Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Krossa äpplen effektivt

Utrustning och teknik.
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Krossa äpplen effektivt

Inlägg av Lovegreen »

Hallå,

jag testade nyss min nya utrustning inför den cider som komma skall. Jag insåg att min trästöt för att krossa äpplena var i minsta laget. Jag tog därför en kniv och skar vilt för att få mindre bitar - det fungerade, men jag misstänker att det går att göra på ett bättre sätt. Jag använde ett större plastkar för att stöta äpplen i. Utan att behöva köpa en fruktkross - hur gör ni för att effektivt förvandla era äpplen till "smulor"?

/Daniel
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av latmasken »

För att stöten ska vara effektiv får nog inte kärlet vara för stort, då riskerar man att det ligger en massa bitar som aldrig nås av stöten.

Jag tror det är bättre att köra flera små omgångar än färre stora.

När jag tröttnade på stöten byggde jag en äppelrivare, men den motor som jag hade har lagt av så jag behöver lösa det om jag inte ska köra vidare med stöten... I år verkar det vara äppelår också....


Annars så verkar ju faktiskt Bozo-metoden fungera bra (halverade eller klyftade äpplen bara, jästen bryter ner dem rätt snabbt och kör man lite pektolas också går det väl ännu snabbare). Men den kräver ju större kärl.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av Dr snuggels »

Jag körde tidigare med en 10 liters rostfri hink och en 2x3" "planka" med en tvärslå på. Som ett "T".
I den änden som skulle ner i hinken sågade jag först flera spår (med Ca 2mm mellanrum) sågade sedan motsvarande spår 90 grader förskjutet.
Var förvånansvärt effektivt. En del bankande men det var fint mos i hinken när man var kvar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av latmasken »

Min stöt är 95x95 tror jag, jag sågade glesare spår men sågade i vinkel så spåren är alltså ungefär 1 cm djupa VVVV ungefär. En bit av ett (avbrutet) kvastskaft som handtag.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av MRWELDER »

latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, press är enkelt, det är att krossa/mosa äpplena som är det svåra.
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av Lovegreen »

Tack för alla svar!

Jag tror nog jag ska satsa på en större stöt helt enkelt. Ett problem är att jag har tummen mitt i handen, men kanske kan jag få tag på något som det går att fina räfflor i från något byggvaruhus - förslag? Annars kanske svärföräldrarnas lada gömmer något med potential.

Vad är er erfarenhet på att använda matberedaren? Det känns på något sätt inte "rätt", men kanske jag bara är dum ;) Klarar den av större mängder? Jag har några olika projekt och siktar på att framställa ca 50-55 liter cider.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av MRWELDER »

MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av MRWELDER »

https://www.youtube.com/watch?v=qGvyhQJA4EI

https://www.youtube.com/watch?v=49fv5foZnBs

borde funka lika dant som denna om du bygger om den corn kross maskin lite
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av MRWELDER »

latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av latmasken »

Räfflorna behöver inte vara så fina. Mina är sågade med en vanlig fogsvans. Äpplena bryr sig inte om hur räfflorna ser ut, poängen är att räfflorna ska göra så äpplena inte rullar undan.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Räfflorna behöver inte vara så fina. Mina är sågade med en vanlig fogsvans. Äpplena bryr sig inte om hur räfflorna ser ut, poängen är att räfflorna ska göra så äpplena inte rullar undan.
Jo men kom på nåt själv istället för att kommentera andras inlägg hela tiden

Försöker ju hjälpa folk att komma på olika saker och få ider du bara kommenterar saker i andras inlägg
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av latmasken »

Kan du inte skriva om dina egna erfarenheter istället för att lista en massa Youtube-klipp?

Jag kommenterade Lovegreens inlägg om tummen mitt i handen, eftersom jag menade att det inte spelar nån roll att man har tummen mitt i handen. Poängen med räfflorna är bara att änden på stöten inte ska vara helt plan, för då åker äpplena åt sidan.

I nån gammal tråd finns bilder på min äppelrivare jag byggde av ett plastör (100 mm ventilationsrör), expanderbetong och Biltemas rostfria trallskruv.

Det är tyvärr svårt att göra enkla varianter, ska man köpa en massa grejer så kan man lika gärna köpa en riktig fruktkvarn på en gång.

Går alltid att komplettera en sån här med en motor.
http://www.matrevolution.se/product/fru ... etter-brew
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Krossa äpplen effektivt

Inlägg av ranald »

Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster