Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider som stått i 5 år

Utrustning och teknik.
Murran
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 17, 2017 23:57
Utrustning: Hemmabyggen

Cider som stått i 5 år

Inlägg av Murran »

Nå, jag hittade inte någon tråd för dethär, det är kanske inte något vanligt problem.
För 5-6 år sen byggde jag en äppelpress, funkade fint. Gjorde runt 200 liter äppel och päron cider, enligt alla böcker jag läste skulle jag tillsätta Tanin.
Allting smakade Tanin och blev skitäckligt. Nu har det stått på demojanger sen dess och jag tänkte, okej det är väll bara att hälla ut skiten.
Men så tänkte jag nää, om cidern får syre så blir det väll äppelcidervinäger?
Så jag har tatt av korkarna o dom har vatt av i typ 6 månader.
Där är ingen "moder" eller beläggning på ytan som det "ska" bli när man gör vinäger. Behöver dom få större tillgång till syre?
När vet jag om det har blivit vinäger och vad kan gå fel?
Hur länge håller äppelcidervinägern nu? kanske dum fråga? och vem vill köpa 200 liter äppelcidervinäger? Ekologisk handgjord från Tommarps gård xD
Tack på förhand
MVh Martin
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider som stått i 5 år

Inlägg av latmasken »

Syre ger ingen vinäger, det är ättiksyrabakterier i luften som ger vinäger.

Jag hade två stora glasburkar med cider stod i flera år med bara tunt tyg över sig utan att det blev vinäger, så ska man vara på den säkra sidan så ska man nog försöka köpa sig en vinägermamma. Det funkar kanske bättre om man har dem står utomhus (under tak), kanske var för lite ättiksyrabakterier i rummet där jag hade dem.

Det finns opastöriserad vinäger att köpa också (tror Kung Markatta har en sort), därifrån kan man nog få levande ättiksyrabakterier.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Cider som stått i 5 år

Inlägg av Dr snuggels »

Precis som Latmasken säger så går det utmärk att hälla i en skvätt opast.cider.
Det brukar stå på flaskan om den är past. eller inte.
Skaka flaskan lite så att allt blandar sig innan du häller i en skvätt i ett kärl med cider och med en filterduk istället för kork/lock.
Har gjort egen vinäger på äpplecider (även rött bärvin) med mycket gott resultat.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster