Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Challe »

God afton,

Har den senaste tiden grubblat över varför min superplastis (enl ritningar) bara spottar u ca 35% som bäst. Brännaren står utomhus på balkongen, hinken är isolerad med liggunderlag och doppvärmaren är en ställbar 300W från Gert ställd på ca 48-50 grader. Mäsken är gjord på norsk turbo utjäst i ca 14 dagar, 8kg socker. Inte heller får jag ut några drömmängder på supertid vilket skulle indikera på för hög temperatur. Samtidigt kör två polare på samma konstruktion men med modellen billigare doppis från Gert (den som håller ca 50 grader). Två frågor jag skulle vilja ha hjälp att besvara:

1) Vid hålen i hinken, både doppisens ingång samt slangen från rännans utgång sluter det inte helt tätt (från luft/någon droppe ånga) Har detta en står betydelse?

2) Vet någon någonting om den billigare doppisen (se länk) generellt sett givit folk ett bättre resultat än den ställbara?

http://hembryggning.se/heater-100w-50c- ... -plug.html

Båda polarna kör men den enl länk och får ut mellan 40-50%. Planerar att införskaffa mig en köttermometer för att hålla koll på temperaturen bättre/köpa den andra typen av doppis.

spontana tankar? åsikter? Tips? :idea: :light:

MVH Challe :doh:
Allt som är kul är också farligt.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Anubis »

Challe skrev:God afton,

Har den senaste tiden grubblat över varför min superplastis (enl ritningar) bara spottar u ca 35% som bäst. Brännaren står utomhus på balkongen, hinken är isolerad med liggunderlag och doppvärmaren är en ställbar 300W från Gert ställd på ca 48-50 grader.
Du kan inte lita på inställningen på doppvärmaren, du måste nog skaffa en termometer!
Challe skrev: Mäsken är gjord på norsk turbo utjäst i ca 14 dagar, 8kg socker.
Om du ändå kör den i 14dgr kan du ju köra med en 6kg mäsk. Det blir billigare :)
Challe skrev: Inte heller får jag ut några drömmängder på supertid vilket skulle indikera på för hög temperatur. Samtidigt kör två polare på samma konstruktion men med modellen billigare doppis från Gert (den som håller ca 50 grader). Två frågor jag skulle vilja ha hjälp att besvara:

1) Vid hålen i hinken, både doppisens ingång samt slangen från rännans utgång sluter det inte helt tätt (från luft/någon droppe ånga) Har detta en står betydelse?
Det beror på, om du har tänkt att mata fåglarna med spriten?
Koncentrationen på spriten spelar det inte så mycket in på, det blir bara mindre mängden du får ut.
Challe skrev: 2) Vet någon någonting om den billigare doppisen (se länk) generellt sett givit folk ett bättre resultat än den ställbara?

http://hembryggning.se/heater-100w-50c- ... -plug.html

Båda polarna kör men den enl länk och får ut mellan 40-50%. Planerar att införskaffa mig en köttermometer för att hålla koll på temperaturen bättre/köpa den andra typen av doppis.

spontana tankar? åsikter? Tips? :idea: :light:

MVH Challe :doh:
Min spontana åsikt är att du kör på för hög watt tal dvs en högre mängd vatten förångas med spriten.
Du måste sänka effekten på värmaren.
Lycka till
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Challe »

Ska inte mata några fåglar, balkongen är inglasad ;) . Tänkte dock att om de läcker in luft bland ångorna kan de få spritångorna att kondensera innan de når topplocket å därmed aldrig hamna i rännan vidare i slangen ut. Vilket skulle kunna vara en anledning till den låga procenten. När de gäller termometer blir de en till veckan, förmodligen en ny doppis me. :roll:
Allt som är kul är också farligt.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Anubis »

Hej
Det läcker nog inte in luft pga trycket är lite större på insidan av kärlet.
Med termometern kommer du att kunna ställa in doppvärmaren.
Se även denna länk då det börjar bli varmt på dagarna:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=4&t=20698

Lycka till
Anubis

PS: Eftersom du har en 300W element så skulle du kunna bygga en Spiralisbrännare istället och få ut mycket högre % DS.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=19&t=820
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av bonkeman »

När jag höll på och svor över min apparat så var det tätheten det hängde på. Jag silikonade inte runt kupolen utan lät den bara ligga an och tyckte det var tätt nog. Jag fick ut dålig procent hela tiden. När jag sen silikonade så fungerade den superbt!
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Challe »

Anubis skrev:
PS: Eftersom du har en 300W element så skulle du kunna bygga en Spiralisbrännare istället och få ut mycket högre % DS.

Funkar spiral bra vid en maxtemp på 55 grader? De flesta som har en spiralis brukar väl modda en vattenkokare? Och måste man inte övervaka en spiralis när man kokar? kanske går att köra vid låg temperatur me doppis å slippa de? Värme blir ett senare problem då vi i norr fortfarande har minusgrader på nätterna ;) Dock tänker jag nog skära ut botten på en hink, täta me silikon och fylla med snö.

Tack för respons.
Allt som är kul är också farligt.
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Challe »

bonkeman skrev:När jag höll på och svor över min apparat så var det tätheten det hängde på. Jag silikonade inte runt kupolen utan lät den bara ligga an och tyckte det var tätt nog. Jag fick ut dålig procent hela tiden. När jag sen silikonade så fungerade den superbt!

Hur gjorde du runt hålen för doppis och slang? Jag har kört på ordentligt me silikon (iaf efter förra resultatet) kanske va ngt snål innan. Men de är runt dessa hål ja oroar mig att de ska läcka in/ut ångor/värme/tryck. Funderar på att köra me silikon runt dessa hål me för säkerhets.
Allt som är kul är också farligt.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Anubis »

Challe skrev:
Anubis skrev:
PS: Eftersom du har en 300W element så skulle du kunna bygga en Spiralisbrännare istället och få ut mycket högre % DS.

Funkar spiral bra vid en maxtemp på 55 grader? De flesta som har en spiralis brukar väl modda en vattenkokare? Och måste man inte övervaka en spiralis när man kokar? kanske går att köra vid låg temperatur me doppis å slippa de? Värme blir ett senare problem då vi i norr fortfarande har minusgrader på nätterna ;) Dock tänker jag nog skära ut botten på en hink, täta me silikon och fylla med snö.

Tack för respons.
Hej
Om du laddar ned byggbeskrivningen så står det att vattenkokar elementet används endast initialt för att "koka" upp mäsken och sedan används endast 300W elementet för urkokningen. Dvs vattenkokar elementet används bara för att korta uppkoknings tiden, annars tar det ca 8 timmar att koka upp. Sen vet jag inte om ditt element går att köra på full effekt.
Du behöver bara vakta initialt vad jag har förstått.
Själv kör jag med FOA eller kolonn.
Höres
Senast redigerad av Anubis, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av bonkeman »

Challe skrev:Hur gjorde du runt hålen för doppis och slang? Jag har kört på ordentligt me silikon (iaf efter förra resultatet) kanske va ngt snål innan. Men de är runt dessa hål ja oroar mig att de ska läcka in/ut ångor/värme/tryck. Funderar på att köra me silikon runt dessa hål me för säkerhets.
Hålet för slangen är inte tätat. Det är borrat så att silikonslangen pressas igenom med lite passning.

Hålet för doppiskabeln har jag gjort i toppen på kupolen och där tätar jag bara med silvertejp :)

Det var när jag tätade mellan hinkens lock och kupol som skillnaden uppstod. Det läckte tydligen mycket där.
Challe
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 31, 2009 21:10
Utrustning: Superplastis
Ort: Norr om Smygehuk

Re: Felsöker superplastis, hjälp behövs.

Inlägg av Challe »

bonkeman skrev: Hålet för slangen är inte tätat. Det är borrat så att silikonslangen pressas igenom med lite passning.

Hålet för doppiskabeln har jag gjort i toppen på kupolen och där tätar jag bara med silvertejp :)

Det var när jag tätade mellan hinkens lock och kupol som skillnaden uppstod. Det läckte tydligen mycket där.

Då har du kom jag då. Ska testa nu till veckan igen när ja öst på me silikon runt kupolen (väl tilltaget). Ska även ner på stan å köpa termometer samt kontrollera mäskens %. Återkommer senare i veckan med resultat.

Har även funderat på att slipa ner insidan på plastlocket samt utsidan på kupolen i hopp om att få ner kupolen innanför plasten. Sedan köra silikon ovanifrån. Så slipper man stabilitetsproblemet. Är ju dock en hel del arbete att slipa ner kupolen om man inte har den mest kompletta verktygslådan..

Tack för alla svar.
Allt som är kul är också farligt.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster