Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brix

Utrustning och teknik.
Jäsjäs
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 13, 2016 20:06
Utrustning: kärl30l

Brix

Inlägg av Jäsjäs »

Jag väntade på att vinet skulle bli färdigjäst. Mätte med refraktometer som envist stannade vid 7 brix. Jag trodde jäsningen stannat för tidigt MEN efter att mätt med oechsle-mätaren och den visat på -8 oe! tycks allt OK, frånsett Refraktometern. (som är kalibrerad och av kranvattnet får värde 0 brix.) Innan jässtart tycks refraktometern visa korrekt med c:a 26 brix.

Det jag undrar är ifall refraktometern ej visar värdet 0 p.g.a. att värdet är negativt (enligt oe) eller...??!!


:?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Brix

Inlägg av latmasken »

Det jag har fått lära mig är att refraktometern funkar inte under och efter jäsning, bara före.
Jäsjäs
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 13, 2016 20:06
Utrustning: kärl30l

Re: Brix

Inlägg av Jäsjäs »

latmasken skrev:Det jag har fått lära mig är att refraktometern funkar inte under och efter jäsning, bara före.
Tack, det verkar rimligt!
Som tur var hade jag tillgång till oechsle-mätaren, annars hade jag försökt mig på att återstarta en färdigjäst dryck!

:thumbup:

-------------
(edit.........googlade lite och fann att det är alkoholen som gör att refraktometerns brixvärde behöver omkalkyleras vid mätning under/efter jäsning. Finns formler för detta på nätet. Mitt vin hamnar på 14 vikt% enl en formel.

:idea:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster