Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Utrustning och teknik.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Hej!

Jag är medveten om att jag nog ställer en fråga som jag nog borde hitta svar på i de trådar som finns, förlåt!
Grejen är den att jag har Asperger och för mig är det viktigt med tydliga instruktioner, steg för steg, har läst mängder av trådar och känner mig mest förvirrad...

Har fått (och kommer få tillgång till) mängder av äpplen och då jag gillar cider så vore det spännande att göra något av dem. Det känns som om jag behöver läsa på ordentligt, risken är att jag inte hinner ta hand om äpplena innan de blir dåliga. Med tanke på det har jag en (eller ett par) "startfråga/or":

1. Jag har nog inte ork/tålamod till att pressa mer än ca 1,5-3 liter färdig råsaft per dag, skulle därför vilja frysa in råsaften så att jag efter hand får ihop ett antal liter. Bra idé?
2. Idag pressade jag en del äpplen till en väninna (äppelträdsägaren), hon fick smaka efter att jag pressat två äpplen. Råsaften var ljusgrön. Paus i ca 30 minuter för fika, sedan skar jag upp och pressade några äpplen till. Råsaften blev gulaktig, det är väl att syre kommit till, förmodar att råsaften hinner gulna om jag ska pressa mer än typ 0,5 liter? Är det skadligt?
3. Har ganska många PET-flaskor på 1,5 liter, kan jag frysa råsaften i dessa? Hur noga behöver de vara rengjorda innan jag fryser in råsaften? Räcker det att diska med diskmedel? Måste flaskorna vara fyllda maximalt när jag fryser in?
4. Det blir ju "skum" överst på råsaften, ska jag ta bort detta innan infrysning? Hur tar man lättast bort skum? Sked? (säkert jättelöjlig fråga).
5. Äpplena är syrliga, råsaften är i sig lite väl skarp för min smak. Brukar blanda i t ex nån persika och någon morot när jag gör juice. Kan man göra cider med t ex nån persika inblandad? Jag gillar lite sötare cider...

Det viktigaste är väl om jag ska göra något innan infrysning, hur noga är hygienen för att frysa in råsaften? Förmodar att jag bör värma upp råsaften till ca 74 grader efter upptining?

Stort tack på förhand!

Mvh Cissi

PS. Jag tror att det finns en damejeanne i huset, bor tillfälligt hos min mamma, min pappa brukade göra vin från egna druvor för många år sedan. Tyvärr har vinstockarna fått mjöldagg, har alltså inte tillgång till druvor. DS.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av latmasken »

1. Frysa must är ett bra sätt att spara den, det tar dock plats i frysen.

2. Nej, saften oxiderar och blir då lite mörkare, det är inte skadligt.

3. PET-flaskor funkar, jag föredrar urdiskade mjölkpaket. Det räcker med att diska ur ordentligt. Du ska inte fylla fullt, kläm gärna ihop flaskorna lite också innan du skruvar på korken. Musten expanderar när den fryser så om flaskorna är fulla så riskerar du att de sprängs. (Där har mjölkpaketen en fördel tycker jag, de är mer elastiska.)

4. Jag vet inte vad det blir för skum av en råsaftcentrifug tyvärr, jag har bara pressat must och då blir det inte särskilt mycket skum. En hålslev är väl det man brukar använda.

5. Hur söt cidern är påverkas inte av vad du har i den från början, jästen äter normalt upp allt socker så om du vill ha söt cider så är det enklast att eftersöta med t.ex. stevia.

Om du ska jäsa musten behöver du inte värma upp den efter upptining. Att pastörisera den (värma till 74 grader?) är ett alternativ till att frysa den. Min erfarenhet är dock att om man pastöriserar musten så koagulerar mycket av proteinerna i den så jag tycker inte det är bra om man ska jäsa den. Bättre att frysa den då.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken! :)

Vi har en stor frys, räcker till många liter.

Förstår tanken med mjölkpaket, använder tyvärr väldigt lite sånt, nån liter havremjölk/månad. Gott om PET-flaskor dock, dricker en del Cola...
Vad tror du om att fylla dryga litern i varje 1,5-litersflaska och klämma ut så mycket luft som möjligt? Det blir ju en del luft kvar i flaskan då, negativt?

Brukar tappa upp min juice direkt efter pressning i en glasflaska, juicen/musten skiktar sig med skumlager överst, brukar bara skaka ihop innan jag dricker. Smakar bra, skummet ger om något fyllighet och det kan finnas med någon minibit fruktkött. Kan jag ta med skummet eller skumma av med hålslev, juicen blir ju klarare i färgen?

Pastörisering är ju i så fall efter att jag har bunkrat upp med fryst jäst, tänker mest på hygien?

För pressning av must - räcker vanlig diskning av råsaftcentrifugen? Eller kanske ska jag låta den ligga i (utspätt) klorin en stund? Skölja flaskorna med klorin? Givetvis skölja ur allt mycket ordentligt!

Eftersötning får bli en senare fråga - jag tål bara "vanligt" socker, absolut inte artificiella sötningsmedel, tveksam med Stevia.

TACK för ditt svar, ha en riktigt trevlig kväll!

Mvh,
Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av latmasken »

Eftersom must väldigt lätt självjäser så tycker inte jag det är så viktigt att desinficera grejerna vid pressning, vildjästen från äpplena kommer vara ditt största problem.

Har du bara diskat ordentligt och låtit det torka så är det nog ingen större fara. Det som eventuellt sitter kvar på centrifugen efter disk och torkning lär vara mindre än det som sitter på äpplena eller finns i luften.

Ska man desinficera med klorin så ska man köra med 10% och en kontakttid på minst 15 minuter har jag för mig. Jag använder StarSan numera så jag desinficerar ofta bara "eftersom det går så snabbt att duscha på", även om det kanske inte är så nödvändigt.

Tål du inte laktos heller? För det kan man söta med annars.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Tack Latmasken!

Då ska jag försöka fylla den första PET-flaskan idag, känns tryggt att ha fått kolla lite så att jag gör rätt.

Sötning får jag fundera på, laktos är nog ingen hit även om jag nog inte är så laktosintolerant egentligen. Dom gjorde laktosbelastning efter ca 10 år, visade sig att det nog inte var laktosen jag reagerade på... Blir jättesjuk av så lite som en tesked mjölk. Kanske Stevia? Kanske bäst att prova först, har inte använt Stevia-produkter.

Ha en riktigt fin torsdag!

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av latmasken »

Jag missade kommentera hur mycket du ska fylla. Du kan fylla nästan ända upp, lämna kanske 1-2 dl luft. Sen klämmer du på flaskan så luften åker ut innan du skruvar på korken. Då har du minimalt med luft i flaskan (även om luften inte är ett direkt problem) och vet att musten kan expandera utan att spränga flaskan.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev:Jag missade kommentera hur mycket du ska fylla. Du kan fylla nästan ända upp, lämna kanske 1-2 dl luft. Sen klämmer du på flaskan så luften åker ut innan du skruvar på korken. Då har du minimalt med luft i flaskan (även om luften inte är ett direkt problem) och vet att musten kan expandera utan att spränga flaskan.
Tack!

Nu har jag kört första omgången, en 1,5-liters PET, ligger nu i frysen. Pressen höll nästan på att packa ihop när jag pressat musten och sen gjorde ca 0,75 l juice att dricka, den är nog inte gjord för större mängder. Ska nog låta den vila ett tag efter att jag pressat must för frysning...

Det här fick jag i till ca 1,25 liter:
20 äpplen
2 färska fikon (extrapris på Maxi, äpplena är ju rätt sura)
1 köpepäron

Så här ser det ut, tryckte ut så mycket luft det gick:
(testar att bifoga fil)

Mvh Cissi
Bilagor
1,5 liters PET, 20 äpplen, 2 fikon, 1 päron, ej avskummat, ej omskakat (borde kanske ha gjort det innan infrysning?)
1,5 liters PET, 20 äpplen, 2 fikon, 1 päron, ej avskummat, ej omskakat (borde kanske ha gjort det innan infrysning?)
14218570_10207444309125283_1252936303_n.jpg (62.95 KiB) Visad 1847 gånger
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av latmasken »

Du ser ju sen när första flaskan är infrusen om du hade kunnat fylla lite mer (d.v.s klämma ihop lite mindre).

Hur du borde göra med skummet vet jag inte, jag misstänker att det är centrifugen som ger skummet. Du får väl prova att skumma av till nästa flaska och se hur det blir. Ska man jäsa musten gör det kanske inget att skummet är kvar (det blir man ju av med när man tappar om sen, men det är kanske risk att det skummar över vid jäsningen).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av Weinkeller »

Ett tips är att kärna ur äpplena om du prompt ska använda råsaftcentrifug. Kärnorna kan ge lite tråkig smak efter jäsning, kärvhet/fadd smak.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Tack latmasken och weinkeller!

Jag kärnar ur äpplena (men inte päronen), körde en till omgång precis, brydde mig inte om att skumma av idag heller. Fick tillfälligt slut på äpplen, ska iväg och hämta ett par kassar till. Idag blev det 12 äpplen (några lite större) och 5 köpepäron (Conference) till ca 1,2 liter must.

Har fått in det rätt bra, kör typ 4 äpplen i taget, sen får centrifugen vila medan jag kärnar ur och delar nästa fyra. Då blir den inte varm.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Fick en massa äpplen idag, nu totalt 5,5 liter must i frysen! De senaste avskummade och enbart äpplen :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av Weinkeller »

Bra, skummet är nog ingen idé att gå med.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Tack Weinkeller!
Weinkeller skrev:Bra, skummet är nog ingen idé att gå med.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
När jag så småningom tinar upp musten kan jag ju köra den genom en silduk, då blir jag av med alla skumrester. Tror att mamma har en sån ;)
Himla bra med en stor frys, den råkade vara ganska tom nu så jag får plats med många liter.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av cissiny »

Tillägg - har pressat ca 1,4 liter avskummad äppelmust till idag.

Gjorde sen ca 0,75 l "drickjuice", den blev himmelskt god. Tyckte mamma med, så jag får nog inte ha den i fred ;)
Innehåll:
ca 1/4 morot
ca 1/4 äpple
ca 1/4 päron
ca 1/8 färska fikon
ca 1/8 röda kärnfria druvor

Skulle man kunna göra cider på en sån blandning?

Mvh Cissi
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare - cider från råsaftcentrifug, frysa råsaft?

Inlägg av latmasken »

Man kan väl göra "cider" på de flesta blandningar, men sockerhalten påverkar ju hur mycket alkohol det blir. Så det kan behövas extra socker. (Även om man själv inte är intresserad av alkoholen så har den ju konserverande verkan, utan alkohol kan man lika gärna konservera på annat sätt (pastörisera eller ha i konserveringsmedel).

Men sen vet man ju inte hur smaken förändras vid jäsningen, det måste man testa sig fram med.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster