Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Filmjäst? Hjälp!

Utrustning och teknik.
Cider<3
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons mar 09, 2016 20:54

Filmjäst? Hjälp!

Inlägg av Cider<3 »

Jag har något som heter filmjäst i min cider, det är som ett lager av pulver på ytan av min cider. Fick reda på att man skulle hälla i vinsvavla för att få bort det. Jag hällde i det för några veckor sedan men det är fortfarande kvar. Vad ska jag göra? :(
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Filmjäst? Hjälp!

Inlägg av ranald »

Släng, sterilisera allt, börja om.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Filmjäst? Hjälp!

Inlägg av Knox »

Bild? Tycker det låter som brett eller en bakterieinfektion, hur luktar cidern?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Filmjäst? Hjälp!

Inlägg av Weinkeller »

Tappa om på nytt kärl och var noga att inte få med hinnan. Tillsätt konserveringsmedel och tappa på flaskor. Du kan ej kolsyrejäsa denna cider efter detta om du inte kan trycka i kolsyra med tex fatanläggning. Se det som svagt bordsvin. Smaken kan vara riktigt bra ändå så ingen panik.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst