Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Olleman »

Hej,

Har bryggt öl länge nu och alltid funderat över fatölsanläggning - eftersom det verkar så gassigt :)

Men varje gång jag är redo att trycka på köpknappen så gör jag lite kort research och blir avskräckt. Jag är en måttlig drickare och dricker kanske 2l öl i veckan och då enbart på helgen. Jag vill dessutom kunna dricka lite olika öl så säg att jag i genomsnitt skulle dricka 1l av fatet i veckan +lite till när det är gäster hemma. Om jag förstått det hela rätt måste jag koppla bort tappen och ölslangen mellan varje vecka och därmed kasta den ölen som är i slangen eftersom den annars riskerar att smitta ner hela fatet. (Även om jag har alltsammans i kylskåp?)

Sen har vi det här med rengörning där alla hävdar att det är oändligt mycket enklare med fat men missar jag något eller? Jag rensar ur mina flaskor allteftersom jag dricker dom. När det väl ska tappas slänger jag in dom i ugnen kvällen innan i 30 min sedan tappar jag och kapsylerar under tiden jag tappar nästa flaska. Allt som allt tar det kanske en timma. Fatet ska tydligen rengöras minutiöst med PBW eller diskmaskinsmedel som kräver en hel rad med sköljningar för att inte lämnar rester. Låter som att detta tar minst lika lång tid? Sedan ska tydligen packningar bytas mest hela tiden och ändå läser man mängder med stories om folk som har läckande fat både vad gäller kolsyra och hela ölsatser som trycks ut p golvet...

Någon klok person som kan säga emot mig lite? Det kanske inte låter så men jag är egentligen ute efter att någon ska slå hål på ovan nämna argument så att jag kan tappa nästa sats på ett fat istället - som jag alltid velat!

,Olle
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av AirQ »

Lösningen på ditt problem är flera fat ;)
Skämt o sido så skaffade jag fat mest för att bli av med bottensatsen i flaskorna.
Sen skall det bli ett tapptorn med kylanläggning lite längre fram :)

Har självinte hunnit börja använda min anläggning så låter de som är erfarna svara på resten :)
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av latmasken »

Precis som du är inne på så verkar en fatölsanläggning främst intressant om man förbrukar stora mängder.

Enda fördelen som jag ser är att man slipper flasktappning.

Har man kylning av slangarna så är det nog inte lika kinkigt med att du behöver slänga det som är i slangarna. Men då ska man alltså ha ett fatsystem som jobbar med cirkulerande kallvatten (att ha faten i kylskåp räcker alltså inte).

Men så har vi ju det där med att det är mycket öl i ett fat, vill du ha flera sorters öl blir det många stora fat.

En mellanvariant är ju att bygga nåt med partyfat, men det blir ju inte direkt mindre jobb än med flaskor med en sån lösning. Visserligen är det lite mindre jobb att tappa på partyfat än flaskor (inte lika många som ska korkas), men det äts ju upp av jobbet med ett diska faten (och att de rostar så de håller kanske inte mer än 10 användningar).

Nån borde uppfinna partyfat med en "liner" (typ bag in box inuti ett fat), där man kan byta linern. Då borde man slippa rostproblemen.
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Olleman »

Oj, snabba svar:)

Det är alltså så att jag inte kan ha öl i slangarna mellan helgerna? Varje helg skulle med andra ord påbörjas och avslutas med montering av slang samt att man får slänga någon dl öl? Hade ju hoppats på att jag hade fel där:)

,Olle
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av latmasken »

Jag vet inte hur länge man kan ha det stå i slangarna.
Ironpower
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jun 22, 2014 21:26

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Ironpower »

Att ölen ligger i slangen ett par veckor kan ju knappast vara ett problem då det är samma utrymme som fatet, ventilen blir ju där kranen är och ölen är trycksatt helavägen dit. Eller har jag missat något? Jag har iaf inte haft några probem med att låta slangarna sitta på fatet.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Mr_President »

Som jag ser det är fördelen med fat,

1. Man kan justera co2 nivån lätt
2. Man kan använda blandgas (co2/N)
3. Snabbt å enkelt att fylla kegge.
4. Snyggare fyllning av glas där man kan bygga skum som man vill
5. Kan använda Stoutkran för att "slå sönder" mörka öl (när man använder N)

Nackdelar,

5. Klarnar sämre än i flaska
6. Svårt å ta med sig
7. Måste joxa med gas (t ex sodastream tuber)

Jag har kegge i kylskåp med kran på dörren. Inga problem att lämna påkopplad länge. Heller inga problem att diska keggar.

Vad jag kommer på just nu.
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Olleman »

Intressant....så du har allt i kylskåp och diskar/tvättar inte ölslangen var och varannan vecka? Det här är verkligen en deal breaker för mig...behöver det göras någon gång per månad så fine men ska jag behöver koppla på och ifrån och tappa ut ölen från slangen varje helg så är det verkligen inte värt det...

Förresten, finns det ingen tapp jag kan sätta direkt på fatet och därmed slippa ölslangarna helt och hållet?`Finns det för övrigt några tips om fatölsanläggningar från utländska siter? Vet att man kunde spara en slant på detta förr men det kanske försvinner med fraktkostnaden?
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av ÖlBurken »

Jag har två stora och två små fat och har kommit fram till att det inte alls är en självklarhet att man ska ha fat. Jag hinner själv inte dricka så mycket och brygger inte hemma, utan i en lokal. Därför kånkar jag hem flaskor hem att dricka hemma då ett fat inte riktigt får plats i kylen (eller det är snarare så att jag inte får ha ett fat i kylen hemma). Jag brukar också ge bort några flaskor hit och dit vilket ju såklart blir svårt med fat. När jag fyllde de två stora faten med öl blev den ölen stående väldigt länge i faten, snart ett år. Det är inte riktigt så jag tänkte mig det hela. Jag har nu tänkt att jag ska tappa över från de stora faten till de små vid behov så att jag kan ta med dem istället på fest eller hem. Det är ju lätt att tappa från ölkoppling till ölkoppling helt syrefritt.

Så jag kommer fortsätta med flaskor ändå. Det viktiga är ju att flaskorna sköljs ordentligt efter att de tömts.

Jag brukar också lämna slangen på fatet. Jag har picknick-kran på slangen och jag bara låter rullen hänga från fatet inne i kylen. Den första slatten, ca en halv deciliter, häller jag bara bort då. Då kör jag med sytråd.
Olleman
Turbojäsare
Inlägg: 49
Blev medlem: fre nov 27, 2009 9:25

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av Olleman »

ÖlBurken skrev:Jag har två stora och två små fat och har kommit fram till att det inte alls är en självklarhet att man ska ha fat. Jag hinner själv inte dricka så mycket och brygger inte hemma, utan i en lokal. Därför kånkar jag hem flaskor hem att dricka hemma då ett fat inte riktigt får plats i kylen (eller det är snarare så att jag inte får ha ett fat i kylen hemma). Jag brukar också ge bort några flaskor hit och dit vilket ju såklart blir svårt med fat. När jag fyllde de två stora faten med öl blev den ölen stående väldigt länge i faten, snart ett år. Det är inte riktigt så jag tänkte mig det hela. Jag har nu tänkt att jag ska tappa över från de stora faten till de små vid behov så att jag kan ta med dem istället på fest eller hem. Det är ju lätt att tappa från ölkoppling till ölkoppling helt syrefritt.

Så jag kommer fortsätta med flaskor ändå. Det viktiga är ju att flaskorna sköljs ordentligt efter att de tömts.

Jag brukar också lämna slangen på fatet. Jag har picknick-kran på slangen och jag bara låter rullen hänga från fatet inne i kylen. Den första slatten, ca en halv deciliter, häller jag bara bort då. Då kör jag med sytråd.
Jag har mer och mer tröttnat på att aldrig hamna helt rätt med kolsyrenivån i flaskorna och dessutom får jag för mig att sockret jag har i och primar med trots allt ger en karaktär till ölen så det hade varit roligt att testa med "kegging" och sen har vi ju hela "coolhetsfaktorn". Jag har redan nu min jäskyl som jag kan ha fat och kolsyra i.

Kran direkt på fatet verkar dock jäkligt smidigt, hittade denna på eBay http://www.ebay.com/itm/Chrome-Sampling ... SwubRXFH8U. Frågan är om det bara blir skum som kommer med en sådan annars har man ju helt tagit bort "söpplet" med slang...
binx
Bryggmästare
Inlägg: 251
Blev medlem: lör jan 01, 2011 18:41
Ort: Norrbotten

Re: Varför ska jag ha en fatölsanläggning?

Inlägg av binx »

Alla behöver inte en fatölsanläggning och du verkar vara en sådan person.

Någon skrev att en nackdel var att de är svåra att ta med sig, sant men det finns saker som mottrycksfyllare och beergun, vilket gör livet lättare ifall man vill ta med sig några öl eller ifall någon som kommer på besök vill ha med sig några öl hem.

Packningarna håller längre ifall du tar hand om dem med armaturfett (livsmedelsgodkänd). http://www.clasohlson.com/se/Armaturfett/30-9781
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster