Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis.

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis.

Inlägg av Brewdog »

Hej är ny i detta forum och tillika producering och rening av diverse alkoholhaltiga vätskor.(Har endast gjort lite vin tidigare.)
Nu har jag bestämt mig för att bygga en superplastis men har lite problem med materialanskaffningen pga utgående produkter och tvetydiga produktbeskrivningar. Så jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha hjälp med:

FRÅGA 1: Ikeas blanda skål 36cm har utgått ur deras sortiment, jag har därför införskaffat den näst största som är på blygsamma 28cm. Är det någon som har erfarenhet om denna ger godkänt resultat av kylning och producering?

FRÅGA 2: Har gjort ett 20cm hål i jäslocket och böjt upp en innersarg på cirka 1cm. Det ger en yta mellan sarg och kupol på cirka 4,5cm. Har även gjort en liten försänkning där bordgenomföringen ska anslutas. Är detta nog eller bör jag söka efter alternativa kupoler för att möjligt göra hålet i jäslocket större och tillika få en större uppsamligssarg?

FRÅGA 3: Har beställt slang från hembryggning.se en 8*11mm pvc slang för livsmedel som det i beskrivningen står: "Alkoholbeständig. Lämplig för kontakt med livsmedel." Dock har jag läst att pvc slang inte är alkoholbeständig utan att man skall bruka silikonslang för ändamålet. Så ger denna återförsäljare falsk information som kan äventyra mitt projekt?

FRÅGA 4: Om den slangen inte är duglig kan någon tipsa om en duglig genomskinlig slang från något lågprisvaruhus Clas Ohlson, Biltema, Rusta, Jula eller dylikt?

FRÅGA 5: Har tänkt placera min superplastis på balkongen då det verkar som det ger bäst resultat. Till isolering tänkte jag använda en extra jäshink som jag klär in enligt konstens alla regler där jag enkelt för ner min superplastis. Kan denna metod fungera väl för att underlätta framtida rengöring och liknande?

FRÅGA 6: Jag har beställt en "100 W Doppvärmare för bryggning som håller konstant temperatur. helautomatiskk doppvärmare. För enzymbehandling av fruktmäsk och fruktmos 45-50C, snabblagring av vin, ölbryggning." Från hemmbryggning.se. Har någon erfarenhet av denna? Klarar den att hålla värmen i en väl isolerad tunna utomhus?

FRÅGA 7: Ska bygga en nerifrån och upp reningsstation med 150cm i dimensionen 40mm. Har beställt "Aktivt Stenkol 0,42-0,85 mm, 1,7 Liter - toppkvalitet" från hembryggning.se. Är detta ett dugligt kol och kan jag satsa på att rena cirka 20l åt gången om superplastisen släpper ifrån sig någurlunda duglig produkt från början? Har tänkt göra mäsk på Turbo Pure 48 som verkar vara den bästa jästen för ändamålet. Eller har erfarna på detta forum bättre förslag?

Tack på förhand för era hjälpsamma råd och rön till en nyfiken och väldigt nybliven entusiast!
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av volvo740ftt »

Brewdog skrev:Hej är ny i detta forum och tillika producering och rening av diverse alkoholhaltiga vätskor.(Har endast gjort lite vin tidigare.)
Nu har jag bestämt mig för att bygga en superplastis men har lite problem med materialanskaffningen pga utgående produkter och tvetydiga produktbeskrivningar. Så jag har ett par frågor som jag skulle vilja ha hjälp med:

FRÅGA 1: Ikeas blanda skål 36cm har utgått ur deras sortiment, jag har därför införskaffat den näst största som är på blygsamma 28cm. Är det någon som har erfarenhet om denna ger godkänt resultat av kylning och producering?

FRÅGA 2: Har gjort ett 20cm hål i jäslocket och böjt upp en innersarg på cirka 1cm. Det ger en yta mellan sarg och kupol på cirka 4,5cm. Har även gjort en liten försänkning där bordgenomföringen ska anslutas. Är detta nog eller bör jag söka efter alternativa kupoler för att möjligt göra hålet i jäslocket större och tillika få en större uppsamligssarg?

FRÅGA 3: Har beställt slang från hembryggning.se en 8*11mm pvc slang för livsmedel som det i beskrivningen står: "Alkoholbeständig. Lämplig för kontakt med livsmedel." Dock har jag läst att pvc slang inte är alkoholbeständig utan att man skall bruka silikonslang för ändamålet. Så ger denna återförsäljare falsk information som kan äventyra mitt projekt?

FRÅGA 4: Om den slangen inte är duglig kan någon tipsa om en duglig genomskinlig slang från något lågprisvaruhus Clas Ohlson, Biltema, Rusta, Jula eller dylikt?

FRÅGA 5: Har tänkt placera min superplastis på balkongen då det verkar som det ger bäst resultat. Till isolering tänkte jag använda en extra jäshink som jag klär in enligt konstens alla regler där jag enkelt för ner min superplastis. Kan denna metod fungera väl för att underlätta framtida rengöring och liknande?

FRÅGA 6: Jag har beställt en "100 W Doppvärmare för bryggning som håller konstant temperatur. helautomatiskk doppvärmare. För enzymbehandling av fruktmäsk och fruktmos 45-50C, snabblagring av vin, ölbryggning." Från hemmbryggning.se. Har någon erfarenhet av denna? Klarar den att hålla värmen i en väl isolerad tunna utomhus?

FRÅGA 7: Ska bygga en nerifrån och upp reningsstation med 150cm i dimensionen 40mm. Har beställt "Aktivt Stenkol 0,42-0,85 mm, 1,7 Liter - toppkvalitet" från hembryggning.se. Är detta ett dugligt kol och kan jag satsa på att rena cirka 20l åt gången om superplastisen släpper ifrån sig någurlunda duglig produkt från början? Har tänkt göra mäsk på Turbo Pure 48 som verkar vara den bästa jästen för ändamålet. Eller har erfarna på detta forum bättre förslag?

Tack på förhand för era hjälpsamma råd och rön till en nyfiken och väldigt nybliven entusiast!
1- 28cm går att använda, bara centrera den på locket och täta med akvariesilikon och ev spännrulle som går runt,
2- 1cm sarg räcker nog! tänk de är bara kondens/droppar
3- pvc borde funka, är ju de rören är gjorda i som dom flesta renar sprit i.
4-
5- tänk på att det måste va riktigt kallt ute om de ska funka bra utan fläkt, isolera hinken är bra att du gör
6- en 100w borde klara av det om du isolerar bra, uppvärmningen kan ta lite längre tid dock

lycka till glöm inte skriva ner resultatet :P
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av volvo740ftt »

7- kol som kol brukar jag säga, en laddning fullt med kokat kol hela vägen i rören (150cm) brukar man säga att de räcker till att kola 10L 40%igt sprit om jag inte minns helt fel, så ha det i bakhuvet, ja turbo pure är att föredra då de jäser renast,
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Tackar för svaren, ska silikona ordentligt och även använda 2st packstroppar för extra säkerhet. Väntar på att 1kg Turbo Pure 48h ska anlända sen blir det till att sätta igång två tunnor med mäsk på en gång. Allt ska noga dokumenteras och analyseras in i minsta detalj! Tyvärr dröjer det väl upp till en tre veckor innan man kan göra första provkörningen. :-) Men då är kolanläggning och allt på sin plats. Blir det inte tillfredsställande med utomhusklimat så kör jag i ett 15-17 graders förråd. Men hoppas på en lyckad utomhuskörning. Återkommer med rapporter.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Finns det fler som har erfarenhet och visdom att dela med sig?
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Första satsen mäsk är satt. Kokade en sockerlag på spisen med 8kg socker och 8 liter vatten. Tappade över detta i jästunnan och fyllde på med vatten från duschmunstycket för att syresätta ordentligt. Lät det sedan svalna till 25 grader och tillsatte 135g Turbo Pure 48h jäst, rörde om kraftigt i någon minut och applicerade locket och en jäsrör med aktivt kol. Har inget vatten i jäsröret utan aktivt kol i underdelen och överdelen. Fyllde bara i den lilla mängd som medföljde när jag beställde jäsröret, får se om detta är nog för att få bort mäsklukten. Mäsken var 23,7 grader varm och hydrometern visade 120+. Uppmät i ett 250 ml, högt mätglas av glas. (Min sticka går bara till 120.)
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Första körningen är på gång. Har isolerat en jästunna med två lager liggerunderlag. Däruti ställde jag min superplastis, riggade doppvärmare och termometer och skjutsade ut den på balkongen i minus 8 grader cirka. Ställde ut den i går kväll kl 17:00 och i morse vid 9:00 hade det samlats 30cl av dessa magiska droppar i en koncentration av 50%. Dock har min termometer redan gett upp, så har ingen aning om vad det är för temperatur där inne i härligheten nu.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Dygn 1: 60cl med 48%.

Temperaturen har varierat kraftigt under dygnet, hoppas det blir kallare under natten igen, en termometer som är fäst på kupolen visar att kupolen håller mellan 14-18 grader på utsidan. Kanske får bättre resultat om jag kör den inomhus med fläkt.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Flerpen »

Kul att det går framåt!
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Ja det är intressant det här, mäsken håller sig fint på 49 grader nu verkar det som. Vet dock inte om jag ska vara nöjd med 60cl på 48% första dygnet? Hade ingen fungerande termometer i mäsken förrän idag så är inte helt säker på hur lång tid det tog att värma upp mäsken initialt. Men fortsätter den att producera en bit över 40% så är jag nöjd. Har egentligen inte bråttom är bara ivrig på att få provsmaka färdig och renad produkt. Det får gärna ta tid, bara procenthalten håller sig på någorlunda nivåer. Smaken är fin och rivig och för den delen hade jag inte behövt renat produkten, men man har ju tyvärr en näsa med: :-)
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Dygn 2: 99cl med 45%

Fortsätter med utomhuskörningen. Är inte riktigt nöjd med resultatet men låter den fortsätta över kommande natt för att eventuellt felsöka lite i morgon förmiddag.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Flyttade ut en fläkt på balkongen nu, hoppas på en strålande kallt resultat under natten. Annars vet jag inte var det krånglar, mäsken ligger på konstant 50g och kupolens givare har pendlat mellan 14-20grader. Nu efter 3 minuters körning med fläkten har givaren sjunkit drastiskt. :thumbup:
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Dygn 3: 148cl med 48%.

Som stormen river öppet hav! Fan va dum jag känner mig att jag inte använde fläkt från början, men det får bli så kallade "lärodroppar". Nu är det lagom fart och procent på drycken igen tycker jag.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Dygn 4: 142cl med 46%.

Kallare ute och kupolens givare står runt nollan. Termometern i mäsken sjönk från 50 till 45 grader sen började den krångla rejält. Tog upp den och torkade i ugn och nu visar den på 47 grader. Vill inte ha den kontinuerligt i mäsken längre så kommer bara ta stickprov under kvällen för att försäkra att den inte sjunker något mer.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Goda råd sökes för bygga och producera i en superplastis

Inlägg av Brewdog »

Dygn 5: 115cl med 43%.

Inte direkt kallt ute men mäsken håller bara 48 grader.
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster