Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Risker med infektioner i cider

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av Weinkeller »

cissiny skrev:
Weinkeller skrev:Vad jässtoppade du med?
Jag använder en färdig påse med jässtopp, det är väl både sorbat och svavel tror jag, har använt samma påse/påsar till alla stoppade brygder (de flesta är stoppade). Två ingredienser i vilket fall. Har räknat ut mängden på antalet liter, varje påse ska räcka till drygt 20 liter (jag har räknat det som 20 liter).
I såna fall låter det mycket märkligt att du fått gushers. Det ska inte gå.
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Weinkeller skrev:
cissiny skrev:
Weinkeller skrev:Vad jässtoppade du med?
Jag använder en färdig påse med jässtopp, det är väl både sorbat och svavel tror jag, har använt samma påse/påsar till alla stoppade brygder (de flesta är stoppade). Två ingredienser i vilket fall. Har räknat ut mängden på antalet liter, varje påse ska räcka till drygt 20 liter (jag har räknat det som 20 liter).
I såna fall låter det mycket märkligt att du fått gushers. Det ska inte gå.
Tack Weinkeller! Försöker läsa på nu, googlade på gushers och infection, är det risk för att jag fått någon infektion i mina dunkar för bulklagring? Eller kan det vara att jag slarvat med rengöring av glasflaskorna? Räcker det att diska ordentligt och sedan spraya med StarSan? Ska köpa en "flaskdusch" för StarSan nästa gång jag ska till min lokala leverantör, det var han som upptäckte att ciderglöggen pyste över (på nyårsafton av alla dagar, exploderande glögg var ju inte tanken...). Sedan hade en granne som fått en flaska ciderglögg upplevt samma sak. Medan jag väntar på flaskduschen så får alla brygder bulklagras när de jäst färdigt, flasktappar inget i dagsläget. Ska vara extra noga med StarSan i dunkarna.

Edit - här är en länk om gushing och öl, tipsa gärna om bättre länkar! http://endofsilencebrewing.blogspot.se/ ... bel/gusher
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Har nu gått igenom samtliga flaskor - öppnade lite försiktigt på bygelkorken. Fick städa ur skåpet där "långlagringsflaskorna" låg, det hade läckt ur ciderglöggflaskorna och bara hälften av glöggen var kvar i flaskorna. Tyvärr var även min favoritdryck infekterad - har hällt ut min goda bärcider :(

Jag har ju använt "färdigblandade" påsar med jässtopp, de är som sagt för 20 eller 23 liter, mina bryggningar ligger oftast på 5-10 liter och jag har inte vågat överdosera. Det kan ju vara så att andelen svavla och sorbat inte blir jämnt fördelad, kan det ha orsakat infektionen? Funderar på att köpa sorbat separat, jag har redan Camden-tabletter (svavla, 1 tablett/5 liter), hade vart perfekt om man hittat sorbat i liknande "portionsförpackning". Tänker på mina brygder som bulklagras i dunk, kanske ska jässtoppa dem som inte redan är stoppade? För säkerhets skull?
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av latmasken »

cissiny skrev:Räcker det att diska ordentligt och sedan spraya med StarSan? Ska köpa en "flaskdusch" för StarSan nästa gång jag ska till min lokala leverantör,
StarSan kräver inte så lång kontakttid, men man bör komma upp i åtminstone 30 sekunder. I och med att den skummar så kan man se till att få ett skum som täcker ytan och att ytan är fuktig av skummet i minst 30 sekunder.

Jag har dels StarSan blandat i en dunk. Den använder jag för att skölja ur flaskor och hinkar, jag häller inte bort det som är använt utan jag skakar runt så det blir ett skum i och sen häller jag tillbaka i dunken. StarSan går att återanvända så länge det har ok pH och det verkar hålla rätt länge.

Sen har jag en vanlig duschflaska (sån man kan köpa i vilken affär som helst, brukar finans bland städprylar) som jag använder för att t.ex. desinficera bord och sånt när jag håller på.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:
cissiny skrev:Räcker det att diska ordentligt och sedan spraya med StarSan? Ska köpa en "flaskdusch" för StarSan nästa gång jag ska till min lokala leverantör,
StarSan kräver inte så lång kontakttid, men man bör komma upp i åtminstone 30 sekunder. I och med att den skummar så kan man se till att få ett skum som täcker ytan och att ytan är fuktig av skummet i minst 30 sekunder.

Jag har dels StarSan blandat i en dunk. Den använder jag för att skölja ur flaskor och hinkar, jag häller inte bort det som är använt utan jag skakar runt så det blir ett skum i och sen häller jag tillbaka i dunken. StarSan går att återanvända så länge det har ok pH och det verkar hålla rätt länge.

Sen har jag en vanlig duschflaska (sån man kan köpa i vilken affär som helst, brukar finans bland städprylar) som jag använder för att t.ex. desinficera bord och sånt när jag håller på.
Tack Latmasken! Jo, jag har sprayflaska med StarSan som jag använder för att spraya jäshinkar och annat, ska nog ha en dunk för att skölja ur grejer också. Plus "flaskrengöraren" då med StarSan.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Tänkte fota när jag öppnade flaskorna som stått ute i minusgrader, alla pyste inte (några ciderglögg verkade ok men åkte i vasken ändå), blev fontän av tre ciderglögg och en bärcider, när jag väl fått fram kameran så var det inte mycket fontän kvar men jag fångade lite skum på flaskan, lite rester av fontänen i byttan är med på bild också.

Ciderglögg - ursprungsvolym 11 liter, jässtoppat med 1/2 påse (till 20 el 23 liter?) den 19/11, tillsatte sockerlag efter det. "Originalcidern" verkar inte ha fått gusher, bara de ca 4 liter som jag tog undan till glögg. Lagrades med kryddor från den 20/11, minns inte riktigt när det tappades. Inga tecken på gusher eller bubbel på de flaskor som jag öppnade fram till jul, de flaskor som vänner fått öppnades nyår och några dagar in i januari. Fontän, sprayade ner vännernas kök... De flaskorna jag öppnade nu (förutom en eller två som verkade "friska") var bara halvfulla, "långtidslagringsskåpet" fick städas ur då hälften i flaskorna läckt ut (förvarade dem liggande, inte så smart). Även om flaskorna var halvfulla så var det väldans tryck och skumfontän vid öppning...

Bärcider - min godaste bryggning... Jässtoppat 31/10 (1/2 påse, volym 12 liter). Eftersötade den 1/11 med en flaska outspädd jordgubbssaft med konservering. Buteljerade kort tid efteråt. Alla flaskor var skumfontäner nu, hade inte öppnat nån flaska på en månad.

Kommer att vara supernoga med desinficering framöver, de "smittade" flaskorna är diskade med Yes idag, imorgon ska de ligga i maskindiskmedel ett bra tag och sedan torka uppochner. Innan användning kommer jag att desinficera med "flasksprayare" med StarSan. Ska vara extra noga med mycket StarSan i alla hinkar och dunkar.

Men gusher verkar kunna utvecklas trots jässtopp, tänker ffa på bärcidern som t o m eftersötades med konserverad saft... Bärcidern har för övrigt aldrig varit i bulklagringsdunk, den flaskades direkt från kranhink. (Har köpt ny kranhink sedan dess, den gamla blev sliten och kranen läckte).

Mycket tacksam för synpunkter! :)
Bilagor
skum.jpg
skum.jpg (50.91 KiB) Visad 414 gånger
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av ranald »

Det går ju att dricka fast det jäst rejält i flaskorna.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

ranald skrev:Det går ju att dricka fast det jäst rejält i flaskorna.
Jo, nu tog jag det säkra före det osäkra och hällde ut, det var rejält tryck och hade kunnat bli flaskbomber. Kan det verkligen ha varit gusher trots jässtopp och dessutom en rejäl extrados konservering i bärcidern?

När jag kollade mina anteckningar visade det sig att bärcidern bulklagrades på dunk ett tag innan buteljering, har nu två andra brygder i 10-litersdunkar, ska nog skruva åt locken ordentligt bara för att få koll på om det byggs upp nåt tryck? Har köpt ett gäng nya dunkar från PGW som jag inte packat upp än, vågar jag använda de gamla tror du? Eller kan det ha kontaminerats i flaskorna? Lite mysko att det var just alla bärcider och de flesta av ciderglöggen (en annan, senare ciderbryggning) men t ex rödvin (som också bulklagrats ungefär lika länge) verkar ha klarat sig. En flaska av min första bryggning var nog lite infekterad också, pyste vid öppning men skummade inte över.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av AirQ »

cissiny skrev:Tänkte fota när jag öppnade flaskorna som stått ute i minusgrader, alla pyste inte (några ciderglögg verkade ok men åkte i vasken ändå), blev fontän av tre ciderglögg och en bärcider, när jag väl fått fram kameran så var det inte mycket fontän kvar men jag fångade lite skum på flaskan, lite rester av fontänen i byttan är med på bild också.

Ciderglögg - ursprungsvolym 11 liter, jässtoppat med 1/2 påse (till 20 el 23 liter?) den 19/11, tillsatte sockerlag efter det. "Originalcidern" verkar inte ha fått gusher, bara de ca 4 liter som jag tog undan till glögg. Lagrades med kryddor från den 20/11, minns inte riktigt när det tappades. Inga tecken på gusher eller bubbel på de flaskor som jag öppnade fram till jul, de flaskor som vänner fått öppnades nyår och några dagar in i januari. Fontän, sprayade ner vännernas kök... De flaskorna jag öppnade nu (förutom en eller två som verkade "friska") var bara halvfulla, "långtidslagringsskåpet" fick städas ur då hälften i flaskorna läckt ut (förvarade dem liggande, inte så smart). Även om flaskorna var halvfulla så var det väldans tryck och skumfontän vid öppning...

Bärcider - min godaste bryggning... Jässtoppat 31/10 (1/2 påse, volym 12 liter). Eftersötade den 1/11 med en flaska outspädd jordgubbssaft med konservering. Buteljerade kort tid efteråt. Alla flaskor var skumfontäner nu, hade inte öppnat nån flaska på en månad.

Kommer att vara supernoga med desinficering framöver, de "smittade" flaskorna är diskade med Yes idag, imorgon ska de ligga i maskindiskmedel ett bra tag och sedan torka uppochner. Innan användning kommer jag att desinficera med "flasksprayare" med StarSan. Ska vara extra noga med mycket StarSan i alla hinkar och dunkar.

Men gusher verkar kunna utvecklas trots jässtopp, tänker ffa på bärcidern som t o m eftersötades med konserverad saft... Bärcidern har för övrigt aldrig varit i bulklagringsdunk, den flaskades direkt från kranhink. (Har köpt ny kranhink sedan dess, den gamla blev sliten och kranen läckte).

Mycket tacksam för synpunkter! :)
Hur gör du när du kolsyrar cidern? använder du corneliusfat eller kolsyrejäser du ?

När jag läser dina inlägg så låter det som att jässtoppet har totalt misslyckats och att du kolsyrejäst med för mycket socker. (vilket i så fall blivit av eftersötningen+ev tillsatt socker för att få kolsyra), brukar ju ta någon vecka innan kolsyran satt sig bra i flaskan.

Har du haft bottensats i flaskorna som inte skall ha kolsyrats?

Även om du har en infektion i något som inte har jäst kolsyra så borde du inte få flaskbomber, t.ex i glöggen
Tror det var onödigt att hälla ut allt, hade nog räckt med att pysa lite i korkarna så trycket släppt och stängt dem igen, men nu är det nog försent
Learning by doing is the shit
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

AirQ skrev: Hur gör du när du kolsyrar cidern? använder du corneliusfat eller kolsyrejäser du ?

När jag läser dina inlägg så låter det som att jässtoppet har totalt misslyckats och att du kolsyrejäst med för mycket socker. (vilket i så fall blivit av eftersötningen+ev tillsatt socker för att få kolsyra), brukar ju ta någon vecka innan kolsyran satt sig bra i flaskan.

Har du haft bottensats i flaskorna som inte skall ha kolsyrats?

Även om du har en infektion i något som inte har jäst kolsyra så borde du inte få flaskbomber, t.ex i glöggen
Tror det var onödigt att hälla ut allt, hade nog räckt med att pysa lite i korkarna så trycket släppt och stängt dem igen, men nu är det nog försent
Stolpar upp det lite:

1. Kolsyrning - eftersom jag gillar halvtorra till söta dycker så har jag struntat i kolsyra och istället jässtoppat. Har köpt hem en SodaStreamer men inte invigt den än.
Har testat att kolsyrejäsa en bryggning - tillsatte lite socker (minns inte hur mycket - kanske 7 gram/liter på sin höjd) och tappade en flaska till nyår, resten av vinet fick stå kvar i hinken till den 2/1 då jag flaskade resten. Flaskan till nyår hade fått stå alldeles för kort tid, den bubblade över vid servering men blev inte mycket kolsyra. Har testat två flaskor som buteljerades den 2/1, det sista sockret jäste nästan ut helt men det pyser en aning vid öppning (skummar inte alls) och den pyttelilla kolsyra som finns är mest som "krispighet". Det är torrt men gott. (Frysta jordgubbar med äppeljuice, torrt rosé).

2. Jässtopp och restsötma - jag har ju haft tillräckligt med restsötma för att tillverka flaskbomber, tycker att jag har varit noga med att röra om efter tillsats av jässtopp, kanske har jag buteljerat för tidigt dock. Både bärcidern (som alltså först jässtoppats och sedan efter drygt ett dygn eftersötats med konserverad outspädd saft och sedan tappats) och glöggen (som stod ett par dagar med kryddor efter jässtopp - "ciderbasen" verkar inte ha blivit gusher trots att den är från samma "batch") skummade så att jag hade tur att inte taket sprayades... Och då hade flaskorna stått ute i 3-4 minusgrader drygt ett dygn... Det var alltså verkligen sprutande fontäner, behöver väl inte säga vad det påminde om... :oops:

3. Bottensats - kanske en aning, om något så har den sista aningen av drycken varit grumlig? Svårt att säga då bärcidern var helt omöjlig att få klar, hade ingen pectolase vid jäsningen. Glöggen var heller inte 100% klar, trodde att kryddorna eventuellt grumlade den.

4. Gusher/gushing - har läst på så mycket jag kunnat, vad jag har förstått så är gusher ett samlingsnamn när drycken (oftast öl) skummar över, gushing betyder just att skumma över? Orsaken kan vara vildjäst eller bakterier? Jag hittar ingenting om att jässtopp eller extra konservering (eftersötning med konserverad saft) är någon garanti för att slippa gusher?

På flera ställen har jag sett rådet att byta ut all plastutrustning som innehållit dryck som "gushat", måste jag göra det eller ska jag ha is i magen och desinficera extra noga med StarSan?

Satsen som är närmast på tur är min lilla batch (ca 4-4,5 liter) kiwivin som nu stått i 9 dygn, det har inte pluppat i jäsröret på minst ett dygn, börjar klarna. Ska sila av frukt och bottensats, sen jässtoppar jag (har köpt hem Sorbistat, tar lika delar av svavel/Camden och Sorbistat) och häller i 5 litersdunk. Skruvar på locket ordentligt och skakar hinken. Den får bulklagras någon/några veckor, kan ju skaka dunken dagligen och då och då öppna upp locket för att se om det pyser. Står i valet och kvalet om jag ska ta en tidigare använd dunk (givetvis diskas den en extra gång och sedan skakar jag runt StarSan i den) eller ta en helt nyinköpt (som givetvis diskas ur och desinficeras med StarSan).

I övrigt har jag några dunkar med icke jässtoppat vin som bulklagras, funderar på om jag ska ha i jässtopp? De ska i vilket fall inte kolsyrejäsas, någon/några är tänka att eftersötas innan buteljering och då måste jag ju ändå jässtoppa. Ska jag göra det nu eller vänta till omtappning till kranhink inför buteljering?

Stort tack för dina synpunkter!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av AirQ »

cissiny skrev:
AirQ skrev: Hur gör du när du kolsyrar cidern? använder du corneliusfat eller kolsyrejäser du ?

När jag läser dina inlägg så låter det som att jässtoppet har totalt misslyckats och att du kolsyrejäst med för mycket socker. (vilket i så fall blivit av eftersötningen+ev tillsatt socker för att få kolsyra), brukar ju ta någon vecka innan kolsyran satt sig bra i flaskan.

Har du haft bottensats i flaskorna som inte skall ha kolsyrats?

Även om du har en infektion i något som inte har jäst kolsyra så borde du inte få flaskbomber, t.ex i glöggen
Tror det var onödigt att hälla ut allt, hade nog räckt med att pysa lite i korkarna så trycket släppt och stängt dem igen, men nu är det nog försent
Stolpar upp det lite:

1. Kolsyrning - eftersom jag gillar halvtorra till söta dycker så har jag struntat i kolsyra och istället jässtoppat. Har köpt hem en SodaStreamer men inte invigt den än.
Har testat att kolsyrejäsa en bryggning - tillsatte lite socker (minns inte hur mycket - kanske 7 gram/liter på sin höjd) och tappade en flaska till nyår, resten av vinet fick stå kvar i hinken till den 2/1 då jag flaskade resten. Flaskan till nyår hade fått stå alldeles för kort tid, den bubblade över vid servering men blev inte mycket kolsyra. Har testat två flaskor som buteljerades den 2/1, det sista sockret jäste nästan ut helt men det pyser en aning vid öppning (skummar inte alls) och den pyttelilla kolsyra som finns är mest som "krispighet". Det är torrt men gott. (Frysta jordgubbar med äppeljuice, torrt rosé).

Runt 5-7gr/L är rätt rimligt, så det är ingen fara, därimot så bör nog flaskan stå minst 2veckor innan man ger sig på den, samt att den bubblade över vid servering brukar kunna gå att lösa genom att hålla den väl kyld, brukar kunna få så på en del öl jag gjort också, i rumstemperatur så vill de gärna skumma över lite mer än man önskar.
De andra flaskorna lär nog inte få så mycket kolsyra om det fick stå kvar i hinken ett par dagar för då lär jästen ha käkat upp det, skall man jäsa kolsyra på flaska så måste man få i det i flaskan så fort som möjligt.

Samt att kolsyra med sodastreamer rekomenderar jag inte, har inte själv provat men sett allt för många youtube klipp där halva köket är nersprayat samt de fått pysa i 1h innan de kan öppna flaskan, samt hälften av innehållet är borta :)
https://www.youtube.com/watch?v=bITUjh6pWkc
Även Joakim här ifrån forumet(kommer inte ihåg vad han hade för nick har provat på det)
https://www.youtube.com/watch?v=DwaopRLcNe4

2. Jässtopp och restsötma - jag har ju haft tillräckligt med restsötma för att tillverka flaskbomber, tycker att jag har varit noga med att röra om efter tillsats av jässtopp, kanske har jag buteljerat för tidigt dock. Både bärcidern (som alltså först jässtoppats och sedan efter drygt ett dygn eftersötats med konserverad outspädd saft och sedan tappats) och glöggen (som stod ett par dagar med kryddor efter jässtopp - "ciderbasen" verkar inte ha blivit gusher trots att den är från samma "batch") skummade så att jag hade tur att inte taket sprayades... Och då hade flaskorna stått ute i 3-4 minusgrader drygt ett dygn... Det var alltså verkligen sprutande fontäner, behöver väl inte säga vad det påminde om... :oops:

Jag tycker det låter som att något med jäststoppningen inte har funkat och att du jäst övertryck i flaskorna, har jättesvårt att se att en infektion skulle kunna göra något sådant om du inte försökt kolsyra flaskorna.
Dock har jag inget svar på vad du bör göra istället, då jag själv inte använder jässtop utan låter det jäsa ut av sig själv och sedan kolsyrejäser på flaska eller kör ner det i corneliusfat

3. Bottensats - kanske en aning, om något så har den sista aningen av drycken varit grumlig? Svårt att säga då bärcidern var helt omöjlig att få klar, hade ingen pectolase vid jäsningen. Glöggen var heller inte 100% klar, trodde att kryddorna eventuellt grumlade den.
Om cidern har fått klarna ordentligt och du inte jäser kolsyra så bör det inte finnas så jätte mycket i botten på flaskan, kolsyrejäser du därimot så bör du få 1-2mm jästkaka på botten efter någon vecka.

4. Gusher/gushing - har läst på så mycket jag kunnat, vad jag har förstått så är gusher ett samlingsnamn när drycken (oftast öl) skummar över, gushing betyder just att skumma över? Orsaken kan vara vildjäst eller bakterier? Jag hittar ingenting om att jässtopp eller extra konservering (eftersötning med konserverad saft) är någon garanti för att slippa gusher?

På flera ställen har jag sett rådet att byta ut all plastutrustning som innehållit dryck som "gushat", måste jag göra det eller ska jag ha is i magen och desinficera extra noga med StarSan?

Satsen som är närmast på tur är min lilla batch (ca 4-4,5 liter) kiwivin som nu stått i 9 dygn, det har inte pluppat i jäsröret på minst ett dygn, börjar klarna. Ska sila av frukt och bottensats, sen jässtoppar jag (har köpt hem Sorbistat, tar lika delar av svavel/Camden och Sorbistat) och häller i 5 litersdunk. Skruvar på locket ordentligt och skakar hinken. Den får bulklagras någon/några veckor, kan ju skaka dunken dagligen och då och då öppna upp locket för att se om det pyser. Står i valet och kvalet om jag ska ta en tidigare använd dunk (givetvis diskas den en extra gång och sedan skakar jag runt StarSan i den) eller ta en helt nyinköpt (som givetvis diskas ur och desinficeras med StarSan).

I övrigt har jag några dunkar med icke jässtoppat vin som bulklagras, funderar på om jag ska ha i jässtopp? De ska i vilket fall inte kolsyrejäsas, någon/några är tänka att eftersötas innan buteljering och då måste jag ju ändå jässtoppa. Ska jag göra det nu eller vänta till omtappning till kranhink inför buteljering?
Tror du kan nog använda samma dunkar som tidigare, jag har själv aldrig varit nitisk med rengörning när jag bryggt, har hänt att jag i stort sett sköljt ur jäshinken med vatten när den stått i förådet i ett par månader utan desifiera, har hitils inte haft någon infektion i något jag gjort.

Skulle du få samma fenomen igen fast uteslutit att det inte handlar om flaskbomber pga kolsyra så skulle jag nog börja fundera på att kanske skaffa nya hinkar osv.

Stort tack för dina synpunkter!
Learning by doing is the shit
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Tack för dina kloka svar AirQ! :thumbup:

Sodastreamern köpte jag bara för att den var så billig - för 49:- så tyckte jag att det kunde vara värt att testa. När jag så småningom testar så kommer jag bara att fylla sodastreamflaskorna till ca 3/4 och lägga dom i frysen ett tag så att dom är riktigt kalla innan jag testar. Har inte känt nåt behov av det ännu dock ;)

Jag brukar ju jässtoppa eftersom jag vill ha lite halvtorra drycker och jag tål inte icke jäsbara sockerarter tyvärr. Har diskuterat det här med min kontakt på Lalvin, hon tyckte att idén att tillsätta svavel först och sorbat först 30-60 minuter senare (kanske kan man låta det svavla ännu längre? 12 timmar?) var en jättebra idé. Har köpt Sorbistat nu, hade Camdentabletter sedan tidigare. Kommer att se till att jag får rätt proportioner på svavel och sorbat framöver samt givetvis vara extra noggrann med att blanda. Plus desinficera flaskorna med "flaskdusch" med StarSan.

Behåller mina dunkar och hinkar än så länge, är extra noga med StarSan dock.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Akut fråga - satte igång ett rödvin i förmiddags, för ungefär en timme sen blev jag akut illamående och sitter nu här med frossa. Nåt magvirus. Kan jag ha smittat vinet? Var extra noggrann med hygienen och sköljde damejeannen ordentligt med StarSan innan jag pytsade i juice mm. Hade ju inte en aning om att jag skulle må apa efter några timmar, jag mådde bra då. Hur är det med virus och bryggning, kan sånt följa med? Vinet kommer så småningom att stoppas, först svavel och omskakning och sedan sorbat ungefär en halvtimme senare. Men det är ju om någon/några veckor.

Tacksam för svar!
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av latmasken »

De flesta mikroorganismer är specifika för en viss art och miljö, ett virus eller en bakterier som kan smitta människor överlever oftast inte hos ett djur (det finns vissa undantag, men ofta krävs en mutation för att det ska smitta mellan arter).

Många virus och bakterier är ju t.o.m. så specialiserade att de bara överlever på vissa platser på en människa. Förkylningsvirus sätter sig ju i luftvägarna, medans t.ex. virus som orsakar vattkoppor sätter sig på helt andra ställen i kroppen.

Det bör med andra ord inte vara nån särskilt stor risk, jästen kommer antagligen att ta kål på dina bacillusker om det har hamnat nåt i vinet och de inte dör på egen hand.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Risker med infektioner i cider

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken! :thumbup:
Ja, det var ju maximal otur att jag skulle bli sjuk precis efter att jag satt rödvinet... Men det är nog ingen bra miljö för viruset, jag kommer nog låta det stå lite extra länge också, viruset lär ju ha dött tycker man. (kommer att stoppa med svavel och sorbat i vilket fall när det jäst klart)
Är himla glad för att jag tar D-vitamin i högdos (har fått konstaterat brist för några år sedan), visst åker jag på virus men immunförsvaret är starkt och hanterar det mesta rätt snabbt. Nu blev det typ 12 timmar med frossa och sen var det över. Innan jag fick ordentlig koll på D-vitaminet så var jag sjuk jämt och det höll i sig länge.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster