Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cidersats - förstörd?

Utrustning och teknik.
Quadris
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 15, 2017 9:32

Cidersats - förstörd?

Inlägg av Quadris »

Hej alla! Nybörjarfråga här. Jag satte min första cidersats i början av december, sedan på grund av olika omständigheter så har jag inte gjort något med den sedan dess. Tror den slutade jäsa för ca 10 dagar sedan. Är total nybörjare, ska jag köpa hydrometer etc för att kolla kvalitén eller är det bara att tappa upp med utblandat socker och hoppas på det bästa när man smakar? Min fråga gäller helt enkelt, är det stor risk att jag har förstört denna sats?

Tack på förhand,
Jonatan
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cidersats - förstörd?

Inlägg av latmasken »

Varför skulle den vara förstörd?

Jäsning är nåt som brukar sköta sig själv så att du inte har "gjort nåt" med den är snarare bra (under förutsättning att den har jäst i att kärl med jäsrör så koldioxiden ligger kvar och skyddar).
Quadris
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 15, 2017 9:32

Re: Cidersats - förstörd?

Inlägg av Quadris »

Tjena! Tack för svar. Det låter ju tryckt. Kan det vara ett problem att jag gjorde en (ful?)-lösning och använde en ballong (tips härifrån http://vassastekniven.blogspot.se/2015/ ... cider.html) istället för jäsrör? Jaja, jag får väl tappa upp och pröva helt enkelt. Är det någon viss bismak som kan skvallra om att den har blivit sämre än optimal?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Cidersats - förstörd?

Inlägg av Toffeln »

Det är din smak som räknas eftersom du är byggmästare. Smakar det bra så flaska och drick. Smakar det skir så flaska och smaka av om någon månad. Hittar du fortfarande samma smak som du inte gillar så kan du hälla ut det eller lagra längre.

En ballong som jäsrör skulle jag inte lita på då ett bra jäsrör kostar ca 50 kr. Då kan du dessutom lägga aktivt kol i röert som tar bort lukten.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster