Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En enkel scrumpy cider

Utrustning och teknik.
Blaze Longhorn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 13, 2016 16:10

En enkel scrumpy cider

Inlägg av Blaze Longhorn »

Blev i Skottland blev jag förtjust i scrumpy cider, den hade en rå äpplig smak och väldigt lite jästighet vilket kittlade mina ögonbryn.

Så när jag såg svenska äpplen för 8:-/kilot ville jag prova att göra en scrumpy på ett scrumpy sätt, fort, billigt och med ett minimum av fingertoppskänsla!

Äppelsort: oklart, men förmodligen aroma.
13,3 kg gav 8 liter, lite över 60% yield, från juicecentrifugen.
Direkt ner i en kökshandduk som jag mellan varven vred ur och sköljde av köttrester ur.
Hettade upp det hela lite lagom i alla kastruller jag ägde och ner i brygghinken.

Jäst: Wyeast Direct Pitch Activator "smack pack", den var på halva priset och inkluderade jästnäring.
Paketet svällde inte upp enligt instruktion innan jag hällde i (den hade gått ut för ett halvår sen, oopsies..) och jag måttade heller inte mängd jäst, tog hela påsen som skulle klarar upp till 6 gallons.

Hygien: grundhygien men inte så mycket mer, ursköljd men inte rengjord brygghink, ingen särskild rengöring av verktyg. Flaskorna däremot desinficerade.

SG/OG: Den rena saften startade på 1.042, höftade upp den med strösockerlag till 1.056.

Jäsning: I 10-litershink i köket (ca. 21 grader). Gravstilla i 36 timmar, därefter frisk aktivitet till idag 9 dagar senare då den slog i prick 1.00 och jag var trött på att ha den stående i köket

Alkohol: 7.35% enligt internet, hydrometern är lite sned men det stämmer säkert kanske eventuellt.

Buteljering: på vinflaskor med skruvkork, korkarna förslutna med grönt stearin p.g.a. snyggt och kanske nån slags lufttätningsfunktion? Återstå att se hur länge den håller men med den höga alkoholhalten borde den vara ok ett bra tag.

Smak: SCRUMPY! Mycket grumlig med en ren, rå äppelsmak med rätt välbalanserad syra och en fräsch torrhet, en mycket liten och ganska angenäm jästton.

Pris: 175:- för 8 liter, så ca. 21:-/liter

Slutsats: Min tes om att en väldigt basic cidersort klarar sig med en lika basic bryggmetod höll, i alla fall denna gång. Smaken blev precis som jag hade hoppats faktiskt, den hade möjligen kunnat vara aningen sötare för min egen smak men jag var lite för trött idag för att eftersöta. Passar dock bättre till mat nu och jag undviker slisk-mun (är det en term?) efter en liter eller två. Kommer definitivt göra om det!
Senast redigerad av Blaze Longhorn, redigerad totalt 2 gånger.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: En enkel scrumpy cider-brygg

Inlägg av cissiny »

Det låter gott, tack för att du delade med dig!

Har drygt 10 liter must i frysen nu, har inte bestämt mig än för hur jag ska göra med den. Ska nog börja med att kolla in en eller två damejeanner i källaren, har säkert inte använts på minst 10 år. Vet inte ens hur mycket de rymmer.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: En enkel scrumpy cider

Inlägg av cissiny »

Blev väldigt inspirerad, hade inte tänkt göra precis en scrumpy cider men kommer nog att använda lite av tipsen i tråden.

Mitt "problem" är ju att jag absolut vill eftersöta med socker eftersom jag inte tål något annat. Inte så förtjust i jättetorr cider. Med andra ord, får nog klara mig utan kolsyra, det är helt ok, smaken är viktigare än "bubblet" för mig.

Har inte satt min första batch på jäsning än, väntar på leverans av jäst. Tänkte jäsa ca 6-8 liter must. Får nog köra med jässtopp (bara maltmagnus får in det i lager) så att jag kan eftersöta med sockerlag. Blir det nån bismak av jässtopp?

Man kan ju ha lite kul med batchen efter att man jässtoppat, självklart med noggrann hygien... Funderar på att tappa upp typ två halvliters ölflaskor innan jag tillsätter sockerlag, kanske kan "söta/smaksätta" med typ en pressad blodgrape? Blir kanske lite kolsyra av vildjäst? Tänkt som present till en kompis som gillar torrt/syrligt och då speciellt blodgrape. Efter att jag haft i sockerlag kunde man kanske smaksätta några flaskor med lite nypressad päronmust och/eller fikon? Nu blir det förstås inte så mycket av bara 6-8 liter must men det kunde vara lite kul att testa lite med smaksättning, eller är jag helt fel ute?

Säkert bara jag som tänker för mycket (som vanligt) medan jag är så superivrig på att komma igång...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster