Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Maltkorg / malt pipe

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Tänker mig uppgradera till 2 tunnor. Separat mäskning resp vörtkok.

Ska använda en 400l mjölktank kopplad till armens lågtryckspanna.

Provade mjölktank/panna igår och det fungerade bra. Inge problem komma till 75C. Vid 75C kommer det bara små mängder vatten ur "ut" från slingan. Alla ånga kondenseras.

Provade om det gick att få det att koka men det gick inte. Utan lock stannade det på lite över 90C. Kanske skulle det koka med lock?! Ska inte koka i mjölktanken så bara ett test. Vid 90C rymmer ånga ut ur "ut" på slingan i mjölktankens botten.

Någon som vet var man kan köpa en maltkorg (malt pipe) ? Ska vara ca 700-800 dia och 600mm hög. "Hålplåt" i botten. Vill helst köpa färdig då jag redan har så det räcker sånt som ska byggas.
image.jpg
image.jpg (123.77 KiB) Visad 881 gånger
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av AirQ »

Ser ut som samma koncept jag kikat på, förutom att jag inte lyckats komma över någon ångpanna.

Tips är att kolla med någon lokal smed, fick pris på ca 1500 för material och typ 1h jobb när jag kollade till min 200L
Learning by doing is the shit
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Här kan du köpa rostfri plåt med slitshål.

Själv så kommer jag att använda mig av rostfri plåt med dessa slitsar till botten i en innerkorg som jag kan lyfta ut draven enkelt och tömma ut när allt är färdigt... Vilket kräver att man gör den sneda botten i dessa gamla mjölktunnor plan med balkar av ss som man ställer innerkälet på,... dvs det krävs attså ett rostfritt enkelt löst balksystem så botten blir plan... och då finns det plats för ett antal elpatroner under innerkärlet vid den lägsta punkten som blir vid utloppet...

1,5x20mm slitshål med förskjutet mönster och 25% öppen hål area…

http://www.properf.se/wp-content/upload ... d-plat.pdf

Cheers från Fkp
Senast redigerad av harley03, redigerad totalt 2 gånger.
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Tack för det.

Jag är lokal smed :) dock varmsmide. Har ingen vals (grannen som är smed har dock). Kanske piper ner till en lokal plåtfirma, ser vad de har att erbjuda.

Stora Grytor har en bamsekastrull som kanske kunde byggas om, jag har en bottenplåt som jag använder i en 70l kastrull ("hålplåt" med uppstansade 50-öringar typ), den skulle man kunna svetsa/lägga in i botten.

Får se vad det blir.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Det blev en lösbotten gjord på 1,5mm r/f plåt slitsad med vinkelslip. Eftersom botten lutar står den på 4 r/f rörstumpar (2 olika höjder för att få botten i våg).

Ska även mälta i den (blötläggnings-delen). Första försöket imorgon.
image.jpg
image.jpg (73.36 KiB) Visad 799 gånger
Bilagor
image.jpg
image.jpg (58.32 KiB) Visad 799 gånger
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Ingen som råkar ligga på ett lock som passar en mjölktank invändigt 90cm ?
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Första användningen av mäsktanken blev mältning :) 115 kg korn i blöt.
image.jpg
image.jpg (111.54 KiB) Visad 785 gånger
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Tobias »

:thumbup: woooow :w00t:
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Mältningen gick fin fint. Konverterade ovanligt snabbt pga av värmen (och tjockt lager i backarna). Nu på torkning.
image.jpg
image.jpg (96.08 KiB) Visad 754 gånger
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Mr_President skrev:Ingen som råkar ligga på ett lock som passar en mjölktank invändigt 90cm ?

Jag kan ha eventuellt ha ett ( orginal) lock över.... måste bara kolla av måttet på dom jag har liggande.

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Har bara en plywood-skiva nu så ett riktigt lock skulle smaka fågel.

Blir en mörkare höstöl och lite single malt whiskey på denna malt. Ska prova varmröka lite krossad malt till whiskyn (uppblött före rökning).

Bryggeriet uppgraderat till 2 tank system (mäskning resp vörtkok). Även vätskekylare (kompressor) och 2st 200l tryckjästankar (med kylmantel) samt vörtpump. Tänker mig pumpa grönölen varm till tank och där kyla med manteln/vätskekylaren till jäspitch-temp. Därefter kontrollera jästemperaturen under första 3-5 dgr. Spännande !!
image.jpg
image.jpg (93.22 KiB) Visad 750 gånger
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Kornet/malten höll typ 30C från egenvärme när vi tippade den i torken. Efter ca 4h är temp över 50C och fuktigheten ca 70%. Skulle tro tämligen torr redan imorgon men för att få den 100% torr så det knäpper om den får den gå 2 dygn (svårt å krossa om den är minsta mjuk/fuktig).
image.jpg
image.jpg (68.46 KiB) Visad 749 gånger
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Tobias »

Jag är grymt imponerad ! :thumbup:
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av harley03 »

Har ett komplett lock med fjädrar och omrörare till wedholms 900 liters mjölktank som har en tankdiameter av ca 120cm, men jag har inte provkört motorn.....
img-3215.JPG
img-3216.JPG
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Maltkorg / malt pipe

Inlägg av Mr_President »

Tack för förslaget Harley. Det blir dock för mycke jobb å bygga om den. Skulle vilja ha kondensatet tillbaks i tanken å jag har ingen falsmaskin e.d.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster