Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vattenmängd!!

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
parks_b
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 09, 2015 15:43

vattenmängd!!

Inlägg av parks_b »

Halloj är ny på det här och tänkte brygga för första gången imorgon ☺
jag ska köra BIAB och undrar hur mycket vatten jag ska starta med på 3 kilo malt för att hamna på 11 liter
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: vattenmängd!!

Inlägg av Knox »

lite fel forumdel, hade passat bättre i Öl - nybörjar eller dyl

Nu till svar:
Vill du hamna på 11 liter efter kok?
Jag brukar räkna:
Önskad volym efter kok + maltmängd i kilo + bortkok i dit fall
11 + 3 + X = 14+X
Bortkok beror på effekten du kokar med men vi kan anta att du kokar bort 2l så totalt 16l vattenhar du inte en tillräkligt stor gryta kan du efter att du har tagit upp påsen hälla resterande litrar genom påsen och sedan klämma ur den, detta blir en variant av Maxibiab
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: vattenmängd!!

Inlägg av vafan »

parks_b skrev:Halloj är ny på det här och tänkte brygga för första gången imorgon ☺
jag ska köra BIAB och undrar hur mycket vatten jag ska starta med på 3 kilo malt för att hamna på 11 liter
Första nybörjarfelet!

FFS!! planering, planering, planering!!!

Jag planerar oftast några dagar innan bryggningsdagen vad jag ska brygga och ifall jag måste köpa mer saker till bryggningen.
Inte roligt att står där utan humle eller en maltsort man trodde man hade hemma. Skulle jag beställa från Maltmagnus fick jag planera två veckor innan, eftersom deras packning/leveranstid är ungefär en vecka.
BIAB+NoChill Nuff Said!
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: vattenmängd!!

Inlägg av binx »

vafan skrev:Skulle jag beställa från Maltmagnus fick jag planera två veckor innan, eftersom deras packning/leveranstid är ungefär en vecka.
Fortfarande lång leveranstid från MM.

Hoppas det inte blev kaos i bryggningen, men som sagt planera bättre till nästa gång.
dalawhisky
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor jan 15, 2015 5:37
Utrustning: potstill, vm,

Re: vattenmängd!!

Inlägg av dalawhisky »

Jag gjorde en beställning på lördagen, på tisdagen fanns den i depån, men eftersom jag beställde så mycket så tog jag hemkörning, så det kom på onsdagen kl 15.
parks_b
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 09, 2015 15:43

Re: vattenmängd!!

Inlägg av parks_b »

tack för svaren och brygningen gick felfritt tror jag den står på jäsning nu ☺ tycker fortfarande det är lite svårt med mängder när man gör så små mängder som jag dom flesta recept är ju på 20 l och över
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: vattenmängd!!

Inlägg av vafan »

parks_b skrev:tack för svaren och brygningen gick felfritt tror jag den står på jäsning nu ☺ tycker fortfarande det är lite svårt med mängder när man gör så små mängder som jag dom flesta recept är ju på 20 l och över
Recept på 20L till 10L så delar du på hälften, är inte svårare än så.
BIAB+NoChill Nuff Said!
parks_b
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jan 09, 2015 15:43

Re: vattenmängd!!

Inlägg av parks_b »

Ok inte svårare än så alltså antar att det gäller även humlegivorna??
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: vattenmängd!!

Inlägg av Knox »

ja humlegivorna skalar linjärt i så här små recept
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster