Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Dr snuggels »

Jag hade tänkt mig att brygga en stark lager, typ 7% eller något över.

Jag har i dagsläget en normalstark lager på jäsning som nyligen flyttades ifrån 12 grader C till rumstemperatur för att efterjäsa. Jäst Saflager S-23 (2st påsar till 15 liter).
Kan jag använda jästkakan direkt igen eller bör jag tvätta jästen (enl. eminenta tråden som är klistrad) o hur mycket bör jag i så fall använda? jag tänkte jäsa Ca 20 liter med relativt högt OG.

Är det dessutom någon som har ett receptförslag så är jag tacksam. Jag har vissa ideer men tar gärna input innan jag brygger, Så stark lager är visst en utmaning.

O som avslutning, bör/skall man använda jästnäring i detta fallet? (gör det normalt inte).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Weinkeller »

Kör direkt på halva jäskakan. Börja runt 10C och syresätt ordentligt. Jästnäring är bra men inget måste. 75% Pilsnermalt och 25% Munich och ca 30 IBU ger dig en trevlig Bocköl.
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Dr snuggels »

Ah, tack för hjälpen.

Det låter som ett bra receptförslaget
Men om jag kommer upp i 7%, räcker det med 30 IBU?
Jag tänkte använda northern brewer, räcker det att tillsätta det vid uppkok (60 min)?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Weinkeller »

Dr snuggels skrev:Ah, tack för hjälpen.

Det låter som ett bra receptförslaget
Men om jag kommer upp i 7%, räcker det med 30 IBU?
Jag tänkte använda northern brewer, räcker det att tillsätta det vid uppkok (60 min)?
Kör på Tinsethformeln och 35Ibu så lär du hamna runt 30 IBU efter jäsning. Jag brukar ha en liten giva vid 15min då jag gärna ser lite humlesmak som balanserar upp malten. Får du bara ölen renjäsande så är 30 IBU fullt tillräckligt.

Jag föredrar tettnanger eller annan ädelhumle för smakgivan men NB kanske fungerar bra också.
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Dr snuggels »

Tack, en än gång ett ypperligt svar ifrån Weinkeller.
Det är med största sannolikhet väldigt många som är tacksamma att du tar dig tid att svara på alla frågor som ramlar ut på nätet. (Jag är det iallafall :thumbup: ).
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av pettak »

Dr snuggels skrev:Tack, en än gång ett ypperligt svar ifrån Weinkeller.
Det är med största sannolikhet väldigt många som är tacksamma att du tar dig tid att svara på alla frågor som ramlar ut på nätet. (Jag är det iallafall :thumbup: ).
Håller med, ölbryggarens lexikon förkroppsligad!
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Mr_President »

Min erfarenhet av Nortern Brewer är att den ger "syntetiska/fruktiga" smaker som jag inte uppskattar i öl.

Jag gjorde ett intressant försök där jag kokade "te"på 5 olika sorters humle. Magnum och Northern Brewer tänker jag inte använda efter det. Fick tidigare fruktighet mm i vissa öl som jag ville gå till botten med. Hallertau & Saaz lite av favoriter nu.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Jäsa stark lager o kanske ett recept?

Inlägg av Dr snuggels »

Det visade sig att det låg en oöppnad påse tettnanger i frysen så då blir det istället för NB.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst