Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillera i omgångar i originalplastis

Världens enklaste brännare.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Cadenza »

Hej jag har lurkat här ett tag, men nu har jag en fråga. Har en originalplastis som fyller husbehov gott och väl. Men jag vill gärna förbättra resultatet lite om möjligt.

Har isolerat innerhinken med golvfoam, vilket gjorde att temperaturen i mäsken gick från ca 50 till drygt 65. Säkerligen mer effektivt för att dra ut så mycket alkohol som möjligt, men spriten smakar och luktar betydligt sämre av all finkel!

Jag undrar därför om det är en bra strategi att köra igenom all mäsk på en högre temperatur typ 65-70 grader, och sen spara detta koncentratet i en dunk (ett stort antal liter på 30-40 %) och använda denna råsprit i nästa körning, med skillnaden att man kör på 45-50 grader istället? Då borde man dra ut maximalt med alkohol ur mäsken den första gången och andra gången blir man av med mycket av finklet i koncentratet pga lägre temperatur? Det blir alltså som att köra en omgång med dubbelt så stark mäsk, borde vara mer effektivt eller?

EDIT: Eller är det bättre att köra även andra omgången på hög temperatur och slänga ut de första deciliterna som mest är heads och lita på att ordentlig kolning genom nerifrån-upp gör jobbet?
Connsann
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 18, 2016 16:44
Utrustning: Plastis 1.0

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Connsann »

tycker att det är så dåligt med svar här.
Så jag svarar vad jag läst mig till under ett tag.

Ett sätt är att ha 45-50 gradet och få ut ca 45% som är av bättre kvalité.

Ett annat sätt är att köra igenom 25liter mäsk få ut högre alco halt (sämrekvalité) och bränna om det igen på något längra värme än första gången för att få bättre kvalite och högre styrka än om man bara skulle gjort det "riktigt" första gången.

Att göra det två ggr tar ju dubbelt med tid och blandar du inte i din råsprit i mäsk eller blandar ut med vatten inför andra gången få kan du riskera att förstöra doppvärmaren.

Kör just nu mina första 25liter mäsk. något är fel på automatiska termostaten så jag kör på ungefär 65grader. valt att luta hinken också.

just nu sitter jag på 4liter drickbart på 45%

Funderar på att bygga en till och köra parallet med den föra för att destilera två gånger utan tidsförlust.

Detta kanske inte var så mycke till ett givande svar. men tror det bästa är att labba mäta av och anteckna.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Flerpen »

Som du själv kommit underfund med så blir spriten renare för varje gång den går igenom apparaten. Kör på hög effekt tills du har tillräckligt med 40% sprit så att du kan fylla upp hela apparaten med det och då kör du en omgång med det på lite lägre effekt.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Cadenza »

Flerpen skrev:Som du själv kommit underfund med så blir spriten renare för varje gång den går igenom apparaten. Kör på hög effekt tills du har tillräckligt med 40% sprit så att du kan fylla upp hela apparaten med det och då kör du en omgång med det på lite lägre effekt.
Ska testa detta. En hink med isolering med 14%-mäsk och en utan med ca 35. Ja, det känns ju t.o.m renare när man kör en helt klar vätska i plastisen istället för halvgrumlig mäsk, men det är kanske mest psykologiskt :) Fast även fulspriterna som heads ökar väl i koncentration? Så jag bör slänga en större del av det som kommer ut först, typ 4 dl istället för 2?
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Cadenza »

Connsann skrev:tycker att det är så dåligt med svar här.
Så jag svarar vad jag läst mig till under ett tag.

Ett sätt är att ha 45-50 gradet och få ut ca 45% som är av bättre kvalité.

Ett annat sätt är att köra igenom 25liter mäsk få ut högre alco halt (sämrekvalité) och bränna om det igen på något längra värme än första gången för att få bättre kvalite och högre styrka än om man bara skulle gjort det "riktigt" första gången.

Att göra det två ggr tar ju dubbelt med tid och blandar du inte i din råsprit i mäsk eller blandar ut med vatten inför andra gången få kan du riskera att förstöra doppvärmaren.

Kör just nu mina första 25liter mäsk. något är fel på automatiska termostaten så jag kör på ungefär 65grader. valt att luta hinken också.

just nu sitter jag på 4liter drickbart på 45%

Funderar på att bygga en till och köra parallet med den föra för att destilera två gånger utan tidsförlust.

Detta kanske inte var så mycke till ett givande svar. men tror det bästa är att labba mäta av och anteckna.
Tack för svar. Det där med att doppvärmaren kan förstöras har jag också funderat lite på. klart att alkohol sliter mer på den, men frågan är om 14-18% eller 30-35% gör nån större skillnad. Kör med min omoddade tills vidare, pajar den får jag väl köpa en ny. :)
Connsann
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 18, 2016 16:44
Utrustning: Plastis 1.0

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Connsann »

Cadenza skrev:
Connsann skrev:tycker att det är så dåligt med svar här.
Så jag svarar vad jag läst mig till under ett tag.

Ett sätt är att ha 45-50 gradet och få ut ca 45% som är av bättre kvalité.

Ett annat sätt är att köra igenom 25liter mäsk få ut högre alco halt (sämrekvalité) och bränna om det igen på något längra värme än första gången för att få bättre kvalite och högre styrka än om man bara skulle gjort det "riktigt" första gången.

Att göra det två ggr tar ju dubbelt med tid och blandar du inte i din råsprit i mäsk eller blandar ut med vatten inför andra gången få kan du riskera att förstöra doppvärmaren.

Kör just nu mina första 25liter mäsk. något är fel på automatiska termostaten så jag kör på ungefär 65grader. valt att luta hinken också.

just nu sitter jag på 4liter drickbart på 45%

Funderar på att bygga en till och köra parallet med den föra för att destilera två gånger utan tidsförlust.

Detta kanske inte var så mycke till ett givande svar. men tror det bästa är att labba mäta av och anteckna.
Tack för svar. Det där med att doppvärmaren kan förstöras har jag också funderat lite på. klart att alkohol sliter mer på den, men frågan är om 14-18% eller 30-35% gör nån större skillnad. Kör med min omoddade tills vidare, pajar den får jag väl köpa en ny. :)
Jag menar det att det är viktigt att den inte går torr. Råkade ha min i luften kanske 20 sekunder och den blev brun och lukta bränt dock funkar den fortfarande.

Jag får ut ca 2liter över 40% så resten jag får ut ska jag spara till som rå sprit har jag 5 liter så ska jag hälla i resten vatten för att undervika att doppisen går torr.
Det med att alkoholen tär på doppisen är ju självklart men tror inte man behöver oroasig på några år på den biten.

Raportera gära i tråden hur det går för dig och hur du gör och vilka resultat du får
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Cadenza »

Ok ska försöka systematisera stegen jag gjort.

1. Kör en jäkla massa omgångar 14%-mäsk i isolerad hink som blir ca 65 grader. sluta ta ut när de sista deciliterna ligger på drygt 20%.
2. Samla på mig tills jag har rätt många liter råsprit som nu ligger på ca 30-40%. Förvarar i dunkar, och tänkte bygga upp ett litet lager så jag snabbt kan fixa sprit med kort varsel.Hoppas HD-PE plast inte fäller en massa skit i alkoholen bara
3. Kör i oisolerad hink i originalplastis för att få ner temperaturen, kan inte få det lägre än 50-55 grader av en 100w, har tyvärr ingen doppis med termostat men det blir nästa inköp.
4. Försöker göra grova cuts, slänger drygt de första 5 decilitrarna som luktar skarpt och acetonaktigt
5. Skörda!

Så nu är jag på steg 5 och låter den puttra fram finspriten (som sen ska kolas givetvis!), får se vad det landar på för procent och mängd! Avbryter i alla fall definitivt när det når 50%
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Destillera i omgångar i originalplastis

Inlägg av Cadenza »

Kan meddela att det gick åt helvete pga att jag inte lyckades få ner temperaturen i innerhinken tillräckligt. När jag kollade upptäckte jag att det blev över 65-75 grader enligt min kökstermometer, trots oisolerad hink och att den står i ett förråd där det är ca 5 grader. Väldigt konstigt att doppisen drar upp den så mycket, antingen är det fel på min temometer eller så blir det till att snarast köpa en termostatstyrd doppis.

Är det möjligt att starkare alkoholkoncentration värms upp lättare än svag mäsk allt annat lika?

EDIT: En sån här är kanske ett alternativ till ny doppis som kostar över 300 spänn?
http://www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337

EDIT2:Spriten smakar trots detta mycket bättre än tidigare innan kolning, faktiskt nästan drickbart som det är. Ett vinnande koncept verkar det vara i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster