Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli orolig?

Utrustning och teknik.
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli orolig?

Inlägg av Lovegreen »

Hej!

Nu äntligen har jag kommit igång med mina första omgångar cider. Men jag blir fundersam om allt står rätt till med första batchen. Vi pressade musten förra söndagen, måndag så bestämde jag mig för att svavla musten. Det fick verka i 24 timmar, sen tillsatte jag en jäst under tisdagen. Idag är måndag och ännu inga bubblor eller skum. Vad gör jag för fel/vad kan ha gått fel?

Jag satt också igång en annan batch i förrgår som jag ska försöka vildjäsa - hur många dagar behöver jag vänta innan det drar igång mer synligt?

Vänligen
/Daniel
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Re: Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli oroli

Inlägg av Lovegreen »

Jag funderar på om jag ska ha vattenlåset på redan nu eller först när jäsningen börjar komma igång. Jag har vattenlåset på. Gör det att nödvändigt syre inte kommer ner till musten och kan påbörja jäsningen ...eller ska jag bara sitta lugnt i båten? Jag har läst om båda sätten: att antingen ha vattenlås på, och att ha jäskärlet "öppet" till en början.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli oroli

Inlägg av Weinkeller »

Har du använt jästnäring? Svavla du spontanjäsningen? Hur mycket och vilken jäst? Hur stor volym?

Jäsrör på, särskilt på spontana.
/Weinkeller
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Re: Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli oroli

Inlägg av Lovegreen »

Weinkeller skrev:Har du använt jästnäring? Svavla du spontanjäsningen? Hur mycket och vilken jäst? Hur stor volym?

Jäsrör på, särskilt på spontana.

Tjena!
Ingen jästnäring i dessa två batcher. Båda har silikonproppar och jäsrör.

Jag svavlade inte den jag spontanjäser (5 liter) - den har bara stått två dagar, så den hoppas jag kommer igång snart.

Oron gäller den som jag svavlade för en vecka sedan (måndag den 12:e), och 24 timmar efter det (tisdag den 13:e) tillsatte Red Star, Côte des Blancs. Eftersom den satsen bara bestod ca 4 liter must så använde jag halva jästpaketet. Tillsatte resten idag. Känns som att jag misslyckat helt på något sätt! :|
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli oroli

Inlägg av Weinkeller »

Tillsätt jästnäring 0,5g/l. Är du säker på att det inte jäser? Det kan vara otätt vid jäsröret. Kontrollmät oechsle om du kan alernarivt titta efter skum på ytan och koldioxidbubblor i musten.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Lovegreen
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre maj 06, 2016 11:04

Re: Jäsning - hur länge ska jag vänta? När ska man bli oroli

Inlägg av Lovegreen »

Weinkeller skrev:Tillsätt jästnäring 0,5g/l. Är du säker på att det inte jäser? Det kan vara otätt vid jäsröret. Kontrollmät oechsle om du kan alernarivt titta efter skum på ytan och koldioxidbubblor i musten.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Jag ska beställa jästnäring asap! Jag mätte SG innan min "jäsning", och ska ta en titt till. Men jag är orolig att den är förstörd då inget synligt (inga bubblor i musten, absolut inget skum) hänt på en vecka. Kan jag kick-starta med mer jäst + jästnäring, eller är det förstörd pga nån tidig smitta?

/D
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster