Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips vid bygge av jäskärl.

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Hej
Jag skulle vilja ha tips och ideer för bygge av jäskärl. Är det något man ska tänka på, något som underlättar?
Jag har kommit över 300mm ämnesrör RF och tänkte bygga 2 st 1-1.5m jäskärl. Hade tänkt använda instickstermometrar för temperaturkontroll, en kuloventil för avtappning.
Ska man försöka sig på att bygga ett kolsyrejäsningskärl, i så fall vilket tryck ska man ha på övertrycksventilen?

Tar tacksamt emot ideer, smarta lösningar och att tänka på.

Mvh Mats
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av Knox »

Pilsnerkokaren på shbf har byggt ett rostfritt jäskärl och jäser under tryck...
http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=9155
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

tackar för länken.
Har fått en del ideer. Det kärlet jag hade tänkt bygga är lite större, är det nåt man ska speciellt man bör tänka på då man skalar upp?
Hade tänkt hamna mellan 80-100l kärl.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av Michael »

300mm ämnesrör låter stabilt :)
Tror knappast att det behövs mer än 2mm gods i väggarna. Ska du tvångskolsyra behöver du en säkerhetsventil som släpper vid 3-4bar och gärna en ventil som är ställbar om du vill jäsa under tryck. Esska.se har till bra pris.
Här är en länk om att jäsa under tryck.
http://www.homebrewtalk.com/f13/closed- ... que-44344/

Om du har ett tätt jäskärl behövs det ingen kran för att föra över ölen till andra fat eller flaskor, då kan du trycka ut ölen via kopplingar på locket med CO2 och du slipper alla bekymmer om fallhöjd och kan ha kärlet stående på golvet direkt. Men en kran vid rengöring är ju inte fel. Man lyfter knappast upp 1M Ø300mm ämnesrör i vasken och står och duttar med.

Sen är det är nog inte dumt att kunna öppna hela gaveln när man ska rengöra kärlet.
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Efter lite funderande hade jag tänkt ha båda gavlarna löstagbara för att underlätta rengöring. Det problemet jag har nu är hur man ska fästa flänsarna på ändarna. Svetsar jag en 8mm krage så finns risk för att materialet rör sig, det vill jag inte.
Om man ska tryckafylla via locket behöver man då ett stigarör?

Med vänlig hälsning, mats
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av Michael »

Ett stigarrör är du tvungen att ha om du ska trycka ut ölen ur fatet via locket. Du skulle iofs kunna ha ett rör på utsidan som ansluter i botten, lite snyggt kanske men inte särskilt praktiskt. Man vill väl ha utsidan så slät som möjligt.

Att svetsa på flänsar på röret bör inte göra att röret slår sig, du svetsar ju i ändan på röret och är flänsen 8mm tjock så kommer den inte att röra sig nämnvärt heller.

Hur tjockt gods är det i röret? Din beskrivning av röret stämmer inte riktigt med vad jag vill kalla ett ämnesrör. Desto bättre för ett ämnesrör väger en hel del, är varmvalsat och brukar inte ha tunnare väggar än 15-20mm.
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Nu har jag en fundering till. Det är så att jag fått tag på 3.3 m 360mm rostfritt rör samt 4,8 m 305mm rör. Vore det till någon fördel att göra jäskärlet 2 väggat med möjlighet för kylning eller är det en onödig funktion? Och är det något man ska tänka på i så fall? Det är inte så mycket mer arbete att kapa rören fixa det. Har tillgång till industrimaskiner som tur är.
Med vänlig hälsning, mats
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av Michael »

Ø360mm röret passar perfekt i en Party Cooler från Netonet. Då slipper du ett omständligt bygge och får kylningen på köpet.
Du skulle kunna sätta en kort bit av Ø305 röret i botten som jästgömma.

Nackdelen är att cooler bara är 400mm djup, så det blir ett litet jäskärl jämfört med ursprungsplanen, ja om du inte köper 2 cooler och jäser parallellt istället.
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Tackar för tipsen, känns som att planeringen av bygget kommit en del på vägen tack vare ideeroch länkar.
Jag har hittat livsmedelsklassade ventiler, men går det att använda standardrördelar från VVS av förkromad mässing? Svårt att hitta gängdelar i rf.

Med vänlig hälsning, mats
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

hej igen.
Vad är det för in/utgångar som man bör förbereda när man bygger kärlet?
Än så länge har jag skissat att ha 11 anslutningshål.
tryckregulator, övertryckstappningshål med stigarör, anslutning för co2, in och ut för kyl/varmvatten i mantel, tappkran i botten, 2 termometrar, tryckmanometer, samt in/ut för pump.
Är det nåt som man bör lägga till? Allt som man kan förbereda före montering blir en hel del enklare om man ska utveckla sig senare.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av Michael »

Som du skriver så är det betydligt lättare att plugga en muff som inte används än att få dit en anslutning till. Någon extra 1/4" muff är aldrig fel.
paytrik
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 10:17

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av paytrik »

Michael skrev:Sen är det är nog inte dumt att kunna öppna hela gaveln när man ska rengöra kärlet.
Någon som har tips på lösning på detta problemet?
Gärna till ett rimligt pris. :wink:
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Hej
Allt beror på förutsättningar.
Jag hade tänkt täta med o-ring och skruva fast gavlarna.
För att underlätta har jag funderat på att göra "öron" med bajonettfattning
så att man bara lossar muttrarna lite och vrider locket 15-20grader för att lossa.
Med vänlig hälsning, mats
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Nu har jag äntligen fått lite tid till bygget. Här kommer en bild på gavlarna. Dom blev riktigt fina efter laserskärningen. Nu får man hoppas att jag får tid att kapa kroppen till helgen, sen är det småpul för att få den färdig.
Nu börjar man bli sugen på att få den färdig.
Bilagor
gavlar.jpg
gavlar.jpg (101.55 KiB) Visad 642 gånger
devvar
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons sep 17, 2014 14:41

Re: Tips vid bygge av jäskärl.

Inlägg av devvar »

Såhär i efterhand har jag sett att jag glömt ta upp 2 hål för kyl/värmevattnet. Blir tillbaka till verkstaden med gavlarna igen. Som tur är ska jag dit imorgon och kapa till kropparna.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster