Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Surt öl

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Pyttrytt
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 04, 2015 21:11

Surt öl

Inlägg av Pyttrytt »

Hej!

Har nyligen bryggt två olika öl. Ett väldigt mörkt och ett med en EBC på ~40. Båda ölen har haft en frisk och svag surhet. I nummer två användes ingen humle. Volymen på bryggden var ~15L.

1. Vad kan göra att surheten återkommer i två bryggningar på rad trots god rengöring emellan och noggrann sanitet under bryggning?

2 Mitt vatten ser ut enligt följande: http://www.vivab.info/Analysrapport_Kva ... 0140c6904f
Vilka tips har ni kring detta för framtida bryggningar? Vad bör jag tänka på? Kan vattnet ha orsakat surheten? Hur/Varför?
Användarvisningsbild
MR Cooper
Bryggmästare
Inlägg: 624
Blev medlem: sön jul 10, 2011 6:25
Ort: Farsta

Re: Surt öl

Inlägg av MR Cooper »

Hur ser ditt tillvägagångssätt ut? Har du bryggt öl innan som inte blivit sur? Du kan t.ex ha fått en infektion som har satt sig på någon utrustningsdetalj sedan två bryggder. Då kan det kanske vara värt att se över dina rutiner för desinfecering och eventuellt byta ut jäshinken (om du hade samma hink till båda).
Ekens Bryggerisällskap
För ansökan om medlemskap skicka pm eller se vår facebooksida.
Qonos
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 20, 2015 8:52

Re: Surt öl

Inlägg av Qonos »

instämmer med föregående talare låter som en infektion. Men behöver inte vara, jag hade problem med att brygga stouts, fick en viss syrlighet i ölet. Kolla runt lite på amerikanska forum och fick fram till att det kunde ha med salterna i vattnet, sen dess har jag justerat vattnet med salter och inte haft det problemet fler gånger.
Bild
jaxmojs
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 09, 2013 23:07
Ort: Västerås

Re: Surt öl

Inlägg av jaxmojs »

vattnet!

Du vattenbehandlade inte eller rastade för att motverka surhet!

Syra från vatten kommer att lägga sig något med lagring men mitt råd är att läsa på om vatten ... öl består mest av vatten så att strunta i det är rätt dumt
Two beer or not two beer ... Shakesbeer
Handlar av Maltmagnus.se och humle.se
På jäsning:
Biab: Vår första IPA
På flaska: 23l Coopers Lager
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster