Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bättre än plastis-spritskåpet

Världens enklaste brännare.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Trots att behovet inte finns så körde jag igång en ny sats häromdagen. Syftet är att testa med låg temperatur i mäskbingen. Jag kör nu med 25-26 *C. Kylen går fint och all kondens som bildas kommer på kylelementen. Ingen som helst fukt någon annan stans i skåpet.

Produktionstakt ca 1,5 l/ dygn ca 45% fin kvalitet.

Kommer kunna ha en fin snapsbuffét på julbordet...
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av m8e »

Med så låg temperatur så skulle det nästan kunna jäsa och destilleras samtidigt. :shock:

Varje liter som kommer ut ersätts med samma volym sockerlösning.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

DSC_0233[1].jpg
DSC_0233[1].jpg (929.96 KiB) Visad 244 gånger
Bilden visar körning med kylbox. Normalt så står vanliga jäshinken på övre hyllan.
Bry er inte om köttkrokarna mm o kylens övre kant. De används när jaktlyckan varit god.
Lyckades inte vrida bilden...

Förmodligen..

Bara komma på något fiffigt sätt att dosera sockerlösningen helautomatiskt. Att dutta i en näve socker eller två varje morgon känns lite FÖR enkelt...;-)

Problemet är förmodligen att syrehalten i skåpet är lite för hög. Kunde man få skåpet riktigt tätt för att säkerställa syrefri jäsning såskulle det nog funka.

Jag jäser mäsk vid ca 18*C och jag trodde denna sats var färdig. MEN den tog ny fart när jag ställde in den i skåpet och släppte i doppvärmaren.
pappersmannen
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: sön apr 20, 2014 22:58

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av pappersmannen »

Rapport från lågtemp. försök

mäsk med 8 kg socker
Med 25-28 grader i övre hinken kom det ut ca 45%-ig vätska i den nedre.
%-en sjönk mot slutet, efter 6 dygn kom det ut 28%-ig, då avbröt jag. Då hade det blivit ca10 liter i den undre, med en procenthalt på ca 38% áv drickbar kvalitet

Reflektioner:
Det går långsamt
Ingen övrig kondens i skåpet
Minimala förluster
Funkar bra!

Kan även tillägga att jag redan från start har bikarbonat i den undre dunken så det är fixat.

Nu späder jag ut till 30% å kör igen. Då blir det Perfekt!
Lät en arbetskamrat prova resultaten och han sa att det var det bästa HB han smakat! :-)
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: Bättre än plastis-spritskåpet

Inlägg av m8e »

Att fixa autodosering bör inte vara så komplicerat. Det behöver ju inte vara så exakt, det viktigaste är väl att det inte svämmar över. :)

T.ex en flottörventil i mäsken, sen en slang till en dunk som står högre än mäsken. Eller om man inte kan ha sockerlösningen högre än mäsken så kan man använda en pump och som sätts igång av en nivåvakt.

En variant jag använder till akvariet (avdunstar där också) är två 1,5 liters petflaskor hängandes uppochner med öppningen precis vid ytan. Vattnet hålls kvar av vakuumet och när nivån sjunker så kan luften komma in/vattnet ut. Fungerar även med en lite grövre slang mellan och större behållare, Typ som på den här bilden.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster