Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Kiwi
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: sön aug 26, 2012 10:49

Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Inlägg av Kiwi »

Hej bryggarvänner!

Använt BeerSmith sedan tidigare med gott resultat när det handlat om extraktbryggningar men nu när det blir dags för den allra första all-grain bryggning känner jag mig lite vilse. Skulle vilja be er om hjälp med både mäskprofil samt en receptkoll så det inte blir för mycket eller för lite av det ena eller andra.

Vill att ölet ska ha en tydlig arom av hallon och luta åt det röd-rosa hållet, ungefär som ett rosévin, men inte ta över så att det blir sliskigt. Det får gärna vara grumligt som ett veteöl.

Som jag förstått så jäser hallonöl ut ordentligt och lämnar mycket fruktsyra efter sig, tänker att man kan kompensera detta med carapilsen?
* Extra pale premium pilsnermalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Vetemalt (Weyermann) - 1.75 kg
* Carapils (Weyermann) - 0.75 kg
* Hallonpuré - 4 kg
* Saaz humle - 10-12 IBU
* Safale US-05
Skål! :)

Bild
/Kiwi
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hjälp med recept och mäskning - Hallonveteöl

Inlägg av Weinkeller »

Tror du klarar dig med hälften av hallonen. 65C i 60-90min är en bra standard mäsktemp. Hallonen tillför du mot slutet av jäsningen för att bevara maximal arom.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster