Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Utrustning och teknik.
Totte_S
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 02, 2015 11:21

Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av Totte_S »

ska åka och pressa 70 kg äpplen i morgon och tänkte sätta två hinkar till ciderjäsning.
Musteriet som pressar pasteuriserar som standard, och fyller på bib.
Frågan är om jag har någon fördel av att inte pasteurisera, så att det är lönt att be dem låta bli det på mina batchar som ska jäsas?
Jag har köpt Lalvin EC-1118 vinjäst 5 g och Mangrove Jack's M02 9 g, på humle, men kan inte utläsa vilken mängd som är lämplgt att jäsa med dessa.
Har en trevlig glasdamejeanne på 8 liter och julas 15 l hinkar och 30 l jäshink.
Tänker mig att köra ca 7 liter i damejeannen och 10-12 liter i en julahink. Låter det rimligt eller är det dåligt utnyttjande av jästens kapacitet?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av Weinkeller »

Jag hade skippat pastöriseringen för cidern och svavlat den delen direkt och sedan startat jäsningen dagen efter. Tillsätt även jästnäring. Smaken tycker jag blir friskare och naturligare utan pastörisering. Dessutom sparar du några kronor medlen egen dunk.

Jästerna klarar lätt 25l i rumstemperatur.
/Weinkeller
Totte_S
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons sep 02, 2015 11:21

Re: Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av Totte_S »

Tack för svaret. Tyvärr körde musteriet på högtryck så det var inte riktigt läge att förhandla om att göra avsteg från processen.
Nu har jag i alla fall 60 liter finfin pasteuriserad must, och därmed gott om tid att Fundera på hur den ska jäsas.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av Weinkeller »

Totte_S skrev:Tack för svaret. Tyvärr körde musteriet på högtryck så det var inte riktigt läge att förhandla om att göra avsteg från processen.
Nu har jag i alla fall 60 liter finfin pasteuriserad must, och därmed gott om tid att Fundera på hur den ska jäsas.
Förslagsvis skaffar du en jäst för cider eller fruktvin. Jästnäring är också viktigt. Ett utrymme som håller 15-17C är en bonus och ett rör edelmans tannin kan vara en god idé om det inte är kärva äpplen du mustat.
OG bör vara över 1045 och pH under 3.8.
Ekkuber kan också förhöja smaken om man gillar det inslaget i din cider.
/Weinkeller
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av boozehacker »

Pastöriseringen driver ut syret ur musten. Du måste återföra det innan du tillsätter jäst. Lämpligt är att splascha i musten i dunken och ruska om kraftigt efteråt. Låt sedan stå och jäsa med endast en tunn gasbinda över dunkhålet i minst 3- 5 dagar innan du sätter på vattenlåset. Temp ca 20-21 grader - ej högre, ej lägre. Ej över 85 Oeschle initialt.Tillsätt jästnäringen (tex. fermaid K) när det jäst ned till ca 60 Oe. Tillsätt mer socker allt eftersom beroende på hur starkt du vill ha det - EC-1118 skall optimalt klara 18 % men räkna med ca 15-16 i normalfallen.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Pastörisera must eller inte? Mängd must/ jästpaket.

Inlägg av cissiny »

boozehacker skrev:Pastöriseringen driver ut syret ur musten. Du måste återföra det innan du tillsätter jäst. Lämpligt är att splascha i musten i dunken och ruska om kraftigt efteråt. Låt sedan stå och jäsa med endast en tunn gasbinda över dunkhålet i minst 3- 5 dagar innan du sätter på vattenlåset. Temp ca 20-21 grader - ej högre, ej lägre. Ej över 85 Oeschle initialt.Tillsätt jästnäringen (tex. fermaid K) när det jäst ned till ca 60 Oe. Tillsätt mer socker allt eftersom beroende på hur starkt du vill ha det - EC-1118 skall optimalt klara 18 % men räkna med ca 15-16 i normalfallen.
Nu har jag ju drygt 10 liter must i frysen - vill absolut inte ha ättiksyra eller annat i cidern. Visst har jag försökt hålla hygienen men perfekt är det ju inte. Bör jag testa en snabb upphettning till ca 74 grader (snarare att jag går till 70 grader och tar byttan från värmen då) eller är det ett bättre alternativ att svavla? Vill tillföra jäst och eventuellt socker, ska kolla upp vilken jäst jag ska använda.

Ska ju försöka köra musten genom silduk innan jag pytsar i damejeanne, för att få bort ev "skumrester". Bör jag göra det innan ev upphettning?

Om jag nu värmer upp, ska jag hälla musten i väl rengjorda dunkar och skaka om innan jag tillsätter jäst och pytsar i damejeanne? För syresättning alltså. Ska jag lösa upp jästen först i lite must innan jag tillsätter den? Kanske tillsätta medan musten är i dunk, skaka om och tappa upp på damejeanne?

Tips om bra rengöringsmedel, för att sterilisera dunkar och damejeanne(r)?

Steg 1 är väl iofs att jag går ner i källaren och ser om jag kan hitta pappas gamla damejeanner, osäkert vilket skick de är i...

Tack på förhand!

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster