inlägg av Peleback80 »

Ja allt var diskat och sköljt med star san. Det smakade fortfarande gott efter fjorton dagar. Är det nåt man ska tänka på när man svavlar? Svavlade med lock på. Kan det ha påverkat?
Patrik-b
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön okt 13, 2013 20:56

Re: Jälp det jäser inte.

Inlägg av Patrik-b »

Du hade för mycket svavel. 1 gram räcker till minst 10 liter. Jag brukar ta i underkant numera efter att samma sak hände mig som för dig.
Peleback80
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån sep 29, 2014 6:08

Re: Jälp det jäser inte.

Inlägg av Peleback80 »

Håller på och lufta den nu. Får se om det hjälper. Rör om kraftigt i 4-5 minuter. Har gjort det 5 gånger nu. Får se om det hjälper...
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Re: Jälp det jäser inte.

Inlägg av Lovegreen »

Hej - gammal tråd, men jag är intresserad av vad som hände med din cider. Jag har liknande problem med att det inte tar sig. Över en vecka nu sen pressning, hade lite svavla i (mindre än 1 g för drygt 4 liter must), och sen Red Star-jäst. Inget! Ska man vara tålmodig tro och vänta mer, eller krävs en insats?

Vänligen
/D
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster