Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av binx »

Har gjort lite tester med liggunderlag och utan liggunderlag under mäskningen med BIAB metoden.

BIAB för mig är enkelheten att kunna brygga ett gott öl, och jag har försökt hela tiden utveckla tekniken sedan 2007 i mitt sätt att brygga en god öl för mig på ett snabbt och enkelt sätt.

Peronligen har jag fått byta ut mina liggunderlag ca en gång varje år från 2007-2014 eftersom de har tappat form och grisats ner med en söt vört. Så jag fick en idé att kolla temperaturbortfallet med eller utan liggunderlag. Detta är mina noteringar med mitt bryggningssystem.

75min mäskning vid 68C med liggunderlag och två filtar -1C.
75min mäskning vid 68C utan liggunderlag och två filtar -1C.

90min mäskning vid 68C med liggunderlag och två filtar -2C.
90min mäskning vid 68C utan liggunderlag och två filtar -2C.

Jag har inte tagit tiden för att få ett rullande kok med liggunderlag eller utan, vilket jag borde ha gjort men glömde bort det.
Kommer inte köpa några mera liggunderlag i framtiden för ölbryggning.
Vad har ni för erfarenhet?
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Brandis »

Tror nog det där beror på många faktorer.

Gryta, omgivande temperatur bl a

I min Bielmeier tappar jag minst 4-5 grader på 90 minuter om jag inte håller koll på temperaturen under mäskningens gång.
Omgivande temperatur är ca 22 grader men lite dragigt.
Kör jag utan liggunderlag borde jag förlora mer
Den mesta värmen försvinner uppåt i min gryta
(alltså mot locket)
Skall i det närmaste byta till tjockare liggunderlag och se hur det påverkar.

Vid nerkylningen efter kok går en betydligt snabbare efter jag tagit bort liggunderlaget runt grytan än om jag glömt ta av det.

När jag körde med Biltemagrytan på spisen upplevde jag inte att temperaturen föll såpass vid mäskning, max 1 grad på 90 minuter (med liggunderlag)
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
Användarvisningsbild
lejonpung
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: fre jan 21, 2011 21:31
Ort: jkpg

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av lejonpung »

Skippade liggunderlaget vid dagens bryggning och det tappade bara 2°c på 2h. La på 4 filtar istället. Skiter nog i liggunderlag i fortsättningen.
Tack för tipset Binx
seasteel
Bryggare
Inlägg: 103
Blev medlem: fre maj 03, 2013 22:42

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av seasteel »

lejonpung skrev:Skippade liggunderlaget vid dagens bryggning och det tappade bara 2°c på 2h. La på 4 filtar istället. Skiter nog i liggunderlag i fortsättningen.
Tack för tipset Binx
Vad har jag missat? Förstår nog inte vinsten här....
Användarvisningsbild
lejonpung
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: fre jan 21, 2011 21:31
Ort: jkpg

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av lejonpung »

Vinsten är att jag slipper bära med mig liggunderlaget från källaren och så slipper jag att köpa nytt när det är dax.Filtar har jag 2m från spisen
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Köpte ett liggunderlag idag. Kanske var ett onödigt köp? Nu har det ju nästan gått två år sen trådstarten - hur kör ni nu? Med eller utan?
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av binx »

Jag kör fortfarande inte med liggunderlag, har endast liggunderlag på locket och använder två filtar virat runt kärlet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av latmasken »

Det spelar väl inte så stor roll om man använder filt eller liggunderlag som isolering, huvudsaken att man har nån form av isolering.

En fördel med ett billigt liggunderlag är ju att man med en hobbykniv och lite silvertejp eller kontaktlim kan göra en skräddarsydd isolering och slipper släpa fram filtar varje gång man ska brygga.

Men att ett liggunderlag under två filtar skulle göra nån skillnad gentemot att bara använda filtarna tror jag ju inte.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Jag insåg nu att jag läst lite fel i trådstarten. Filten är ju alltid med. :oops: Provkokade min gryta igår (utan liggunderlag eller filt) och det tog 1 h 24 min att koka upp 24 liter iskallt vatten. Sen slog jag av plattan och mätte hur mycket det sjönk utan ngt alls. Vid 69 grader startade jag klockan och efter 60 min så var det 64 grader. Då hade alltså plattan varit av från att det kokade, så det sjunker nog mindre om man slår av när man nått ex 67 grader. Måste prova det för att se hur mycket förlust det blir och om det är värt att hålla på med liggunderlag eller annat över huvud taget.
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av GrimReaper »

Du får tänka på att malten hj'älper till att hålla värmen också
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Nu har jag testat. Värmde till 67 grader, slog av plattan och på med locket. Inget liggunderlag eller annat, bara grytan som den är. Kollade efter 5 minuter att det inte ökat och det hade det inte, exakt 67 grader fortfarande. Efter ytterligare 55 minuter hade jag en temp på 66 grader. Dvs, endast 1 grads förlust. :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av latmasken »

Mätte du på kanten eller i mitten? I mitten lär det ju dröja innan det svalnar.
Användarvisningsbild
Shoegazers Anonymous
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis nov 10, 2015 8:40
Utrustning: Less is more!
Ort: Knivsöder

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av Shoegazers Anonymous »

Jag rörde om i grytan både vid start och slut så att det skulle bli rättvisande. Sen mätte jag mitt i grytan och ungefär i mitten av vattnet på höjden så att säga.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av latmasken »

Problemet är ju om det svalnar ute på sidorna eftersom då kommer malten där inte att ligga i rätt temperatur.
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Test med BIAB mäskning med eller utan liggunderlag

Inlägg av binx »

Så ifall man använder liggunderlag så är förutsättningarna inte den samma temperaturmässigt som att INTE använda liggunderlag?

Tyvärr men jag ser ingen STOR fördel att använda liggunderlag vid mäskning eller uppkok. Snarare nackdel pengamässigt sett.
Dock är det frivilligt att använda liggunderlag eller inte, jag väljer att inte använda liggunderlag och är super nöjd med det. Och jag ser inte det som ett MÅSTE inom hembryggning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster