Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsning på flaska. Ett par frågor

Utrustning och teknik.
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

Hej. Jag har ett par frågor angående jäsning på flaska.

Jag har planerat att göra en sats cider för första gången nu snart och vill helst ha den kolsyrad.

Hur går man tillväga när man jäser på flaska? Gör man precis som när man gör vin i början? Jäser klart, struntar i jässtopp, låter det klarna under bulklagring i några månader, tappar upp på flaska, adderar ca 6g socker per liter och kapsylerar. Sedan bara vänta??

Blir det inte en bottensats i cidern om man jäser på flaska?

Tacksam för svar.

Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av latmasken »

Låter du det klarna flera månader så är det risk för att det inte finns tillräckligt med levande jäst kvar.

En liten bottensats får man alltid om man kolsyrejäser på flaska, spelar ingen roll om det är öl, cider eller mousserande vin. Det finns knep för att ta bort bottensatsen efteråt, men i såna fall är det nog nästan enklare att kolsyra på fat och fylla med mottrycksfyllare....
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

latmasken skrev:Låter du det klarna flera månader så är det risk för att det inte finns tillräckligt med levande jäst kvar.

En liten bottensats får man alltid om man kolsyrejäser på flaska, spelar ingen roll om det är öl, cider eller mousserande vin. Det finns knep för att ta bort bottensatsen efteråt, men i såna fall är det nog nästan enklare att kolsyra på fat och fylla med mottrycksfyllare....
Okej, tack för svaren!

Men har du några tips på hur jag ska gå tillväga för att få ett bra resultat?

Mvh
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av dan610324 »

8 gram socker per liter och när dom jäst i flaska så ruskar du dom ordenligt innan du ställer dom svalt i 6 månader utan att röras så får du en riktigt fast bottensats om du har en vettig jäst
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

dan610324 skrev:8 gram socker per liter och när dom jäst i flaska så ruskar du dom ordenligt innan du ställer dom svalt i 6 månader utan att röras så får du en riktigt fast bottensats om du har en vettig jäst
Okej, tack för tipsen!

Men hur länge ska jag ha satsen på klarning då? Eller det kankse inte är lönt att försöka klarna den alls?

Mvh

EDIT. Jag tänkte använda mig av champagne jäst från pgw. Ok?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av dan610324 »

min fjolårs sats med cider stog nog ca 6 mån från det att den jäst färdigt tills jag körde igång kolsyrejäsningen i den och då var den relativt klar .
ok det tog säkert 4 veckor innan kolsyrejäsningen var avklarad men vad gör det ??
det ska ju ändå lagras till början av juni nästa år innan den ska provsmakas

champagne tycker jag är ett utmärkt val , den använder jag
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av latmasken »

Hur märker man att kolsyrejäsningen är klar förresten? Det har jag inte reflekterat över förrän nu...

Jag tror ju att om man vill vara hyffsat säker på att ha jästceller kvar så ska man nog inte klarna mer än nån månad eller två.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av dan610324 »

man tar en 33 cl petflaska och använder som referensflaska
när den är hårdare än en oöppnad loka så vet man att man har ett duktigt tryck i flaskan
och då gissar jag att jäsningen är klar
sen ser man ju på när cidern klarnar
så länge den jäser så klarnar den inte
det är dom 2 metoder jag använder mig av
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

Tack så mycket för hjälpen grabbar!

Jag tror jag testar en 5liters sats till att börja med.

Så om jag har förstått det hela rätt nu så låter jag det klarna i ett par månader, för att sedan tappa upp på flaskor tillsammans med lite socker? Det följer alltså med jäst även om vätskan är klar?

Mvh
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av dan610324 »

på ett par månader har du garanterat jäst kvar i cidern
men sulla inte med socker i flaskorna
om du har 5 liter så häll av det riktigt försiktigt utan att få med bottensatsen
tillsätt 40 gram socker som du ser till att det löser sig till 100 % i de fem litrarna
sen flaskar du det omedelbart och kapsylerar

mycket enklare än att försöka få ner exakt 2,7 gram i varje flaska
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

dan610324 skrev:på ett par månader har du garanterat jäst kvar i cidern
men sulla inte med socker i flaskorna
om du har 5 liter så häll av det riktigt försiktigt utan att få med bottensatsen
tillsätt 40 gram socker som du ser till att det löser sig till 100 % i de fem litrarna
sen flaskar du det omedelbart och kapsylerar

mycket enklare än att försöka få ner exakt 2,7 gram i varje flaska
Haha ja det låter som ett mycket bättre tillvägagångssätt.

Åter igen, tackar för hjälpen!
xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

Hej igen.

Nu tänkte jag riva upp denna tråden igen då jag läst lite i min nyinköpta edelmans vinbok.

Där finns ett kapitel om champagne och hur man kan kolsyra ett redan färdigt vitt vin med hjälp av vinsyra och bikarbonat.

Detta ska enligt boken INTE avge någon bottensats!

4,5g vinsyra och 6g bikarbonat per butelj (750ml antar jag). Sedan ska detta kolsyras direkt.

Min fråga lyder då, varför läser man inte mer om detta sättet att kolsyra till exempel cider etc???

Sätter det smaker? Något annat?

Mvh
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av dan610324 »

har åxå läst det där men aldrig prövat så jag kan tyvärr inte hjälpa dig .
men om det gav bismaker så tror jag inte att herr edelman skulle ta upp det i sin för övrigt så eminenta bok .
Användarvisningsbild
Glower
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön jul 24, 2011 12:50

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av Glower »

xaybiz
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön aug 05, 2012 21:16

Re: Jäsning på flaska. Ett par frågor

Inlägg av xaybiz »

dan610324 skrev:har åxå läst det där men aldrig prövat så jag kan tyvärr inte hjälpa dig .
men om det gav bismaker så tror jag inte att herr edelman skulle ta upp det i sin för övrigt så eminenta bok .
Jag testade faktiskt på en 50cl pet-flaska och vatten för en timme sedan. Det blev perfekt kolsyrat med en liten eftersmak av syra (något som jag tror kan passa i vin/cider).

Jag har en flaska Riesling ståendes nu med detta i. Får se om det blir gott. Återkommer med svar om det finns någon intresserad.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster