Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av detta

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av de

Inlägg av ranald »

Weinkeller skrev: Det är möjligt att det stämmer också. Jag har dock använt den första formeln ovan med framgång. Det har aldrig felat mer än 0.1% på öl mellan 3.5% och 7% när kontrollmätning av faktisk alkoholhalt gjorts av lab.
Intressant! Vilket labb, vilken metod, och vad kostar det?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av de

Inlägg av Weinkeller »

Det är nog dyrt som privatperson och kanske inte ens tillgängligt. Det är en tjänst som medlemmar i Sveriges bryggerier har tillgång till. Antar att det är gaskromatografi.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av de

Inlägg av ranald »

Det är ju nästan så man kan ha råd: https://www.vernier.com/products/sensors/gc2-mini/
rili
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tis nov 25, 2014 16:11

Re: Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av de

Inlägg av rili »

Jag har faktiskt övertygat min dotter, som i sin tur övertygar sin kemilärare att skriva sitt gymnasiearbete om just denna fråga. (Man ska engagera så stor del av familjen man kan i sin hembryggning :D ) återkommer när det finns resultat.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Köpte mig ett jäsrör och hydrometer, hur läser man av de

Inlägg av Weinkeller »

ranald skrev:Det är ju nästan så man kan ha råd: https://www.vernier.com/products/sensors/gc2-mini/
Jo men visst. Frågan är nödvändigheten av denna när man kan komma undan med en hundring för mätglas och hydrometer. Så länge man gör sina mätningar vid samma temperatur och utan kolsyra så får du ett tillförlitligt resultat med +-0.2% i upplösning.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster