Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gjorde en miss,,

Utrustning och teknik.
Baht-Man
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 04, 2016 0:13
Utrustning: Nybörjar kit!

Gjorde en miss,,

Inlägg av Baht-Man »

Hej!!

Ny här och ny på att göra Cider. Min första gång faktiskt!!

Så här gjorde jag!

35 kilo som jag körde i en juiceslunga detta blev 20liter must,, De e nu vi kommer till missen,, Slängde i jästen White Cab. wlp775 Engelsk Ciderjäst.. 5 timmar senare bubblade det ca en gång var 20-30sekund Öppnade locket var som en stor tjock kaka,, juiceslungan har en förmåga att bilda väldigt mycket skum,, Jag min dumma nöt :doh: skulle låtit musten vila lite o skummat bort det,,, varje fall,, jag tog bort den tjocka "kakan av skum,, och det var inte jäst skum.. rörde runt lite,, jäsningen stoppade först men verkar ha kommit igång igen nu på morgonkvisten. :) Är rädd för att en hel del åkte med skummet när jag tog bort de. Så jag har en del frågor om de går bra. :drunk:

Är nu ca 8-10 sek mellan bubblingarna i jäsröret!!


Ska jag tillsätta mer jäst??

Hur ofta ska det bubbla i jäströret?

PH låg på 2,6 e de för lågt?

Hydrometern stod på 50.. var kan man räkna med i % då?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Gjorde en miss,,

Inlägg av ranald »

Förmodligen försvann det en hel del näringsämnen med skummet. Tillsätt jästnäring (sådan där med vitaminer+mineraler+kvävekälla). Mät öchsle, om det inte är nedåt 10 behöver du inte mer socker just nu.

1 grad öchsle betyder att det är 2.7 gram socker per liter i musten. 17 gram socker per liter ger 1% alkohol "by volume". Resten av uträkningen lämnar jag till den intresserade studenten. :)
Baht-Man
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis okt 04, 2016 0:13
Utrustning: Nybörjar kit!

Re: Gjorde en miss,,

Inlägg av Baht-Man »

ranald skrev:Förmodligen försvann det en hel del näringsämnen med skummet. Tillsätt jästnäring (sådan där med vitaminer+mineraler+kvävekälla). Mät öchsle, om det inte är nedåt 10 behöver du inte mer socker just nu.

1 grad öchsle betyder att det är 2.7 gram socker per liter i musten. 17 gram socker per liter ger 1% alkohol "by volume". Resten av uträkningen lämnar jag till den intresserade studenten. :)

Tack för svar och info..Har mätt det ligger på 50 men snarare åt 55 för den visade nästan 5 i 20 gradet vatten... Bubblar på bra tycker jag max 5-6 sekunder mellan pluppen nu,, Tänkte med att där kanske är för lite jäst i nu.. att där följde med en del med "skummet"
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Gjorde en miss,,

Inlägg av ranald »

Ingen risk att det är fär lite jäst om det jäser alls.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster