Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

plastis skåpet. smidigt och snyggt

Världens enklaste brännare.
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Anubis »

volvo740ftt skrev:väldigt smart av dig med självcirkulerande kylning. har några meter koppar rör ligger hemma med 1cm diameter. blir nog bygga av det inom snar framtid. vad ska man tänka på vid tillverkning av en sån måste många undra? alltid dra så spiralen går neråt för att undvika vattenlås? dom 2 90graders böjarna längst ner är dom ett måste?
Nej den nedre vinklarna är inte viktiga. Försök få rören från kyltunnan att alltid gå "uppåt", om du förstår mig. Som du själv sa inga vattenlås.
Systemet drivs av värmen i plastisen värmer vattnet som "flyter" uppåt och driver cirkulationen
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Michael »

Skulle gissa att kylning inte blir så stor eftersom mängden vatten i röret är så begränsad. Det behövs också större värmeskillnader för att självcirkulering ska bli tillräckligt effektiv för att få kondensering. Möjligen kan du få lite kondensering i början av kopparröret men så fort kylvattnet har blivit de minsta uppvärmt så kommer effekten upphöra.

Tror mer på din isflaska då.

Men det skadar inte att prova, har du rör och hink så är det väl bara att köra på.
volvo740ftt skrev:kan nu meddela att plastisen är i full fart :D ca 0,5L - 0,7L efter 12 timmar. kan inte vänta tills man får premiär snapsen :mrgreen:
Har du kollat hur starkt det är?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

Michael skrev:Skulle gissa att kylning inte blir så stor eftersom mängden vatten i röret är så begränsad. Det behövs också större värmeskillnader för att självcirkulering ska bli tillräckligt effektiv för att få kondensering. Möjligen kan du få lite kondensering i början av kopparröret men så fort kylvattnet har blivit de minsta uppvärmt så kommer effekten upphöra.

Tror mer på din isflaska då.

Men det skadar inte att prova, har du rör och hink så är det väl bara att köra på.
volvo740ftt skrev:kan nu meddela att plastisen är i full fart :D ca 0,5L - 0,7L efter 12 timmar. kan inte vänta tills man får premiär snapsen :mrgreen:
Har du kollat hur starkt det är?
första litern va bara på 40% :o prov smakade och smakade mäsk och luktade mäsk men annars mycket fin smak om man tänker bort mäsk smaken. håller på och kokar kolet nu så hoppas de försvinner :D nån som har teori om hur de kan va så låga % på den första litern? har doppvärmarn på 55c och mäsken låg på ca 17%
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

min alkohol mätare har ju fått fnatt! jag kolade nyss klart den första litern som kom ut och först visar det 28% tänkte vafan mätte igen då vart det 10% och en till gång så vart det 20% så blir nog införskaffa sig en ny.. förövigt väldig fin sprit, smakar inte nå föroreningar alls. bränns i halsen och smakar bara etanol. som hembränt ska smaka ;)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Michael »

Det är förmodligen avsaknad av kyla som gör att du inte får ut starkare sprit. Med bra kylning är 55% inte omöjligt.
Om jag förstått det rätt uppfattar man finkeln som alkohol när man mäter, det är därför man tappar 1-2% vid kolning, du fick kanske med dig mycket finkel i den första litern.

Är alkomätaren intakt så beror det nog tyvärr mer på handhavandet än mätaren.

Hur kolade du?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

såhär :) och har druckit mycket brännvin i mina dar och 28% bränns inte i halsen.. :lol:
Bilagor
kol.jpg
kol.jpg (17.34 KiB) Visad 275 gånger
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av Anubis »

Hej
Jag tror snarare att doppvärmaren värmer för mycket, du får prova och sänka till runt 53C.
Lita inte för mycket på vad som står angivet på doppvärmaren. Du kommer få prova dig fram lite tills du finner den rätta inställningen för dig, eftersom det finns många faktorer som spelar in på en plastis. Alla har lite olika förutsättningar/faktorer som spelar in.
Generellt gäller:
Hög effekt => snabbare bränning => svagare produkt
Och
Lägre effekt => långsammare uttag => starkare produkt (renare produkt)
Lycka till
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

stoppade ner termometer idag. det gick bara upp till 52-53 grader så låter doppisen vara orörd. ska plocka ut body senare ikv och mäta så får vi se
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

andra 0.7L låg precis under 40% :/
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

tredje dagen: 0,7L 34% utan kylning. nu provas det utan lutning och med kylning
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: plastis skåpet. smidigt och snyggt

Inlägg av volvo740ftt »

avbröt och bytte ut innehållet i 10L innerhinken då alkohol halten hade gått ner under 30%. nu sänkte jag värmen på doppvärmarm till ung 50 grader och inge lutning. behöver stark sprit nu till att spetza mina 2,5L.. tog bort kylningen nu då jag håller på och labbar fortfarande. bytte även falsk botten då den andra vek sig
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst