Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga kylbox

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
skyking
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jul 09, 2016 10:53

Bygga kylbox

Inlägg av skyking »

Jag tänkte återuppta mitt bryggande och kommer då behöva en extra kyl. Jag tänkte bygga en baserad på Isotherm Compact Classic 2001. Är det någon här som har erfarenheter av detta?

Jag tänkte helt enkelt bygga en låda med lock av frigolit där jag kan ställa ner mina fat. Eventuellt så klär jag utsidan i trä för montering av tappkranar. Jag har lite funderingar på om det blir bra.

Hur det skulle funka ifall man överskrider max-volymen på 150L? jag har 5 fat och ifall jag skall bygga lådan med plats för detta får jag det till 187L (visst finns aggregat som har max-volym på 200L, men då blir det mycket dyrare).

En annan tanke är att sätta i en skiljevägg i lådan så man får olika temperaturer, tänkte mig att man t.ex. skulle kunna lagra lager vid låg temperatur vid förångaren och på andra sidaan skiljeväggen skulle få en lagom temperatur för att servera öl ifrån.

Sen står det att regleringen går ner till 2 grader, men för lager vill man ju kunna komma ner till lägre temperaturer. Är det någon som vet om man skulle kunna lura termostaten till att gå ner ett par grader till?

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster